• JennyLS

Vad har jag rätt till?

Jag måste bara får skriva av mig...
    Är en nybliven prematurmamma, I måndags föddes vår son i v33+6.
    Hade legat inne länge och fått kortisonsprutor för lungmognaden så han mår jättebra och utvecklas fort. Han skrevs givietvis in på neo direkt medan jag fick ligga kvar på BB pga att de säger att det är fullt på neo/barn.
    Efter 3 dagar blev jag utskriven från BB och fortfarande fanns ingen plats på neo/barn så jag fick åka hem och får nu åka mellan hemmet och nyfödda sonen, en resa på 2 mil dit, 2 mil hem. Inget man gör på en handvändning.
    i ett egenvårdsrum de har finns 2 "mammaplatser" och är de fulla får inga pappor sova över. Till det hör att det just nu bara ligger en mamma/barn där MEN pappan sover över och de har icke erbjudit mig platsen.
    Hormonell och svag litar man på vad de säger men nu börjar mitt psyke brytas ner.
    Det måste vara det mest onaturliga som finns att skilja på en mamma och hennes barn och jag kan verkligen inte sova för jag är bara så fylld av sorg och saknad.
    Någon annan tar hand om mitt barn på nätterna och mina bröst bara värker, (pumpar ju regelbundet för produktionen och ammar när jag är där men ändå) Nu har vi märkt att han är jättesnuttig och allt känns genast värre.
    Två gånger nu har jag kommit dit och längtat efter att få amma men då har han varit så hungrig 1 timme tidigare så de har gett han (vilket de SJÄLVKLART ska göra om han är hungrig!!) Men hade jag varit där hade de ju bara kunnat meddela mig.
    En av skötarna sa också hur många plaster de hade och att det var några "vanliga" platser kvar men de kan de ju inte ge bort till oss prematurmammor för då skulle det ju vara fullt för de "vanliga" barnpatienterna.
    De har sagt att jag får flytta in så fort de får en plats men jag är rädd att jag sjunker in i en förlossningsdepp om det fortsätter en dag längre. Ska höra om de har någon bra kurator imorgon också.

Vad har jag rätt till? Har någon varit i samma situation?

• Svar på tråden Vad har jag rätt till?
  • Frila2
    Dr Mupp skrev 2009-07-05 12:40:35 följande:
    Det är helt sjukt att det inte är själkklart att föräldrar till prematurer får stanna. Om barnet som 1 åring blir sjuk och hamna på sjukhus kommer det ju vara självklart att förälder stannar. Varför ska ettåringar få ha sina föräldrar men inte prematurer?
    Håller med helt. På många ställen säger de att de ska bygga om, men det vet man ju hur det blir med det. 10 år senare har säkert ingneting hänt.
    Man säger att alla barn har rätt till sina föräldrar när de ligger på sjukhus. Då undrar man, är prematura barn inte barn?
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • FavvoJonna

Vår son föddes i v 29 o jag åkte hem från BB när han var 4 dagar gammal. Han var kvar ca 7 veckor o under de veckorna pendlade jag o hans pappa 2,5 mil enkel resa varje dag. Fanns några rum men de var uppbokade till de som snart skulle få åka hem med sina bebisar. När vi väl flyttade in så sov vi bara där i 4 nätter innan vi tog med oss vår lilla kille hem.

I slutet var det verkligen inte kul att åka därifrån o lämna honom där men vad gör man...

• Mammatillmini2008

Hej!
    Grattis till bebisen!

Vår lilla son föddes 24+4 i Uppsala där vi kommer ifrån och vi bor ca 5 kilometer från sjukhuset men där har dom en säng invid kuvösen så om man vill får man vara där hur mycket man vill alltså får man sova där, det var inne på IVA, efter 8 veckor flyttades vi över till en samvårdsavdelning då fick vi ett eget litet rum med bäddsoffa och TV och där bodde vi tillsammans alla 3 i 5 veckor tills vi fick komma hem.

• Erkens mamma

Jag ska tillägga att jag flyttade in då sonen började visa intresse för att äta själv. Då var det ju ändå ganska långt kvar innan vi fick ta hem honom men jag ville ta alla chanser som fanns under dygnet för honom att träna.

De första två veckorna låg han på IVA och sedan var det ett par veckor på lättvårdsavdelning innan jag flyttade in. Jag bodde där två veckor innan han fick komma hem på permission. Vi var inskrivna ytterligare två veckor innan han vart utskriven.

• knäppisen

När dottern föddes i v 33, fanns fullt med lediga rum så vi fick ett meddetsamma, även om jag faktiskt sov hemma första veckan. När sonen föddes, i v 29, var det så överfullt på neo att de rum som fanns fick de med större, starkare och piggare barn ta. Det innebar att vi inte fick ett rum förrens efter fem veckor. Eftersom trycket på rum var så stort o det var så fullt överallt så stannade vi bara i tre dar till, sen packade vi ihop och åkte hem.

• JennyLS

Hej Alla!
    Tack för tankar och kloka ord.
    Dagen efter kom jag tididgt och som genom ett under, (eller för att de såg mina svullna ögon och sömndruckna ansikte) frågade de om jag ville flytta in, jag skulle visserligen få dela rum med en annan mamma och hennes son men det gjorde mig inte ett dugg.
    Vår son ammar nästan fullt nu och han har tillochmed fått flytta in till mig istället för att ligga i övervakssalen.

Tycker dock definitivt att det alltid, alltid borde finnas möjlighet för nyblivna mammor att få vara nära sina nyfödda, det måste vara det mest onaturliga att skilja på en mor och sin nyfödda precis efter att navelsträngen klippts..

Hoppas ingen mer behöver utstå detta.

Kram!

• knäppisen

så bra att det löste sig tillslut. Jag kan bara hålla med, det borde vara en självklarhet för alla föräldrar att få bo med sina barn, även om de råkar vara födda lite för tidigt.

• Frila2
    JennyLS skrev 2009-07-07 13:14:56 följande:
    Hej Alla!Tack för tankar och kloka ord.Dagen efter kom jag tididgt och som genom ett under, (eller för att de såg mina svullna ögon och sömndruckna ansikte) frågade de om jag ville flytta in, jag skulle visserligen få dela rum med en annan mamma och hennes son men det gjorde mig inte ett dugg.Vår son ammar nästan fullt nu och han har tillochmed fått flytta in till mig istället för att ligga i övervakssalen.Tycker dock definitivt att det alltid, alltid borde finnas möjlighet för nyblivna mammor att få vara nära sina nyfödda, det måste vara det mest onaturliga att skilja på en mor och sin nyfödda precis efter att navelsträngen klippts..Hoppas ingen mer behöver utstå detta.Kram!

Härligt att det går så bra, att han ammar så bra och att ni fått rum tillsammans. Då är ni säkert snart hemma.

Det är inte realistiskt att hoppas att ingen mer ska behöva utstå att inte få rum direkt när man fått ett prematurt barn som är relativt stort. Tyvärr kommer det vara så att rum inte kommer finnas i många, många år till. Det tar minst 10 år att få igenom en byggplan och starta ett så stort projekt som att bygga nytt till sjukhus.

Det finns faktist även de föräldrar som har svårt sjuka och döende prematura barn som inte får stanna över pga platsbrist.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Chili85

Hej! I mars-08 fick vi en dotter i vecka 34+5 och hon blev genast inskriven på Neo. Jag och min sambo fick bo kvar två nätter på BB och när vi sedan blev utskriva fixade de ett familjerum åt oss på Neo där vi bodde tills vår dotter blev utskriven. Jag tycker att du ska be att få prata med den kurator som är ansluten till avdelninge och berätta hur du mår! Stress och oroa känner bebisarna av och dessutom kan din mjölkproduktion krångla pg.a det. Jag tycker att de borde ta dig på stösta allvar! Försök vara flexibel, erbjud dig att byta rum om de vanliga platserna skulle bli fulla osv. Det känns oansvarigt att skilja en mamma från sitt barn, speciellt i den situation du är i nu! Stå på dig och fråga även om "mammarummet"! Lycka till och skriv gärna en rad till mig om hur det går! Och du, ett STORT grattis till din son! Snart är ni hemma alla 3!

Kram/Malin, mamma till Tilde

(¯`°?.¸ ღ♥Tilde Lycka♥ღ ¸.?°´¯)
  • iorlina

Eftersom man inte vet "konditionen" på det andra barnet så vet jag inte om jag vill skriva att du självklart ska ha den pappans plats men du ska väl MINST bli erbjuden att bo på patienthotell?

• twinstar

Födde i vecka 34.

Första två nätterna fick jag bo på atenatalavdelningen, vår dotter på neo och min man fick åka hem.

Sen fick vi ett familjerum och bodde där i två veckor.

De första två nätterna var fruktansvärda! Kändes helt onaturligt att splittra vår nyblivna familj så!

Å andra sidan förstår jag att det fanns andra som behövde rummen mer än vad vi kanske gjorde de där två nätterna men ändå.

Förstår precis hur du känner dig!

• twinstar
    JennyLS skrev 2009-07-07 13:14:56 följande:
    Dagen efter kom jag tididgt och som genom ett under, (eller för att de såg mina svullna ögon och sömndruckna ansikte) frågade de om jag ville flytta in, jag skulle visserligen få dela rum med en annan mamma och hennes son men det gjorde mig inte ett dugg.Vår son ammar nästan fullt nu och han har tillochmed fått flytta in till mig istället för att ligga i övervakssalen.
    Skönt!!
  • pärlor08

Vi fick våra killar i v.32 och de vårdades på IVA neo i 7 dagar, under den tiden bodde jag och min man i "vanligt" rum för nyförlösta. Barnen förslöstes med k-snitt men vi hade fått stanna längre där uppe om vi hade behövt. Efter en vecka fick vi ett rum på samvården där vi bodde alla fyra. Det här var i Uppsala på Akademiska sjukhuset och vi bor väldigt nära sjukhuset. Verkar vara olika i landstingen hur man resonerar kring prematurer. På Ackis var det självklart att man som förälder skulle vara med sitt barn så mycket som möjligt, även pappan!

Svar på tråden Vad har jag rätt till?