Inlägg från: janniahlholm |Visa alla inlägg
  • janniahlholm

Blandras bc med dansksvensk gårdshund.

Har jordens trevligaste blandras här hemma :)

50%Eng. Spr. Spaniel 25% Labbe och 25% Irl. Setter

hur underbar som helst.. :) det är en blandning jag VARMT kan rekommendera :)

• janniahlholm
    enlitenbitkaka skrev 2009-07-20 14:05:40 följande:
    Att rekommendera en blanding kan du inte göra. Du kan prisa just din hund, men om man gör samma blandning igen behöver resultatet inte bli detsamma. Dessutom kan du inte räkna så i procent.
    Jag känner dock att jag visst kan rekommendera den blandningen då jag träffat många med just den mixen som blivit väldigt trevliga hundar, dock ska jag väl visserligen säga att jag kanske tabbade mig lite.. jag rekommenderar min hunds föräldrar om man vill ha blandras. Min mamma har en hund från samma föräldrar som också är underbar och min bästa vän en hane från samma kull som min. De är fantastiska allihop.

Och får jag fråga varför jag inte skulle kunna räkna i procent? ^^

Pappan är renrasig Eng Springer Spaniel (alltså bli min hund hälften Eng.Spr.Sp) Och Mamman är en korsning där hennes pappa och mamma är var renrasig labbe och irl. setter. Alltså blir min hund 25% av varje. Är väl inte så svårt? :)
  • janniahlholm
    enlitenbitkaka skrev 2009-07-20 14:14:58 följande:
    Ang att räkna i procent. Visst, om du slår ut de delaktiga raserna så blir det så. Men du kan inte säga att din hund besitter 25% av labradorens egenskaper, 50% av springer spanielns egenskaper osv. Hunden kanske är som en labbe till 80% och som en irländsk setter återstående 20....eller inte alls.
    haha nej jag menade verkligen inte att ange ronnys personliga egenskaper i rasernas procent. Ville bara att folk som såg bilden och kanske undrade "jaha, vad är det för korsning?" skulle få svar på det.

Ronny har i princip bara ärvt beteende av sin pappa den eng. spr. spanieln.
  • janniahlholm
    enlitenbitkaka skrev 2009-07-20 14:22:05 följande:
    Då säger man enkelt och korrekt att det är en blandning mellan engelsk springer spaniel, labrador och irländsk setter
    anger fortfarnde i procent eftersom jag faktiskt vet och att han fått utseende från alla hundraserna. du får gärna skriva utan procent om du vill det och du får nog acceptera att andra gör det. :)
  • janniahlholm
    lilletrille skrev 2009-07-20 15:01:18 följande:
    Min spontana tanke är: "varför blanda raser överhuvudtaget, och framföralt, varför blanda en vallhund med en gårdshund/sällskapshund?" När man blandar två raser vet man aldrig vilken egenskaper den får, och det är ren lottning som avgör om det är en hund som passar dig. Tant Agda 75 kan med andra ord riskera att få ett litet monster som begöver jaga eller valla när hon egentligen ville ha en liten sällskapshund. Kollar man på blocket så är det väldigt ofta blandisar mellen två eller flera totalt olika raser som placeras bort. Just för att det blev mer hund än vad köparen hade tänkt sig.. Sen det här med hälsa, där kan jag skriva en hel bibel med åsikter så jag tänker inte ge mig in på det. Dock finns det många trevliga blandisar, och med rätt hantering är det säkert en kanonhund du har där hemma :) Jag har inget i mot blandraser, bara just fenomenet blandrasavel, eller oseriös avel över huvud taget. Även renrasavel med extrema och ohälsosamma exteriörkrav.
    du har helt korrekta åsikter. att köpa en blandrashund är ALLTID en chansning! dock vill jag tro att anledningen till att det är mycket blandrashundar som ligger ute för omplacering oftast är för att;

folk som bestämmer sig för att skaffa hund utan att tänka igenom det ordentligt oftast köper blandras eftersom de är billigare. de har aldrig haft hund förut och bryr sig inte om raserna som finns i hunden utan tittar om de är söta eller inte..
    sedan får de hem en hund som (faktum är ju faktiskt är blandisar ofta kan vara lite svåra..) inte är lika lätt att ta hand om som de trodde så då ska den omplaceras.. BLÄ! för sånt.

En renrasig hund tänker man sig både 1 och 2 gånger för innan man köper just pga att de kostar mer tror jag..
  • janniahlholm
    lilletrille skrev 2009-07-20 16:17:11 följande:
    Det handlar inte om att blandisar kan vara lite svåra, utan att man aldrig vet vad man får. Du ser en sak och får en annan.. Visst...pengar spelar också stor roll. Inte många som impulsköper en söt valp för 15-20000. Dock är det ett faktum att oseriösa uppfödare ofta är lika oseriösa på alla plan. En bra uppfödare säljer inte en hund till en person som han/hon inte anser vara lämplig, medan en "buskavlare" kanske säljer hur som helst.
    absolut. ofta är kennlarna mer seriösa och vill ha ut sina hundar till folk som kommer meritera dem. detta är såklart mer önskvärt!

jag menade ju precis det, känns lite som att du förvränger allt jag säger.
    menade just det, att när man köper en blandras för att den är söt och man vet inte alls vilken mentalitet hunden får. är man då inte kunnig nog att kunna ta hand om en hund som inte "blev som man trodde" så säljer man nog.
  • janniahlholm
    enlitenbitkaka skrev 2009-07-20 15:34:30 följande:
    men om man är seriös OCH har pengarna - varför gör man inte sig själv och hunden en tjänst och köper renras?
    absolut. det är helt klart önskvärt. jag skulle dock ALDRIG göra mitt köp ogjort. min blandis är den underbaraste hunden man kan tänka sig. jäkligt synd att man inte får tävla bruks med blandisar.. :(
Svar på tråden Blandras bc med dansksvensk gårdshund.