lilletrille skrev 2009-07-20 15:01:18 följande:
Min spontana tanke är: "varför blanda raser överhuvudtaget, och framföralt, varför blanda en vallhund med en gårdshund/sällskapshund?" När man blandar två raser vet man aldrig vilken egenskaper den får, och det är ren lottning som avgör om det är en hund som passar dig. Tant Agda 75 kan med andra ord riskera att få ett litet monster som begöver jaga eller valla när hon egentligen ville ha en liten sällskapshund. Kollar man på blocket så är det väldigt ofta blandisar mellen två eller flera totalt olika raser som placeras bort. Just för att det blev mer hund än vad köparen hade tänkt sig.. Sen det här med hälsa, där kan jag skriva en hel bibel med åsikter så jag tänker inte ge mig in på det. Dock finns det många trevliga blandisar, och med rätt hantering är det säkert en kanonhund du har där hemma :) Jag har inget i mot blandraser, bara just fenomenet blandrasavel, eller oseriös avel över huvud taget. Även renrasavel med extrema och ohälsosamma exteriörkrav.
du har helt korrekta åsikter. att köpa en blandrashund är ALLTID en chansning! dock vill jag tro att anledningen till att det är mycket blandrashundar som ligger ute för omplacering oftast är för att;
folk som bestämmer sig för att skaffa hund utan att tänka igenom det ordentligt oftast köper blandras eftersom de är billigare. de har aldrig haft hund förut och bryr sig inte om raserna som finns i hunden utan tittar om de är söta eller inte..
sedan får de hem en hund som (faktum är ju faktiskt är blandisar ofta kan vara lite svåra..) inte är lika lätt att ta hand om som de trodde så då ska den omplaceras.. BLÄ! för sånt.
En renrasig hund tänker man sig både 1 och 2 gånger för innan man köper just pga att de kostar mer tror jag..