• Vädur 78

När är TSH för högt om man vill få barn?

Missne skrev 2009-08-22 19:09:06 följande:
    Varför ska alltid mina läkare vara så förbaskat aviga och inte vilja behandla överhuvudtaget när andra läkare gör det. Blir så himla less....
    ja det är ju jobbigt när de inte går efter samma. När får du svar på ditt första prov?
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-08-22 22:11:00 följande:
    Vädur: JAg vet inte. Jag tog provet i torsdags, men jag vet inte om jag får nåt svar. Glömde fråga läkaren om det. Kanske hon bara ringer om jag ska ändra dosen och inte annars..... och det ska nog mycket till för att jag ska ändra dosen
    Jag brukar alltid ringa 1-2 dagar efter jag tagit provet så brukar jag få provsvaren av en sköterska. Glöm inte ha papper och penna i närheten så du kan anteckna dina värden. Kram
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-08-20 22:54:54 följande:
    Igår träffade jag min distansbehandlande läkare och försökte resonera med henne om vilket målvärde vi ska ha på TSH. Hon har nu iallafall sträckt sig till att ligga under 2,men när jag försökte pressa det till närmare 1 sa hon ifrån. När jag hänvisade till det som stod på internetmedicin att man bör höja levaxinet 25-50 mg när man börjar med hormonbehandlingen så sa hon också ifrån och började yra om alla negativa komplikatioer man kune få med för lågt TSH och att det kommer hon inte att ordinera. Men jag får väl tjata om att ta ett prov under hormonbehandlingen för att se till att det åtmintone inte går över 2.
    Vad kunde hända enligt henne om man låg för lågt???
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-08-24 22:27:29 följande:
    Måste bara avreagera mig nån stans. Fick idag brev från RMC i Linköping där jag både gjort min utredning, mina landstingsförsök samt 2 privata IVFer. Ivåras när jag fick besked av dem att jag inte var välkommen att göra fler försök där tjatade jag till mig TSH-prov vilket de aldrig tagit tidigare varken i utredningen eller inför nån av mina IVFer eller FET. Idag fick jag brev från kliniken med resultatet från TSH-provet (hade ju redan fått reda på det från vårdcentralen och fått Levaxin) och där skriver läkaren att mitt värde (4,2) låg utanför normalintervallet, men att det troligtvis inte är något som man behöver göra nåt ytterligare åt, men att det bör väl kontrolleras om. Hur kan en överläkare inom IVF som jobbar heltid med fertilitetsproblem skriva att det inte är något man behöver göra nåt åt???? Blir riktigt förbannad. Har lust att skriva och klaga och "sätta dit dem " för felbehandling.
    Förstår att du blir förbannad!!! KOnstigt att de inte reagerar på det provet och väldigt konstigt att de inte tagti det på utredningen.
    Skriv och klaga!!!!
  • Vädur 78
    Madderakka skrev 2009-08-28 19:03:54 följande:
    Har varit med om exakt detta. Jag har insett att man inte kan lite på läkare till 100%. Men det är klart man undrar varför dom inte gör TSH-tester från början, vilket dom egentligen ska göra! Jag hade redan gjort 2 behandlingar när mitt TSH-värde visade sig ligga på 16. Lyckas inte vårt sista försök så kommer jag kräva en behandling till, för det är fel det dom har gjort! Därför säger jag alltid till de som jag känner som börjar med ivf-behandling att vara säkra på att TSH kollas.
    Tycker absolut att du ska kräva nya behandlingar när du haft så högt som 16. Fattar inte att vissa läkare slarvar med att ta detta värde!!!!
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-09-03 20:07:07 följande:
    Jag ringde idag och fick veta att mitt TSH nu är 1,3 efter ca 4 veckor med levaxin. På måndag ska jag träffa läkaren och diskutera nästa IVF. Hon kommer tycka att jag komit ner tilräckligt nu då jag är under 2. Vet att jag inte kommer att nå framgång med att pressa ner det ännu mer, men tänkte försöka övertala henne att få höja dosen när jag börjar med hormonstimuleringen eftersom det då är risk att det stiger igen. Om hon säger nej till det (det sa hon förra gången jag frågade) kommer jag nog att ta extra på eget bevåg tror jag. Eller få stöd från endokrinologen. Är inte patient där man jag ringde en annan gång och de var väldigt snälla så kanske kan man få dem att stötta mig mot.
    Härligt! Men tänk på att det kan hoppa upp igen eller fortsätta gå ner mer så håll koll och ta prov en gång i månaden
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-09-05 21:19:11 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-09-05 15:40:39 följande: Undrar jag också. Har inte vågat ta Lárginin sen jag börjat med Levaxin ifall levaxinupptaet skulle ändras. Men funderar ändå på att börja inför nästa IVF....
    Jag vet att man inte ska ta rosenrot ihop med Levaxinet i alla fall.
  • Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 20:41:28 följande:
    Det är ju flera som sagt att TSH går upp av sprayen så jag tänkte börja redan då. Låg ju på 1,6 sist så jag vill inte riskera attt hamna över 2. Min läkare går inte få tag på,han har inte telefontid alls utan man får boka tid och han ringer upp på fredagar bara och min klinik bryr sig inte om TSH-värdet alls. Därav mitt eget bevåg.
    Jag började en vecka innan sprayet, tar 100 mg i vanliga fall och då har jag ökat till 112,5. Mina värden steg av sprayen första behandlingen men med denna lilla ökning höll sig värdena stabilt
  • Vädur 78

MIna värden gick från 0,53 till 1,4 efter 2,5 veckas sprayning vid första behandlingen

• Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 20:46:34 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-09-09 20:44:38 följande: Men hur kunde du dela pillren så det blev 12,5 mg? Jag fattar inte hur jag ska få annat än 18,5 extra om man inte ska smula sönder eländet.
    Hade 75 mg hemma som jag ätit innan och tog en och en halv av dem, tror det blir 112,5
  • Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 20:53:47 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-09-09 20:46:40 följande: Usch då... Jag vill inte ens göra en till IVF med högre än 2,0 eftersom det är den sista IVF:en. Vill maximera oddsen så gott det bara går.
    Min första behandling var jag ju och tog massa prover just för att se hur jag reagerade på hormonerna, det var ett väldigt springade till sjukhuset, samt ringande och kolla värdena men var skönt att få ha full koll
  • Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 21:02:23 följande:
    Vädur 78 skrev 2009-09-09 21:00:20 följande: Jag önskar jag fick kolla oftare också. Tog många,många månader mellan proven innan det här sista. Har tyvärr inga svagare piller kvar så får se hur jag gör med delningen.
    Jag har ju en väldigt förstående läkare och jag får ta hur många prover jag vill. Har hänt att någon sköterska har ifrågasatt det men då har jag bara sagt att IVF kliniken kräver det
  • Vädur 78

Blir ju säkert bra om du höjer med 18,5 eftersom ditt värde är lite högre än mitt. Lycka till!!

• Vädur 78
    Pimpinellan skrev 2009-09-10 18:26:57 följande:
    Proffs på mig själv i alla fall! 25 mg hjälpte inte alls,med 50 steg det ändå till 2,6 och jag hade ju 1,6 trots 75 mg så jag ligger liksom inte så lågt att jag verkligen inte borde höja. Kroppen vänjer sig med Levaxin och då får man höja nästan hela tiden tills man står still en låååång period. Där är jag inte än tydligen. Ska be om prov när jag tar mitt första VUL.
    För mig tog det nog 1 år och 9 mån innan TSH värdet stannade och som du säger behövde man bara mer och mer
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-10-02 20:25:42 följande:
    Grådis: Oj, fick du biverkningar av att TSH sjönk så pass alltså? Men bra att du blir kollad ordentligt nu och att du nu kan börja behandlingen. Själv tjatade jag till mig ett nytt TSH-prov på sprutdag 6 för att se om det gått upp. Det kan ju gå upp när man hormonstimulerar. Mycket riktigt hade det gått upp från 1,3 till 1,8. När jag kollade med min hemmaIVFläkare om jag inte borde höja dosen lite så att det inte gick över 2 sa hon blankt NEJ! Hon vägrar och sa att om jag inte är nöjd med hennes svar är jag välkommen att byta till någ on annan läkare. Hon sa även att jag blivit kollad mycket mer än vad som är brukligt då jag frågade om jag inte borde ta nytt TSH iallafall nu när jag sprutat ytterligare samt tagit ÄL-spruta. JAg har nu tagit prov tre gånger med 4-5 veckor emellan. Hon kunde bara sträcka sig till att jag fick ta ett nytt prov om jag testar plus så får vi diskutera saken igen då. Hon kan bara sträcka sig till att medicinera ner under 2 och inte närmare 1 . När jag var på ET idag i Falun passade jag på att fråga den läkaren, men han bara skakade på huvet om TSH och menade att det var en myt som var "inne" för flera år sedan, men att det med dagens kunskap inte spelade nån roll. Så där kom jag ingen vart heller. Min hemmaIVF-läkare sa även att hon förra veckan varit på nån träff med en massa IVF-läkare och att de då diskuterat detta med TSH och att ingen annan heller behandlade till lägre eller tog prover så ofta som jag gjort . Med anledning av det så undrar jag om ni som har läkare som säger att det ska ligga nära 1 kan namnge dem. JAg har ju inget att komma med (mer än att jag vet många andra men kan inte säga var ni går) när hon säger att det är så här......
    Det kan ju även ta ett tag att ställa in dosen rätt, mina värden gick ju ner först när man började med Levaxin och sen gick det upp och då höjde jag dosen och samma sak då att först gick det ner och den vände... och så fortsatte det tills jag var uppe på 100 mg om dagen.
    Jag tror ju att jag tog prov var fjärde vecka säkert ett år när jag började med Levaxin och under min första IVF tog jag ju innan start, och prov vid sprutstart för att se hur värdena reagerade.
    Jag har ju oxå tagit väldigt mycket prover men min läkare tycker det nog är bättre jag får göra det och få känna mig lugn.
    När vi började på CA så frågade läkaren där vad mitt TSH låg på och när jag sa att det låg på 0,54 sa han att det var jättebra att det var nedpressat.
    CARLANDERSKA ÄR BÄST!!!♥♥♥
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-10-03 16:03:02 följande:
    Pimpinellan: tack för ditt råd kanske ska ta 1,25 tablett då så har jag iallafall höjt lite.
    Men det låter bra gör så!!!
  • Vädur 78
    Missne skrev 2009-10-03 15:33:49 följande:
    Jag måste försöka hitta en annaläkare som förstår sig på det här med högt TSH och infertilitet. Vet bara inte var jag ska hitta nån sån... De fins iallafall inte bland IVF-läkare i Linköping. Kanske ska försöka med min husläkare? Hur som helst hjälper ju inte det nu då det tar tid att få läkartid. Kanske jag borde höja dosen på eget bevåg till jag vet hur denna IVF gått. JAg har ju 50mg-tabletter och frågan är om jag ska höja till 1½ tablett, dvs 75mg/dag. Vad tror ni om det? Måste kolla hur mycket jag har kvar också så att de inte tar slut för snabbt. Min läkare kommer ju inte skriva ut nytt i förtid, så envis som hon är.
    Jag har nog uttag kvar på 75 mg om du skulle behöva, äter ju inte den dosen längre
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?