• Anonym (Undrar)

Kan man anlita advokat till vårdnadstvist om man är totalt PANK?

Kan man anlita en advokat till vårdnadstvist om man inte har någon som helst inkomst (inte a-kassa, ingenting)?
    Kan man få rättshjälp om man inte har någon inkomst, eller kan rättsskyddet täcka alltihop?

Anledningen till att jag undrar är att mitt ex hotar med rätten o vårdnadstvist, o han har ingen som helst inkomst, o han är skuldsatt hos Kronofogden osv.
    Så jag tänkte bara kolla hur stor risken är att han drar igång nå'nting (kan ju stämma mig utan advokat med, men...)..?

• Svar på tråden Kan man anlita advokat till vårdnadstvist om man är totalt PANK?
  • hjertajani

det beror helt på , vet att min syster fick rätt hjälp för att hon inte hade någon inkomst , så hon betala typ 500 kr eller ngt sånt litet så fick hon hjälp med resten , för att alla ska ha en chans att få hjälp vid en vårdnadstvist eller något annat , vet inte om det är annat nu , men så var de ialla fall för henne .

• Anonym (Undrar)
    hjertajani skrev 2009-07-22 17:30:54 följande:
    det beror helt på , vet att min syster fick rätt hjälp för att hon inte hade någon inkomst , så hon betala typ 500 kr eller ngt sånt litet så fick hon hjälp med resten , för att alla ska ha en chans att få hjälp vid en vårdnadstvist eller något annat , vet inte om det är annat nu , men så var de ialla fall för henne .
    Ja kan kanske tänka mig att det är så om man blir stämd.
    Men om man startar tvisten?
    Kanske är samma som gäller då, dvs att "alla ska ha en möjlighet", så att säga..?
  • Anonym

Om har en hemförsäkring som täcker tvisten så måste man använda den. Via hemförsäkringen brukar man få betala 20 % av advokatkostnaden själv.

Om man saknar försäkring och det finns en god anledning till varför man inte har försäkring så kan man istället få statlig rättshjälp om man har en årsinkomst som understiger 260.000 kr. Då betalar man en viss procent utifrån sin inkomst, man kan då få betala allt mellan 0 % och 40 % av kostnaderna själv.

• Anonym

Statliga rättshjälpen gäller för familjerättsliga tvister såväl om man blir stämd som om man själv stämmer.

• Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2009-07-22 17:43:43 följande:
    Om har en hemförsäkring som täcker tvisten så måste man använda den. Via hemförsäkringen brukar man få betala 20 % av advokatkostnaden själv.Om man saknar försäkring och det finns en god anledning till varför man inte har försäkring så kan man istället få statlig rättshjälp om man har en årsinkomst som understiger 260.000 kr. Då betalar man en viss procent utifrån sin inkomst, man kan då få betala allt mellan 0 % och 40 % av kostnaderna själv.
    OK då är jag lite klokare iaf
    Man får alltså ansöka om rättshjälp (statlig), det är ingenting som man automatiskt blir beviljad?
  • Anonym

Ja, rättshjälp är något man får ansöka om hos tingsrätten eller hos rättshjälpsmyndigheten. Oftast brukar den advokat man anlitat hjälpa till med ansökan.

• Anika86

Anonym (Undrar) skrev 2009-07-22 17:57:29 följande:

OK då är jag lite klokare iaf Man får alltså ansöka om rättshjälp (statlig), det är ingenting som man automatiskt blir beviljad?
    Nej när jag skulle ha advokat till min vårdnadstvist så va jag tvugen att ringa runt till olika advokater och fråga om dom ville ta mitt fall och om man kunde få rätthjälp och sen ansöker din advokat om rättshjälp eftersom de är dom som ska få pengarna från staten sen så du själv behöver inte ansöka om de, de sköter din advokat de gjorde min iaf
  • Anonym (Undrar)
    Anika86 skrev 2009-07-22 18:01:31 följande:
    Anonym (Undrar) skrev 2009-07-22 17:57:29 följande:
    Nej när jag skulle ha advokat till min vårdnadstvist så va jag tvugen att ringa runt till olika advokater och fråga om dom ville ta mitt fall och om man kunde få rätthjälp och sen ansöker din advokat om rättshjälp eftersom de är dom som ska få pengarna från staten sen så du själv behöver inte ansöka om de, de sköter din advokat de gjorde min iaf
    Tack för ditt svar!
  • Anonym (j)

jag var hos en jurist idag för jag ska söka egen vårdnad. Jag har ingen inkomst och han sa att jag då kommer få rättshjälp. Men jag måste betala ett förskott på ca 4000kr. Det är väldigt ovanligt att det överstiger den summan man betalar i förskott men däremot kan man få tillbaka om det inte går upp i den summan. Jag betalar då ca 2%.

• Anonym

Anonym (j) skrev 2009-07-24 20:44:37 följande:

jag var hos en jurist idag för jag ska söka egen vårdnad. Jag har ingen inkomst och han sa att jag då kommer få rättshjälp. Men jag måste betala ett förskott på ca 4000kr. Det är väldigt ovanligt att det överstiger den summan man betalar i förskott men däremot kan man få tillbaka om det inte går upp i den summan. Jag betalar då ca 2%.
    Oj, om du får betala 4.000 kr i förskott och bara ska betala 2 % av kostnaderna så skulle alltså er tvist kosta 200.000 i advokatkostnader. Är det så dyrt att anlita advokat! Tur att du inte behöver betala allt själv.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2009-07-24 20:55:16 följande:
    Oj, om du får betala 4.000 kr i förskott och bara ska betala 2 % av kostnaderna så skulle alltså er tvist kosta 200.000 i advokatkostnader. Är det så dyrt att anlita advokat! Tur att du inte behöver betala allt själv.
    Det ÄR dyrt att anlita advokat.
    Jag betalade 20% av mina kostnader själv då jag låg i tvist med sonens far (ej samma pappa o samma barn som jag nämner i TS), o mina kostnader som jag fick betala låg på ca 30 000:- allt som allt.
    Då kan du ju räkna ut vad den tvisten gick på, totalt sett, för min del.
    Jag hade då rättsskydd i form av min hemförsäkring.

Dock är jag dåligt insatt i detta med rättshjälp, o jag visste som sagt inte om det gick att anlita advokat om man ingen inkomst alls har.
  • Anika86

De kanske är annorlunda från advokat till advokat jag behövde inte betala nåt i förskott utan jag betalar 2% av rättegångs kostnaden när rättegången är över.
    Men även om du inte har någon inkomst så har du alltid rätt till en advokat :)

• sötamamman

Du ska inte behöva betala ett så stort förskott om du bara ska betala 2 %. Jag skulle vända mig till annan advokat då det låter konstigt att de vill ha mer förskott än vad rättshjälpsavgiften kommer att bli.
  • Anonym (får ingen hjälp)

Hej,
    Jag har anlitat advokat. Men har inte rätt till statlig rättshjälp då jag tjänar mer än 260´
    Hörde att hemförs. endast gäller i vårdnadstvister om man "börjar bråka efter ett halvår" eller om det var 1 1/2.......stämmer inte det? Borde jag isf kolla upp direkt. Har verkligen inga pengar även om jag har en hyfsad bra inkomst!

• Anonym (j)
    sötamamman skrev 2009-07-28 23:03:48 följande:
    Anonym (j) skrev 2009-07-24 20:44:37 följande: Du ska inte behöva betala ett så stort förskott om du bara ska betala 2 %. Jag skulle vända mig till annan advokat då det låter konstigt att de vill ha mer förskott än vad rättshjälpsavgiften kommer att bli.
    Tycker du?
    Ja jag vet inte. han verkar bra. Och dom har en bra sida på internet så jag tror inte det är ng lurigt.
  • Anonym

Anonym (får ingen hjälp) skrev 2009-07-28 23:14:04 följande:

Hej,Jag har anlitat advokat. Men har inte rätt till statlig rättshjälp då jag tjänar mer än 260´Hörde att hemförs. endast gäller i vårdnadstvister om man "börjar bråka efter ett halvår" eller om det var 1 1/2.......stämmer inte det? Borde jag isf kolla upp direkt. Har verkligen inga pengar även om jag har en hyfsad bra inkomst!
    Titta i dina försäkringsvillkor vad som gäller. De flesta hemförsäkringar har nog två års karenstid beräknat från separationen innan deras rättsskyddsförsäkring täcker vårdnadstvister.

Statliga rättshjälpen, som man kan få då hemförsäkringens rättskydd inte omfattar tvisten, utgår ju från en högsta årsinkomst på 260.000 kr för att vara berättigad till hjälp. Men man får också avräkna 15.000 kr per barn från sin årsinkomst först. Men du kanske ändå har för hög årsinkomst?
  • Anonym

Jag betalar 1300:-/år för min advokat (en timmes betalning) och resten går under rättshjälpen. Huruvida man får rättshjälp när man får skulder vet jag inte, men jag studerar och har två barn.

• Anonym (Karro)

Fick hjälp av juristen med rättshjälp. Kontaktade FamiljerättsAdvokaten inne i stan Östermalm tror jag. Hade inga pengar men fick rättshjälp. Fick betala när allt var klart. Superschysst!

• Anonym (emma)
    Anonym (får ingen hjälp) skrev 2009-07-28 23:14:04 följande:

Hej,
    Jag har anlitat advokat. Men har inte rätt till statlig rättshjälp då jag tjänar mer än 260´
    Hörde att hemförs. endast gäller i vårdnadstvister om man "börjar bråka efter ett halvår" eller om det var 1 1/2.......stämmer inte det? Borde jag isf kolla upp direkt. Har verkligen inga pengar även om jag har en hyfsad bra inkomst!

Försäkringsbolagen har olika regler. Vid första vårdnadstvisten vi hade, fick jag ingen hjälp av mitt försäkringsbolag. Var tvungen att ha gått ett år från separation till tvisten uppkom för att de skulle hjälpa mig. Vid den andra vårdnadstvisten var det inga problem alls att få hjälp från försäkringsbolaget, enda regeln var då att jag skulle ha haft hemförsäkringen i minst två år innan tvisten uppkom.
Svar på tråden Kan man anlita advokat till vårdnadstvist om man är totalt PANK?