• Madderakka

När är TSH för högt om man vill få barn?

Missne: Mina värden sjönk varje gång jag var på semester eller sjukskriven, dvs varje gång jag var inne i en period där jag inte superstressade så gick värdena ner.
    Selen är viktigt för sköldkörteln så ät kost som innehåller sånt. Jag har själv kollat upp vad jag själv kan göra för att förbättra mina värden genom kosten, för jag orkar inte förlita mig helt på Levaxin i nuläget...

• Madderakka
    Missne skrev 2009-08-11 21:02:51 följande:
    Har du tips på vilken typ av kost som innehåller selen så snälla dela med dig, och är det nåt man ska undvika?? För mig verkar det inte stämma med stress och högre värden. Har bara tagit prover 3 ggr och de två gångerna jag hade 2,7 och 2,8 jobbade jag som vanligt (ganska stressigt), men efter att jag haft semester och bara latat mig hade jag 4,2 så för mig blev det tvärtom
    Vad jag har läst så är det inte "vanlig" vardagsstress som påverkar sköldkörteln utan extrem stress.
    Eftersom jag är vegeterian så tar jag nu vitamineral tabletter för att få i mig selen, som ju finns i fisk mm. Men det finns även i paranötter och alger. Det som inte var bra att äta, som jag tyvärr älskar att äta, är bl.a dessa grönsaker i rå form: spenat, blomkål, broccoli och frukter som jordgubbar, päron, persika.

Här står ganska bra info och tips:
    www.yourbodycanheal.com/diet-for-hypothyroid.html
  • Madderakka
    Missne skrev 2009-08-15 12:56:34 följande:
    ... Verkar inte stämma på mig ändå. När jag hade hösgsta värdet hade jag dessutom ätit fisk varenda dag på semestern eftersom vi var på ett ställe där fisk var specialitet. så för mig blev högsta värdet efter att jag haft semester och ätit masor av fisk Konstigt
    Enbart fisk och semester tror jag inte gör att värdena går ner. Och alla är vi ju olika. En anledning kan vara att det hjälper ju inte att du får i dig en massa selen om du inte har tillräckligt med T4 som selen kan omvandla till T3. Det mycket som ska klaffa... tyvärr.
  • Madderakka
    Missne skrev 2009-08-24 22:27:29 följande:
    Måste bara avreagera mig nån stans. Fick idag brev från RMC i Linköping där jag både gjort min utredning, mina landstingsförsök samt 2 privata IVFer. Ivåras när jag fick besked av dem att jag inte var välkommen att göra fler försök där tjatade jag till mig TSH-prov vilket de aldrig tagit tidigare varken i utredningen eller inför nån av mina IVFer eller FET. Idag fick jag brev från kliniken med resultatet från TSH-provet (hade ju redan fått reda på det från vårdcentralen och fått Levaxin) och där skriver läkaren att mitt värde (4,2) låg utanför normalintervallet, men att det troligtvis inte är något som man behöver göra nåt ytterligare åt, men att det bör väl kontrolleras om. Hur kan en överläkare inom IVF som jobbar heltid med fertilitetsproblem skriva att det inte är något man behöver göra nåt åt???? Blir riktigt förbannad. Har lust att skriva och klaga och "sätta dit dem " för felbehandling.
    Har varit med om exakt detta. Jag har insett att man inte kan lite på läkare till 100%. Men det är klart man undrar varför dom inte gör TSH-tester från början, vilket dom egentligen ska göra! Jag hade redan gjort 2 behandlingar när mitt TSH-värde visade sig ligga på 16. Lyckas inte vårt sista försök så kommer jag kräva en behandling till, för det är fel det dom har gjort! Därför säger jag alltid till de som jag känner som börjar med ivf-behandling att vara säkra på att TSH kollas.
  • Madderakka

Hej! Jag behöver råd från er! Jag har ätit Levaxin 1 år nu och har dosen 100 mikrogram per dag. Det sista provet visade TSH=0.06, T4=18, T3=2.0
    Tidigare hade jag för högt TSH-värde för att få bli gravid, men det jag undrar nu om mitt nuvarande värde kan vara för lågt? Eller oroar jag mig i onödan?

• Madderakka
    Noncuro skrev 2009-09-15 11:45:48 följande:
    Vad säger din läkare?
    Han har inte hört av sig ännu.
    Pimpinellan skrev 2009-09-15 13:25:47 följande:
    Var går den nedre gränsen egentligen? När jag hade 0,4 var det inte på långa vägar i närheten att vara _för_ lågt sa min läkare.
    Tack för svaret! Jag hoppas få feta imorgon när jag ringer igen.... Dessa telefontider och svårtillgängliga läkare... :)
Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?