• Zahcro

Ni som cyklar UTAN hjälm! skäms...

Hej.....
    I dag blev jag så pist off när jag gick till dagis.. Varje dag ser jag mammor o pappor cykla med sina barn o varje gång blir jag jätte irriterad på att föräldrarna inte har hjälm...

men i dag var det värre.. En pappa cyklade med sina 2 döttrar en som var ca 5år på en egen cykel bakom o en som kanske är runt 3-4år på cykel stolen bakom pappan. Den stora flickan hade hjälm Men inte den lilla bara en hatt pappan hade inte heller ngn hjälm. Han cyklade ett par tag sen kollade han bak för att se hur det går med stor tjejen o när han tittade fram så vinglade han till eftersom han kommit för långt ut i vägen. Hade han ramlat så kunde ju lill flickan skadat sig rejält o pappan förstårs.. uscha.. jag blir så arg..

Det är som att föräldrarna tror att i fall de ramlar med cykel så kommer inte "jag" skada mig jag behöver inte hjälm eller jag kommer inte ramla jag KAN cykla. Så dyrt är det inte att skydda sina barns mamma eller pappa...

Ni som cyklar utan hjälm!!! ta åt er!
    Tänk er "mamma cyklar med sina två barn mamman utan hjälm barnen med. mamman väldter o får hjärnblödning/spräcker skallen/osv osv mamman dör!!!! o kvar är barnen.."

Är det inte lag på att ha hjälm föresten?

Jag har cyklat utan hjälm en gång , från när jag var liten kommer jag inte i håg, och då välte jag o landade på huvudet fick sår lite varstans. o min nya cykel blev trasig.

va tvungen o skriva av mig....
    Använd hjälm!!!

• Svar på tråden Ni som cyklar UTAN hjälm! skäms...
  • Bebis

ja har jag lärt mig nånting av min mamma o pappa är det att ett gott föredöme npg är bättre än en massa tjat de har aldrig haft hjälm o så fort jag kunde ville ju jag bli av med min oxå, så så fort sonen ska börja cykla kommer hjälmar o införskaffas åt oss allihopa!

• hulahula79

det e bara lag på hjälm om du e UNDER 15 år

• TheAngelMoM

använder inte hjälm *ställer mig i skammvrån* vägrar med =/ men skulle aldrig cykla med min son om inte han hade hjälm på sig

• LyckaJones

Jag har alltid hjälm när jag cyklar!
    Vill inte råka ut för skräcken att jag blir skadad och inte kan hjälpa min lilla vid en olycka!

• TheAngelMoM

Bebis vet faktiskt inte. klarar bara inte av o ha hjälm på mig, kanske har med mitt självförtroende o göra, sitter ganska djupt i själen, men arbetar starkt påd et så en dag kanske jag har hjälm på migj ag med, o blir det lag påd et komerm jag självklart ha hjälm för olaglig skulle jag inte kunna vara iaf.

• Zahcro

Aha är lagen bara för barn asså.. va löjligt!!!
    Aven den mest skickligaste cyklisten kan ramla av sin cykel. det behövs inte mkt för att göra det.. en katt springer över vägen en annan tok-cyklist vad som helst poff så ligger man på backen..

Jag tycker inte heller att hjälm är det sexigaste som finns o vill inte ha det. men har jag ingen hjälm så cyklar jag inte.

• TheAngelMoM

finns det ens en lag på cykelhjälm? var det itne bara tal om det? men inget hänt än? eller missuppfattade jag det hela?

• Zahcro

LyckaJones --- Nä det vore väl hemskt om man som mamma har sitt barn bakom sig när man cyklar o ramlar barnet har kanske fastnat o behöver hjälp men mamman kan inte hjälpa för hon håller på att svimma av av sina huvud skador......

• trollungar

jag fick en cyckel nu när jag fyllde år av mina föräldrar och en hjälm!
    (jag är 28 år) det är en sak man får vänja sig med tror jag.sist när jag cycklade in till stan med lille därbakpå så hade vi båda två hjälm och det kändes som en självklarhet.
    sen så ska man ju vara ett gott föredömme för sina barn.jag ska se till att det blir en vana att at på hjälmen när jag sätter mig på cyckeln. Ja,jag är vuxen men jag har som TS sa ett ansvar för mig själv OCH mina barn.min skalle kan ju faktiskt oxå gå sönder och då frå kanske min brn en mamma som aldrig mer blir sig själv igen och det vill jag inte bära ansvaret till.

Svar på tråden Ni som cyklar UTAN hjälm! skäms...