• Missne

När är TSH för högt om man vill få barn?

Vädur: JAg vet inte. Jag tog provet i torsdags, men jag vet inte om jag får nåt svar. Glömde fråga läkaren om det. Kanske hon bara ringer om jag ska ändra dosen och inte annars..... och det ska nog mycket till för att jag ska ändra dosen

• Missne

Vädur 78 skrev 2009-08-23 16:57:42 följande:

Vad kunde hända enligt henne om man låg för lågt???
    Oj, hon räknade upp massor, men hjärtklappning, depression och ångest var väl det hon menade var de riktigt obehagliga sakerna, sen kunde man få diareé och synrubbningar mm. kommer inte ihåg allt hon räknade upp.
  • Missne

Måste bara avreagera mig nån stans. Fick idag brev från RMC i Linköping där jag både gjort min utredning, mina landstingsförsök samt 2 privata IVFer. Ivåras när jag fick besked av dem att jag inte var välkommen att göra fler försök där tjatade jag till mig TSH-prov vilket de aldrig tagit tidigare varken i utredningen eller inför nån av mina IVFer eller FET. Idag fick jag brev från kliniken med resultatet från TSH-provet (hade ju redan fått reda på det från vårdcentralen och fått Levaxin) och där skriver läkaren att mitt värde (4,2) låg utanför normalintervallet, men att det troligtvis inte är något som man behöver göra nåt ytterligare åt, men att det bör väl kontrolleras om. Hur kan en överläkare inom IVF som jobbar heltid med fertilitetsproblem skriva att det inte är något man behöver göra nåt åt???? Blir riktigt förbannad. Har lust att skriva och klaga och "sätta dit dem " för felbehandling.

• Missne
    BettanB skrev 2009-08-25 06:00:36 följande:
    Min läkare tycker att 4,8 är toppen. Trots 5mf och en hel hop symptom.. Galet, galet... Medan andra läkare vägrar ens överväga IVF eller liknande om man ligger över 2,0. Varför pratar de inte med varandra?
    Undrar också om de inte har någon samordning över huvudtaget. JAg ringde endokrin på sjukhuset och frågade vad de rekommenderade och de rekommenderar att man ska ligga under 2 vid fertilitetsproblem. Att då RMC som bara behandlar folk med fertilitetsproblem, och som ligger i samma hus fast på en annan våning, tycker att 4,2 är helt OK är för mig helt obegripligt. Och att de inte ens tar provet i utredningen när det kan vara så avgörande för att lyckas med IVF är ännu mer obegripligt.

Vädur och pimpinellan: Ja, jag funderar allvarligt på att skriva och klaga eller tom anmäla dem. Känns bara lite jobbigt att dra i det också... Det är ju jobbigt som det är.

Grådis: Förstår att du också är sur att man inte gjorde nåt åt det redan för 4-5 år sen. Men vad långsamt det verkar gå att få ner värdet.... Vill ju göra en ny IVF innan äggstockarna totaldör, men samtidigt så vill man ju få optimala förhållanden. JAg får förhoppningsvis veta i slutet på veckan hur levaxinet påverkat värdet och om jag har långt kvar till målvärdet.
  • Missne
    Madderakka skrev 2009-08-28 19:03:54 följande:
    Har varit med om exakt detta. Jag har insett att man inte kan lite på läkare till 100%. Men det är klart man undrar varför dom inte gör TSH-tester från början, vilket dom egentligen ska göra! Jag hade redan gjort 2 behandlingar när mitt TSH-värde visade sig ligga på 16. Lyckas inte vårt sista försök så kommer jag kräva en behandling till, för det är fel det dom har gjort! Därför säger jag alltid till de som jag känner som börjar med ivf-behandling att vara säkra på att TSH kollas.
    Oj 16! JA, det är skandal! Om ditt sista inte lyckas tycker jag du ska kräva båda två behandlingarna (ifall det behövs) eftersom du gjort två beehandlingar innan TSH togs.... Hoppas dock du slipper. Lycka till!
  • Missne
    Noncuro skrev 2009-09-01 10:50:04 följande:
    Så konstigt. Jag förstår dig...Jag skulel bli skogstokig.... Det första min läkare gjorde överhuvudtaget så tog hon blodbrov för att kolla mina TSH-värde. Allt annat kom senare... Och jag är så tacksam att hon var så kunnig. Mitt första IVF resulterade i ett barn. och nu är jag full med hopp att det andra kommer bli lika lyckad.Klaga!!!! F**n det är dig det handlar om!!!!
    Jag önskar också att jag hade en läkare som din. Ja, jag ska klaga, men det är ju sånt som tar mycket energi och kraft och jag har inte ens tagit reda på vart jag ska klaga.
  • Missne

Jag ringde idag och fick veta att mitt TSH nu är 1,3 efter ca 4 veckor med levaxin. På måndag ska jag träffa läkaren och diskutera nästa IVF. Hon kommer tycka att jag komit ner tilräckligt nu då jag är under 2. Vet att jag inte kommer att nå framgång med att pressa ner det ännu mer, men tänkte försöka övertala henne att få höja dosen när jag börjar med hormonstimuleringen eftersom det då är risk att det stiger igen. Om hon säger nej till det (det sa hon förra gången jag frågade) kommer jag nog att ta extra på eget bevåg tror jag. Eller få stöd från endokrinologen. Är inte patient där man jag ringde en annan gång och de var väldigt snälla så kanske kan man få dem att stötta mig mot.

• Missne

Vädur 78 skrev 2009-09-05 15:40:39 följande:

Någon här som vet om man kan ta L-arginin ihop med Levaxin???
    Undrar jag också. Har inte vågat ta Lárginin sen jag börjat med Levaxin ifall levaxinupptaet skulle ändras. Men funderar ändå på att börja inför nästa IVF....
  • Missne

gedansk: Ja jag skulle vilja hitta en läkare som man slipper dividera med men det är minsann inte det lättaste. Tycker att ja får dividera med alla läakre jag träffat när det gäller infertilitet. De lyssnar aldrig på vad man själv läst sig till utan tycker att de själva vet bäst jämt.

• Missne

grådis: Nej, det är klart du inte är knäpp. Är nog helt naturligt att såna tankar dyker upp när man stöter på motgång efter motgång. Jobbigt att TSH inte vill gå ner tillräckligt fort. MAn vill ju inte hålla på och vänta på detta i evigheter. Hoppas hoppas att den höjda dosen gör susen nu. kram

• Missne
    Pimpinellan skrev 2009-09-09 19:57:12 följande:
    Jag funderar på hur mycket jag ska höja dosen under sprayning. Tar ju 75 mg. Kan jag dela den i fyra delar och ta en 4:edels extra per dag? Blir knappt 20 mg extra då. Är det för mycket? Blir ju svårt att dela mindre än så menar jag.
    Men ska du höja under sprayningen redan? Jag trodde det var sen när östrogenhalterna blev höga som man bör höja. Va säger din läkare? Eller gör du det helt på eget bevåg?
  • Missne

Pimpinellan: På "internetmedicin.se" så står det att patienter som är välinstälda ofta behöver höja dosen 25-50 mikrogram vid graviditet/IVF. Så om du nu äter 75 så kan du säkert lugnt höja till 100 iallafall. Då blir det väl 2 hela tabletter så slipper du dela, men du kanske har anan dosstorlek på tabletterna än 50 mikrogram som jag har.

• Missne

Grådis: Oj, fick du biverkningar av att TSH sjönk så pass alltså? Men bra att du blir kollad ordentligt nu och att du nu kan börja behandlingen.

Själv tjatade jag till mig ett nytt TSH-prov på sprutdag 6 för att se om det gått upp. Det kan ju gå upp när man hormonstimulerar. Mycket riktigt hade det gått upp från 1,3 till 1,8. När jag kollade med min hemmaIVFläkare om jag inte borde höja dosen lite så att det inte gick över 2 sa hon blankt NEJ! Hon vägrar och sa att om jag inte är nöjd med hennes svar är jag välkommen att byta till någ on annan läkare. Hon sa även att jag blivit kollad mycket mer än vad som är brukligt då jag frågade om jag inte borde ta nytt TSH iallafall nu när jag sprutat ytterligare samt tagit ÄL-spruta. JAg har nu tagit prov tre gånger med 4-5 veckor emellan. Hon kunde bara sträcka sig till att jag fick ta ett nytt prov om jag testar plus så får vi diskutera saken igen då. Hon kan bara sträcka sig till att medicinera ner under 2 och inte närmare 1 . När jag var på ET idag i Falun passade jag på att fråga den läkaren, men han bara skakade på huvet om TSH och menade att det var en myt som var "inne" för flera år sedan, men att det med dagens kunskap inte spelade nån roll. Så där kom jag ingen vart heller. Min hemmaIVF-läkare sa även att hon förra veckan varit på nån träff med en massa IVF-läkare och att de då diskuterat detta med TSH och att ingen annan heller behandlade till lägre eller tog prover så ofta som jag gjort . Med anledning av det så undrar jag om ni som har läkare som säger att det ska ligga nära 1 kan namnge dem. JAg har ju inget att komma med (mer än att jag vet många andra men kan inte säga var ni går) när hon säger att det är så här......

• Missne

Grådis: Oj, fick du biverkningar av att TSH sjönk så pass alltså? Men bra att du blir kollad ordentligt nu och att du nu kan börja behandlingen.

Själv tjatade jag till mig ett nytt TSH-prov på sprutdag 6 för att se om det gått upp. Det kan ju gå upp när man hormonstimulerar. Mycket riktigt hade det gått upp från 1,3 till 1,8. När jag kollade med min hemmaIVFläkare om jag inte borde höja dosen lite så att det inte gick över 2 sa hon blankt NEJ! Hon vägrar och sa att om jag inte är nöjd med hennes svar är jag välkommen att byta till någ on annan läkare. Hon sa även att jag blivit kollad mycket mer än vad som är brukligt då jag frågade om jag inte borde ta nytt TSH iallafall nu när jag sprutat ytterligare samt tagit ÄL-spruta. JAg har nu tagit prov tre gånger med 4-5 veckor emellan. Hon kunde bara sträcka sig till att jag fick ta ett nytt prov om jag testar plus så får vi diskutera saken igen då. Hon kan bara sträcka sig till att medicinera ner under 2 och inte närmare 1 . När jag var på ET idag i Falun passade jag på att fråga den läkaren, men han bara skakade på huvet om TSH och menade att det var en myt som var "inne" för flera år sedan, men att det med dagens kunskap inte spelade nån roll. Så där kom jag ingen vart heller. Min hemmaIVF-läkare sa även att hon förra veckan varit på nån träff med en massa IVF-läkare och att de då diskuterat detta med TSH och att ingen annan heller behandlade till lägre eller tog prover så ofta som jag gjort . Med anledning av det så undrar jag om ni som har läkare som säger att det ska ligga nära 1 kan namnge dem. JAg har ju inget att komma med (mer än att jag vet många andra men kan inte säga var ni går) när hon säger att det är så här......

• Missne

Jag måste försöka hitta en annaläkare som förstår sig på det här med högt TSH och infertilitet. Vet bara inte var jag ska hitta nån sån... De fins iallafall inte bland IVF-läkare i Linköping. Kanske ska försöka med min husläkare? Hur som helst hjälper ju inte det nu då det tar tid att få läkartid. Kanske jag borde höja dosen på eget bevåg till jag vet hur denna IVF gått. JAg har ju 50mg-tabletter och frågan är om jag ska höja till 1½ tablett, dvs 75mg/dag. Vad tror ni om det? Måste kolla hur mycket jag har kvar också så att de inte tar slut för snabbt. Min läkare kommer ju inte skriva ut nytt i förtid, så envis som hon är.

• Missne

Pimpinellan: tack för ditt råd kanske ska ta 1,25 tablett då så har jag iallafall höjt lite.

• Missne

Vädur 78 skrev 2009-10-03 18:04:26 följande:

Jag har nog uttag kvar på 75 mg om du skulle behöva, äter ju inte den dosen längre
    Tack, kan vara bra att veta ifall det blir kris
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?