Ni som cyklar UTAN hjälm! skäms...
Nu kommer jag att idiotförklaras av många:
Använder inte hjälm.
Skäms *inte*.
Självklart ska Mathilda ha hjälm när hon börjar cykla då barn har så dålig balans och simultankapacitet, men nej, jag tänker faktiskt inte ta på mig en sådan. Har prövat en gång och det gör jag aldrig om för fy faaaaan vilken huvudvärk jag fick. Jag som inte ens kan ha vanlig mössa utan att få huvudvärk. Så att köra moped eller motorcykel har aldrig varit ett altrnativ för mig. Åker inte skidor utför, och gympalektionerna när man skulle åka skridskor var en enda stor plåga.
Så har jag min personliga statistik med mig - har ramlat *en* gång de senaste 17 åren(sår i handen och på knäet), och det är inte att jag inte cyklar mycket. Sedan jag började högstadiet varje dag under den någolunda varma delen av året, och sedan jag började universitetet 91 så gott som varje dag året om - vinter som sommar. Har aldrig, ens när jag var liten och lärde mig cykla, slagit i huvudet det minsta lilla. Säger inte att jag aldrig kommer att göra det, men känns faktiskt mindre troligt...
Blir det hjälmlag för vuxna, ett förmynderi jag innerligt hoppas att vi slipper, ställer jag cykeln.
Att jämföra cykelhjälm med bilbälte håller inte - har du inte bältet kan du allvarligt skada andra i bilen. Har du ingen hjälm är det bara dig själv du skadar. (Ok, psykiskt lidande räknar jag inte in.)
Gör av med sjukhusresurser som kunde användas bättre - ja, där kan man dock ha en poäng.
Kritiserar inte någon som har hjälm. Tvärtom. Det är jättebra. Stor tumme upp för er! Men tvinga inte mig eller någon annan myndig person.
Men jag har dock sett en hel del som verkar tro att bara för att man har hjälm behöver man inte ta hänsyn till trafikregler eller andra trafikanter. Och som verkar tro att bara för att man har hjälm kan man inte skada sig - du bryter lika lätt benet ändå. Och ännu värre - föräldrar som verkar resonera som så att bara för att barnet har hjälm behöver han/hon inte lära sig att man kör på höger sida, man ser sig för, etc.
DE borde ha på moppe med besked.