• Pimpinellan

När är TSH för högt om man vill få barn?

Gynekologen på vanliga k.k som gjorde vår utredning tyckte mitt TSH var bra när det låg på 3,5. Min IVF-klinik har aldrig brytt sig om att fråga. Min privata läkare däremot skrev utan krusiduller ut Levaxin för han tror det är bättre om det ligger under 2,0,gärna lite mindre ändå. När jag hade 0,4 tyckte han det var perfekt och när det stigit till 2,6 höjde han dosen igen. Nu sist var det 1,6 och då var han nöjd. Det finns olika teorier som sagt,men jag har läst en vetenskaplig sida nånstans (försvann när hårddisken kraschade tyvärr)där det uttryckligen står att _om_ man även har övriga symtom på för höga värden bör man äta Levaxin även om det ligger inom det normala,allså under 4,0. Då kan nämligen fertiliteten påverkas också. Vissa kvinnor mår bra med 4.0och är jättefertila,medans andra som jag mår bättre med lägre och kanske även blir mer fertil. Eller i vart fall minskar missfallsrisken eftersom den är mycket högre ju högre TSH man har.'Hoppas nån vet vilken sida jag menade och kan länka!

• Pimpinellan
    Cecese skrev 2009-07-11 14:35:10 följande:
    Sist jag blev gravid hade jag 8-9 i tsh och när jag blev gravid med sonen som snart fyller 3 år hade jag 12. Så jag tycker att 2,8 låter helt normalt och det borde inte vara några problem alls att bli gravid.
    Men dina värden är ju alldeles för höga hur som helst! Har du inte fått Levaxin? Man kan _inte_ säga att 2,8 är normalt ifall man som Missne och jag har väldigt svårt att bli gravida. Finns många,många läkare och kliniker som tycker det är för högt. Det _är_ normalt ifall man inga andra symtom har och har lätt att bli gravid,men för såna som oss kan Levaxin löna sig.
  • Pimpinellan

Jag skulle med facit i hand inte ens gjort en IVF när mitt TSH var 3,5. Jag blev ju tyvärr gravid och då låg det fortfarande på 3,5 efter många veckor med Levaxin. Visst,dosen höjdes,men jag fick MA och jag får aldrig veta om det berodde på högt TSH eller inte. Några månader senare var värdet 0,4 och då lyckades jag få 1 av 2 ägg befruktade och gick till ET( brukar inte gå till ET) och nästnästa IVF när jag nyss kollat TSH låg det på 2,6 och jag fick inga befruktade igen. Nåt samband finns mellan allt detta-det är jag övertygad om!

• Pimpinellan
    Missne skrev 2009-07-23 11:00:00 följande:
    Imorse har jag varit til min IVF-läkare och bl a pratat TSH. Hon var skeptisk till att behandla mig då jag har 2,8 eftersom det är inom normalintervallet. JAg försökte övertyga med vad jag läst här och hon menade på att det var två olika skolor. En del som hade ca 2 som gräns (västsverige) och östsverige där man inte tror det påverkar fertiliteten om under 4. Efter läkarbesöket när jag pratade med sköterskan om ev ytterligare provtagning ringde hon och kollade de prover som togs i brjan på juni respektive juli och då fick jag veta de resultaten. Juni hade jag 2,7 och juli 4,2 . På en månad hade det alltså ökat från 2,7-4,2! Så det var ju tur att jag tog ett till prov i juli annars hade jag aldrig fått veta att det var så högt. Det kanske kan göra att jag får behandlig då jag nu ligger över även normalintervallet.Är det nån som vet vad det kan bero på att det varierar så? Kan det vara olika beroende på när i menscykeln provet tas eller kan det bero på motionsvanor eller kostvanor? Kan man göra nåt sjölv för att sänka TSH genom kost och motion??? eller kan akupunktur hjälpa?
    Nu fick du allså Levaxin utskrivet då? Kom bara ihåg att provet måste tas om om cirka 6 veckor för dosen kanske inte räcker. Det där med öst/ väst verkar stämma. CvL tror inte på TSH påvekran under 4 och läkaren här vill ha mig under 2,0. Höjde dosen när jag låg på 2,6. Har tyvärr ingen aning om levernet påverkar,men jag tror inte det. Snarare TSH som påverkar levernet.
  • Pimpinellan
    Theorese skrev 2009-07-24 06:56:25 följande:
    Pimpinellan- Jag tycker inte att man generellt kan säga att CvL inte bryr sig om tsh:s påverkan. det kanske är så att de inte bryr sig om enkom tsh värdet där har jag ingen erfarenhet, men har man hypotyreos konstaterad (anti-kroppar, t4, t3 och tsh i kombination) så är min erfarenhet att det en faktor som de tar med i beräkningarna. Vår läkare på CvL höjde min levaxindos mer än vad min husläkare ville göra just för att få ner mig lite extra.Missne- Jag har aldrig varit överdoserad så jag vet tyvärr inte hur de biverkningarna känns, men jag vet hur det känns när de är bra,då mår även jag bra!
    De bryr sig inte ett dugg ifall man ligger under 4 vilket jag också skrev. Jag har alltid legat på 3,5-4,0,men det sket de i och jag kommer alltid undra om jag fick m.f p.g.a. det. Tack o lov för min hemma läkare som verkligen bryr sig om TSH!
  • Pimpinellan
    Missne skrev 2009-07-23 21:52:45 följande:
    Har nu fått Levaxin Mailade ju läkaren och hon ringde tillbaka lite senare och sa att hon skrivit ut recept. Så det var tur att jag hade 4,2 trots allt. tror inte jag fått levaxin annars. Har redan hämtat ut tabletterna, ska börja med 50mg/dag i morgon, men ska börja med halva tabletter några dagar för att inte chocka kroppen. Läkaren varnade för biverkningarna ifall jag får för hög dos. nån som kännt av några biverkningar?
    Bra! 50 är en ganska hög startdos,men det kanske är lika bra. Jag började på 25 vilket är rätt vanligt och mitt värde gick inte ner ett dugg på fem veckor så då fick jag höja till 50. Då rasade det ner till 0,4,men steg sen igen till hela 2,6 och då höjdes dosen igen. Nu hoppas jag på runt 1.
  • Pimpinellan

Jag ska till V.c imorron och ska _försöka_ få dem att ta prov. Inte han som skrivit ut Levaxin så vi får väl se.

• Pimpinellan

Jag fick ta ett prov och får svar nästa vecka. Han tog T3 och T4 också. Han sa inget alls om teorierna om TSH påverkan på fertiliteten/risken för m.f. Hans egen dotter hade svårt så han är lite insatt faktiskt. Inte avrådde han mig att "skaffa" barn heller av de andra skälen som folk brukar ha. Vi tar det när du är gravid sa han. Bra med en sån läkare! Med min gynläkare och denna V.c-läkare i ryggen oroar jag mig inte för att vara gravid. Om jag nu nånsin gjort det-oron gäller att _bli_ gravid ju...
    Tack för länken Missne!

• Pimpinellan

Jag köpte selen igår för jag läste av en läkare som sa att alla lider brist på det. Ska tydligen vara bra för fertiliteten också,framförallt för män. Kan ju inte skada!

• Pimpinellan

TSH 1,6. Får vara nöjd med det t.v,men hade gärna legat lite lägre med tanke på nästa IVF. Bör jag höja dosen trots att jag bara ska spraya två veckor? Sprayet höjer tydligen TSH. Hur som helst ska dosen höjas när jag väl är gravid,men vägen dit,vägen dit...

Svar på tråden När är TSH för högt om man vill få barn?