Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

varför abort vid våldtäkt?

Srandra skrev 2009-07-24 18:56:30 följande:
    Tycker för övrigt att det är en intressant fråga som tas upp i ts.. för är man emot abort så är man det oavsett hur barnet blivit till.
    Det beror ju på _vad_ motståndet mot abort bygger på... Men precis som trådstarten indikerar så är det ju många som säger att abort är fel för att det är fel att avsluta fostrets liv och att då ändå anse att abort är rätt efter våldtäkt innebär att det istället handlar om sexualmoral. Och därmed bör de personerna byta argument om inte hela deras resonemang ska ramla innan det ens rest sig.

Fast om man är emot abort så är det liksom alltid fel hur man än argumenterar. För OM man vidhåller att abort är fel även efter våldtäkt eftersom det fostrets liv inte är mindre värt än andra fosters så får man verbalt bank av ena halvan av folket som då ser en som grym och empatilös och allt möjligt som inte gör undantag... och OM man gör undantag för våldtäkt så får man vernalt bank av andra halvan eftersom man då är dubbelmoralist och inte kan stå för sin åsikt. Med få undantag så är det inte accepterat av andra att tycka att abort är fel, hur man än argumenterar för det...
  • Jennie med ie
    201201232 skrev 2009-07-24 19:40:20 följande:
    En abortmotståndare är en oerfaren person som aldrig har varit ofrivilligt gravid och dessutom tror att preventivmedel är 100 % säkert, eller att säkerheten på två olika preventivmedel kan plussas ihop (det blir aldrig 100 % säkert om du så använder tio olika preventivmedel).
    Det var 3 missar i samma mening vad gällande denna abortmotståndaren i alla fall....
  • Jennie med ie
    yodi skrev 2009-07-24 19:25:18 följande:
    svarar nu bara på ts.jag är för fri abort men jag kan tänka mig att skillnaden på om hon blir våldtagen är att då har hon inte valt att ha sex och då inte heller valt att göra något som kan göra henne gravid.
    Men då handlar det inte om fostrets rätt till liv, och man bör därför inte åberopa det argumentet,  utan om sexualmoral eller annat...
  • Jennie med ie

Sen tror jag inte det är så många som tror sig ha rätten att bestämma vad andra ska göra och inte göra i detta ämnet. Det handlar ju trots allt om åsikter om vad man anser vara rätt resp. fel. Att man anser en handling vara felaktig är inte detsamma som att man tror sig kunna eller ens vilja förbjuda andra från att göra den.

• Jennie med ie
    yodi skrev 2009-07-24 22:11:42 följande:
    dels debatterar dom för att fostrets rätt till liv men jag har även stöt på många som är av åsikten att om man inte vill behålla barnet vid en eventuell gradivitet så ska man inte ha sex och ur den synvinkel ses det som en förmildrande omständighet om man gör abort effter våldtäkt, för då har inte kvinnan satt sig i den situationen av egen fri vilja.
    Ja, och resonerar man så som ditt andra exempel så håller ju argumentationen. Men inte om man som TS skriver utgår från att det ofödda barnets liv och värde men sen gör undantag beroende på hur livet uppstod...
  • Jennie med ie
    Spicy Women skrev 2009-07-25 18:57:22 följande:
    Nej de människor som jag inte älskar de är neutrala för mig.Nu var det egna barn det gällde och då hade jag inte älskat det och därför hade jag gjort abort.
    Det är väl också en annan sak? Att du valt abort är en sak, att barn som blir till vid våldtäkt är mindre värda p g a det är en annan. Att de är neutrala _för dig_ är också en annan sak än att blivit till vid våldtäkt = mindre värd.
  • Jennie med ie

Nu tillhör jag ju de lite mer konsekventa som anser att abort är fel även efter våldtäkt, det är lika mycket ett liv oavsett hur det kom till (anser mig dock inte ha beslutanderätt över andra när det gäller detta). Men det finns ju mer än en grund till abortmotstånd, och ofta handlar det egentligen mer om sexualmoral än det ofödda livets rätt vilket ofta visa sig om man utmanar deras argument ett tag...

Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?