• Anonym

Kan man anlita advokat till vårdnadstvist om man är totalt PANK?

Om har en hemförsäkring som täcker tvisten så måste man använda den. Via hemförsäkringen brukar man få betala 20 % av advokatkostnaden själv.

Om man saknar försäkring och det finns en god anledning till varför man inte har försäkring så kan man istället få statlig rättshjälp om man har en årsinkomst som understiger 260.000 kr. Då betalar man en viss procent utifrån sin inkomst, man kan då få betala allt mellan 0 % och 40 % av kostnaderna själv.

• Anonym

Statliga rättshjälpen gäller för familjerättsliga tvister såväl om man blir stämd som om man själv stämmer.

• Anonym

Ja, rättshjälp är något man får ansöka om hos tingsrätten eller hos rättshjälpsmyndigheten. Oftast brukar den advokat man anlitat hjälpa till med ansökan.

• Anonym

Anonym (j) skrev 2009-07-24 20:44:37 följande:

jag var hos en jurist idag för jag ska söka egen vårdnad. Jag har ingen inkomst och han sa att jag då kommer få rättshjälp. Men jag måste betala ett förskott på ca 4000kr. Det är väldigt ovanligt att det överstiger den summan man betalar i förskott men däremot kan man få tillbaka om det inte går upp i den summan. Jag betalar då ca 2%.
    Oj, om du får betala 4.000 kr i förskott och bara ska betala 2 % av kostnaderna så skulle alltså er tvist kosta 200.000 i advokatkostnader. Är det så dyrt att anlita advokat! Tur att du inte behöver betala allt själv.
  • Anonym

Anonym (får ingen hjälp) skrev 2009-07-28 23:14:04 följande:

Hej,Jag har anlitat advokat. Men har inte rätt till statlig rättshjälp då jag tjänar mer än 260´Hörde att hemförs. endast gäller i vårdnadstvister om man "börjar bråka efter ett halvår" eller om det var 1 1/2.......stämmer inte det? Borde jag isf kolla upp direkt. Har verkligen inga pengar även om jag har en hyfsad bra inkomst!
    Titta i dina försäkringsvillkor vad som gäller. De flesta hemförsäkringar har nog två års karenstid beräknat från separationen innan deras rättsskyddsförsäkring täcker vårdnadstvister.

Statliga rättshjälpen, som man kan få då hemförsäkringens rättskydd inte omfattar tvisten, utgår ju från en högsta årsinkomst på 260.000 kr för att vara berättigad till hjälp. Men man får också avräkna 15.000 kr per barn från sin årsinkomst först. Men du kanske ändå har för hög årsinkomst?
  • Anonym

Jag betalar 1300:-/år för min advokat (en timmes betalning) och resten går under rättshjälpen. Huruvida man får rättshjälp när man får skulder vet jag inte, men jag studerar och har två barn.

Svar på tråden Kan man anlita advokat till vårdnadstvist om man är totalt PANK?