Inlägg från: BlommyNess12 |Visa alla inlägg
  • BlommyNess12

varför abort vid våldtäkt?

tussimamma skrev 2009-07-24 07:18:43 följande:
    Varför är allt svart eller vitt? Kan man inte värna om barns liv ifall man tycker det är ok med abort vid våldtäkt?
    Nej men varför är ett barn som kommit till vid en våldtäkt mindre värt att leva än ett barn som kommit till genom samlag? Är inte alla barn lika mycket värda då?

Håller med dig TS, jag stör mig grymt på det agumentet hos abortmotståndare, jag är för fri abort.
  • BlommyNess12
    banansmoothie skrev 2009-07-24 07:32:15 följande:
    Därför att det inte är etiskt att avla fram ett barn som med stor sannorlikhet bär på våldsanlag? Vi kan ju inte tillåta våldsmän att skaffa barn, det blir ju fel.
    Är det tvångsabort för alla som blir gravid med sin man som misshandlar dom också då?
  • BlommyNess12
    banansmoothie skrev 2009-07-24 07:37:07 följande:
    Ja egentligen. Skulle vi inte få ett bättre samhälle? Vet dock att det aldrig skulle fungera i verkligheten, precis som man inte kan tvångssterilisera folk. Men jag vet inte om jag är emot abort eller inte. Det var bara ett förslag. Jag vet bara att jag blir illamående vid tanken på en abort, men även illamående av tanken vid att en stackars kvinna måste föda fram ett barn hon inte vill ha (oavsett hur hon blev gravid). Tycker synd om barnet.
    Ja jag vet inte, min pappa var en hustrumisshandlare och inte fan misshandlar jag någon för det, jag är lugn som en filbunke. Jag är för fri abort emot tvång av alla slag. Det du säger är att du tycker att jag inte skulle få leva utan ha blivit tvångsaborterad utan att min mamma hade fått något att säga till om.
  • BlommyNess12
    tussimamma skrev 2009-07-24 07:40:04 följande:
    Vad hånar du mig för? Är dina tankar alltid rätt?Om du med att värna om barns liv menar att barnets liv är går först i alla lägen så tycker jag inte heller man kan göra abort i något avseende överhuvudtaget.Då säger jag såhär. Jag tycker inte man kan säga att endera så är det fritt fram att göra abort i alla lägen, eller så är man abortmotståndare.Naturligtvis måste det finnas lagar för aborter. Naturligtvis är abort ett vidrigt preventivmedel. Det är ingen enkel fråga. Men man måste väl helt enkelt dra nån gräns någonstans. Jag tycker att mammans liv är viktigare än barnets liv tills det barnet är fött. Däremot tycker jag inte att mamman därför har rätt att godtyckligt göra abort. Dvs använda det som preventivmedel.
    Man kan inte använda abort som preventivmedel, vet du vad preventiv betyder ens?
  • BlommyNess12

Preventivmedlets uppgift är att se till att du aldrig blir gravid från början, det ska hindra ägget från att befruktas. Därför är abort inget preventivmedel.

• BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 07:45:20 följande:
    om problemet med ett barn som blivit till genom våldtäkt är att mamman mår dåligt, så får man väl adoptera bort barnet till bra föräldrar. Argumentet blir ju annars helt plötsligt att värna om mamman, till priset av barnets liv, vilket går stick i stäv med logiken i övrigt.Bara för att klargöra, jag är för fri abort, men man skall ju vara medveten om de psykiska konsekvenserna, det är aldrig ett bra val. Jag tycker bara retoriken är intressant.
    Vilka psykiska konsekvenser?
  • BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2009-07-24 07:45:58 följande:
    Vilka psykiska konsekvenser?
    Och vadå det är aldrig ett bra val? Varför inte då?
  • BlommyNess12
    sonen08 skrev 2009-07-24 07:46:44 följande:
    jag fick veta häromveckan att en tjejkompis skulle göra abort. hennes val var för att hon ville vänta några år med att skaffa barn för att ägna mer tid åt sitt nuvarande barn dessutom var det tvillingar. det reagera ja på vill man inte ha barn så kan man skydda sig.
    Alltid detta förbannade argument, vet du om att preventivmedel inte fungerar på alla? Vet du att vissa blir gravida trots skydd?
  • BlommyNess12
    tussimamma skrev 2009-07-24 07:47:36 följande:
    Men ni vet uppenbart inte vad jag menar med att man INTE kan använda abort som preventivmedel.
    Jo jag vet precis vad du menar, du har helt rätt, man KAN inte använda abort som preventivmedel.
  • BlommyNess12
    Dior skrev 2009-07-24 07:49:52 följande:
    Min svärfars syster blev våldtagen och blev gravid, hon gjorde ingen abort....
    Nehe? Vad bra att hon valde rätt beslut för henne!
  • BlommyNess12
    Dior skrev 2009-07-24 07:53:19 följande:
    Hon gjorde väl det som kändes rätt för henne...
    Ja jag skrev ju det, vad bra att hon valde rätt beslut FÖR HENNE
  • BlommyNess12
    Tramptass skrev 2009-07-24 07:54:50 följande:
    Har man inte själv valt att ha sex (blivit våldtagen) ska man inte behöva ta ansvaret för dess konsekvenser. Ett barn som blivit till genom våldtäkt är dessutom en ständig påminnelse om det hemska som hänt och jag tror att det blir en kamp att överhuvudtaget kunna älska barnet. Jag ser stor skillnad mellan en sådan abort och en abort som gjorts för att man inte "orkade skydda sig".Jag är för fri abort.
    ? Men om man har skyddat sig då?
  • BlommyNess12
    ica skrev 2009-07-24 07:55:32 följande:
    Abort är varje kvinnas beslut. Det värsta beslutet men gör meningen annan kan göra det.
    Ja det är nog individuellt, att göra abort är inte de värsta två besluten jag tagit, jag har tagit värre beslut tycker jag nog.
  • BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 07:57:20 följande:
    Jag har en mycket begränsad erfarenhet av personer som genomgått abort, men som jag förstått det lider många av sorg och saknad efter det barn som inte fick komma till världen. I vissa fall är det så att en abort är det bästa för mammans psykiska (eller fysiska) hälsa, det är inte dessa fall jag menar, men de som påstår att abort används som preventivmedel (fast det ju inte är det, snarare att slippa använda preventivmedel), verkar inte vara insatta i de konsekvenser en i min värld normal person kommer lida av efter att ha genomgått en abort av bekvämlighetsskäl.
    Då är jag nog onormal. Två gånger om.
  • BlommyNess12
    puss skrev 2009-07-24 07:59:37 följande:
    grattis
    Känns lite lustigt, helt plötsligt var man onormal
  • BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 07:59:46 följande:
    Jag uttrycker en personlig åsikt. Vi kan väl vara överens om att vi inte är överens då.
    Ja fast jag är ju en person som lever i din värld som inte känner som man "ska" känna efter en abort. Det är faktiskt inte särskilt många som känner sorg osv efter en abort, de flesta känner lättnad, visar många undersökningar.
  • BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 07:57:20 följande:
    en i min värld normal person kommer lida av efter att ha genomgått en abort av bekvämlighetsskäl.
    Det är detta jag läser som att du tycker att man ska lida, annars är man inte normal.
  • BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 08:10:30 följande:
    Ja, mitt resonemang var ju helt hypotetiskt. Skulle man till exempel bli gravid trots preventivmedel blir ju valet ett helt annat.
    Fast man gör ju alltid abort av bekvämlighetsskäl? Om det är inte medicinskt motiverat menar jag.
  • BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 08:18:13 följande:
    Ja, om man väljer att avsluta en graviditet som man inte försökt undvika, som inte innebär fara för mammans hälsa, med abort, då skulle jag ha väldigt svårt att förstå en person som inte lider på ett eller annat sätt.
    Men varför är det skillnad på om du använder preventivmedel eller ej?
    Nu inser jag ju att du inte menar mig då jag faktiskt använt preventivmedel, men ändå.
  • BlommyNess12
    Alfaqueen skrev 2009-07-24 08:35:56 följande:
    Jag som person tror inte att abort skulle vara en enkel väg för mig (det har jag redan förklarat) och ser därför en ansträngning i förväg att undvika det som något positivt. Hade jag själv hamnat i situationen med en oönskad graviditet hade JAG uppfattat mig själv och min situation olika om jag visste att jag gjort det jag kunnat för att undvika det eller om jag kände att jag kunnat göra mer, till exempel att använda preventivmedel.
    Men NU väljer du att skriva ur din personliga synvinkel, innan har du skrivit i ur ett allmänt perspektiv, t.ex "personer som väljer att" "om man" osv. Det är lite skillnad på det.

Det jag undrar är vad du menar med detta:

"Ja, om man väljer att avsluta en graviditet som man inte försökt undvika, som inte innebär fara för mammans hälsa, med abort, då skulle jag ha väldigt svårt att förstå en person som inte lider på ett eller annat sätt."

På vilket sätt är preventivmedlets befintlighet eller obefintlighet någon avgörande faktor för lidandet?
Svar på tråden varför abort vid våldtäkt?