• emelia

Blandras bc med dansksvensk gårdshund.

Hej jag har en blandras av border collie och danska svensk gårdshund. Underbar liten varelse. Nu skulle det vara kul att dela åsikter om denna blandning. Har hört mycket ris om denna blandning även lite ros ...
    kram

• Svar på tråden Blandras bc med dansksvensk gårdshund.
  • hundpuss

Det spontana jag tänker är att den måste se väldigt annorlunda ut rent exteriört, samt undrar varför man väljer att para bc med gårdshunden.

• emelia

Hon ser ut som en gårdshund. mamman som är bc är väldigt liten för att vara bc..
    Det enda som du kan se att min hund har bc i sig är kanske färgen men inget annat än ...

• lobj

Kan säkert var en trevlig blandning, vad tycker du själv?? Hur är han/hon?
    Själv har jag en BC/Golden och en 75%Tollare/25%Jack russel
    BC blandisen är helt toppen på alla sätt och vis, Tollar blandisen var extremt överaktiv de första året ( vårat "boktavs barn" = adhd, damp m.m om man nu får sjkoja om sånt?!) nu är hon lugn och jätte trevlig.

• janniahlholm

Har jordens trevligaste blandras här hemma :)

50%Eng. Spr. Spaniel 25% Labbe och 25% Irl. Setter

hur underbar som helst.. :) det är en blandning jag VARMT kan rekommendera :)

• enlitenbitkaka

TS: Min spontana tanke är; konstig blandning och en hund som kräver otroligt mycket aktivering.

Att rekommendera en blanding kan du inte göra. Du kan prisa just din hund, men om man gör samma blandning igen behöver resultatet inte bli detsamma. Dessutom kan du inte räkna så i procent.

janniahlholm skrev 2009-07-20 14:03:27 följande:
    Har jordens trevligaste blandras här hemma :) 50%Eng. Spr. Spaniel 25% Labbe och 25% Irl. Setter hur underbar som helst.. :) det är en blandning jag VARMT kan rekommendera :)
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • janniahlholm
    enlitenbitkaka skrev 2009-07-20 14:05:40 följande:
    Att rekommendera en blanding kan du inte göra. Du kan prisa just din hund, men om man gör samma blandning igen behöver resultatet inte bli detsamma. Dessutom kan du inte räkna så i procent.
    Jag känner dock att jag visst kan rekommendera den blandningen då jag träffat många med just den mixen som blivit väldigt trevliga hundar, dock ska jag väl visserligen säga att jag kanske tabbade mig lite.. jag rekommenderar min hunds föräldrar om man vill ha blandras. Min mamma har en hund från samma föräldrar som också är underbar och min bästa vän en hane från samma kull som min. De är fantastiska allihop.

Och får jag fråga varför jag inte skulle kunna räkna i procent? ^^

Pappan är renrasig Eng Springer Spaniel (alltså bli min hund hälften Eng.Spr.Sp) Och Mamman är en korsning där hennes pappa och mamma är var renrasig labbe och irl. setter. Alltså blir min hund 25% av varje. Är väl inte så svårt? :)
  • enlitenbitkaka

Ang att räkna i procent. Visst, om du slår ut de delaktiga raserna så blir det så. Men du kan inte säga att din hund besitter 25% av labradorens egenskaper, 50% av springer spanielns egenskaper osv. Hunden kanske är som en labbe till 80% och som en irländsk setter återstående 20....eller inte alls.

• janniahlholm
    enlitenbitkaka skrev 2009-07-20 14:14:58 följande:
    Ang att räkna i procent. Visst, om du slår ut de delaktiga raserna så blir det så. Men du kan inte säga att din hund besitter 25% av labradorens egenskaper, 50% av springer spanielns egenskaper osv. Hunden kanske är som en labbe till 80% och som en irländsk setter återstående 20....eller inte alls.
    haha nej jag menade verkligen inte att ange ronnys personliga egenskaper i rasernas procent. Ville bara att folk som såg bilden och kanske undrade "jaha, vad är det för korsning?" skulle få svar på det.

Ronny har i princip bara ärvt beteende av sin pappa den eng. spr. spanieln.
  • enlitenbitkaka
    janniahlholm skrev 2009-07-20 14:17:58 följande:
    haha nej jag menade verkligen inte att ange ronnys personliga egenskaper i rasernas procent. Ville bara att folk som såg bilden och kanske undrade "jaha, vad är det för korsning?" skulle få svar på det. Ronny har i princip bara ärvt beteende av sin pappa den eng. spr. spanieln.
    Då säger man enkelt och korrekt att det är en blandning mellan engelsk springer spaniel, labrador och irländsk setter
Svar på tråden Blandras bc med dansksvensk gårdshund.