• Pimpinellan

När är TSH för högt om man vill få barn?

Vädur: höjde du på eget bevåg Jag vet inte om läkaren min håller med nämligen. Och _hur_mycket ska man höja? Jag tar 75 mg nu.

• Pimpinellan

Missne: min gynläkare var helnöjd när jag låg på 0,42 och tyckte inte alls det var för lågt! Först under 0,0 nånting är det _för lågt.Min V.c-läkare sa också att det gör inget alls om det sjunker under 1,0 och det var faktiskt han som sa att jag skulle höja så fort jag blev gravid också.

grådis: det har förmodligen sjunkit rätt bra-det gjorde det för mig när jag höjde till 50 mg.

• Pimpinellan
    Missne skrev 2009-08-24 22:27:29 följande:
    Måste bara avreagera mig nån stans. Fick idag brev från RMC i Linköping där jag både gjort min utredning, mina landstingsförsök samt 2 privata IVFer. Ivåras när jag fick besked av dem att jag inte var välkommen att göra fler försök där tjatade jag till mig TSH-prov vilket de aldrig tagit tidigare varken i utredningen eller inför nån av mina IVFer eller FET. Idag fick jag brev från kliniken med resultatet från TSH-provet (hade ju redan fått reda på det från vårdcentralen och fått Levaxin) och där skriver läkaren att mitt värde (4,2) låg utanför normalintervallet, men att det troligtvis inte är något som man behöver göra nåt ytterligare åt, men att det bör väl kontrolleras om. Hur kan en överläkare inom IVF som jobbar heltid med fertilitetsproblem skriva att det inte är något man behöver göra nåt åt???? Blir riktigt förbannad. Har lust att skriva och klaga och "sätta dit dem " för felbehandling.
    Anmäl till överordnad!
  • Pimpinellan

Det är ju en sak att ta provet och godkänna värden runt 4,men inte ens ta det och sen visar det sig vara 16!? Helt klart ska ni ha ett till försök. Det är ju oetiskt att göra IVF med så höga värden! Och onödigt.

• Pimpinellan

Jag funderar på hur mycket jag ska höja dosen under sprayning. Tar ju 75 mg. Kan jag dela den i fyra delar och ta en 4:edels extra per dag? Blir knappt 20 mg extra då. Är det för mycket? Blir ju svårt att dela mindre än så menar jag.

• Pimpinellan
    Missne skrev 2009-09-09 20:36:34 följande:
    Men ska du höja under sprayningen redan? Jag trodde det var sen när östrogenhalterna blev höga som man bör höja. Va säger din läkare? Eller gör du det helt på eget bevåg?
    Det är ju flera som sagt att TSH går upp av sprayen så jag tänkte börja redan då. Låg ju på 1,6 sist så jag vill inte riskera attt hamna över 2. Min läkare går inte få tag på,han har inte telefontid alls utan man får boka tid och han ringer upp på fredagar bara och min klinik bryr sig inte om TSH-värdet alls. Därav mitt eget bevåg.
  • Pimpinellan

Vädur 78 skrev 2009-09-09 20:44:38 följande:

Jag började en vecka innan sprayet, tar 100 mg i vanliga fall och då har jag ökat till 112,5. Mina värden steg av sprayen första behandlingen men med denna lilla ökning höll sig värdena stabilt
    Men hur kunde du dela pillren så det blev 12,5 mg? Jag fattar inte hur jag ska få annat än 18,5 extra om man inte ska smula sönder eländet.
  • Pimpinellan

Vädur 78 skrev 2009-09-09 20:46:40 följande:

MIna värden gick från 0,53 till 1,4 efter 2,5 veckas sprayning vid första behandlingen
    Usch då... Jag vill inte ens göra en till IVF med högre än 2,0 eftersom det är den sista IVF:en. Vill maximera oddsen så gott det bara går.
  • Pimpinellan

Vädur 78 skrev 2009-09-09 21:00:20 följande:

Min första behandling var jag ju och tog massa prover just för att se hur jag reagerade på hormonerna, det var ett väldigt springade till sjukhuset, samt ringande och kolla värdena men var skönt att få ha full koll
    Jag önskar jag fick kolla oftare också. Tog många,många månader mellan proven innan det här sista. Har tyvärr inga svagare piller kvar så får se hur jag gör med delningen.
  • Pimpinellan

Jag tror jag delar i fyra som jag sa. Tar ju en tablett som är 75 så det blir 18,5 extra.
    Vad gjorde man utan era insikter och kunskaper?

• Pimpinellan
    Noncuro skrev 2009-09-10 15:11:26 följande:
    Pimpinellan!Jag skulle aldrig våga öka dosen om inte läkaren föreskrivit det.Jag ska börja spraya i morgon men ökade min Levaxin dos från 50 till 75 mg för cirka en månad sedan. Läkaren sa att det komemr inte behövas högre dos.Men du är ju "proffs" i branchen och säker vet bättre än mig .
    Proffs på mig själv i alla fall! 25 mg hjälpte inte alls,med 50 steg det ändå till 2,6 och jag hade ju 1,6 trots 75 mg så jag ligger liksom inte så lågt att jag verkligen inte borde höja. Kroppen vänjer sig med Levaxin och då får man höja nästan hela tiden tills man står still en låååång period. Där är jag inte än tydligen. Ska be om prov när jag tar mitt första VUL.
  • Pimpinellan

Var går den nedre gränsen egentligen? När jag hade 0,4 var det inte på långa vägar i närheten att vara _för_ lågt sa min läkare.

• Pimpinellan
    Hannathu skrev 2009-09-15 19:49:07 följande:
    Det finns olika bud där, jag mår bäst när TSH är under 0,4 och T4 är uppe på övre referensområdet. Min läkare säger att nära noll och T4 inom normalen men högt (så att jag mår bra) betyder att kroppen är nöjd med dosen den får och piskar inte på sköldkörteln att jobba mer.Vill man bli gravid ska det enligt mina läkare vara bättre att ligga lågt
    Mitt T4 vet jag inte förutom att vc-läkaren sa det vara "bra". Blev gravid när jag hade 3,5,men fick tyvärr MA så jag tror problemet mer ligger där. Oavsett TSH-värde har jag extremt svårt att bli gravid,men om jag skulle bli det igen har jag bättre chans med lägre TSH.
  • Pimpinellan
    tulip79 skrev 2009-09-16 17:37:18 följande:
    Jag hade 6,3 på mitt TSH värde för två-tre veckor sedan. Äter nu levaxin 50 mg/dag. Ska ta om provet om två månader. Någon som vet om jag måste ta provet när jag har mens eller om jag kan ta det vilken dag som helst?
    När som helst. Hoppas dosen räcker en bit på väg!
  • Pimpinellan

Min privata läkare är nöjd om det ligger strax under 2,men tyckte det var toppen när jag låg på 0,42. Ska tigga mig till ett nytt prov nu,har inte sagt att jag ökat dosen. Kan knappast sjunka för lågt med 18 mg ökning bara när jag låg på 1,6 sist! Hur stor betydelse det har för en enskild person kan ju ingen veta. Blev gravid trots 3,5,men fick MA,gick till ET på 0,42 och sen inte när det steg så jag har ingen aning vad som gäller mig själv. Vill ligga neråt 1.

• Pimpinellan

Missne: höj du lite,men kanske inte hela 25 mg. Då tar pillren slut fort och hon kommer ifrågasätta vad du gjort. Behövs nog inte heller förutom om du nu blir gravid. Då ska du kolla up dig o.m.g! Och det håller vi tummen för!

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?