• Frila2

Vad har jag rätt till?

Grattis till sonen!

Bara för att du ska få ett annat perspektiv så.. Jag fick en dotter i v 28+4 som låg tre veckor på iva, två veckor på en sal för de som var lite mer stabila, sedan flyttades hon och fick vara på ett annat sjukhus för mer stabila barn i 4 veckor innan hemgång. Vi tilläts sova över sista veckan. Vi fick resa 4 mil enkel väg (8 mil t.o.r)varje dag i 8 veckor. Övernattning var det aldrig tal om. Det fanns helt enkelt inga platser för föräldrar. Det är inte menat som att det är mest synd om mig utan att det faktiskt idag i Sverige inte är en självklarhet att prematurföräldrar får stanna.

Det föräldrapar som är där på natten båda två har säkert en anledning till det. Den anledningen får personalen inte lov att berätta för er om. Jättetråkigt att ni inte kan sova över men jag lovar att det kommer du snart få. Visst är det jobbigt att lämna sitt barn, speciellt om man över på amning och barnet visar intresse och är snuttigt. Men personalen måste se till alla barn och föräldrar på avdelningen. Snart får du stanna där och om inte allt för länge kommer du vara hemma med din son och bara njuta. 

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    Dr Mupp skrev 2009-07-05 12:40:35 följande:
    Det är helt sjukt att det inte är själkklart att föräldrar till prematurer får stanna. Om barnet som 1 åring blir sjuk och hamna på sjukhus kommer det ju vara självklart att förälder stannar. Varför ska ettåringar få ha sina föräldrar men inte prematurer?
    Håller med helt. På många ställen säger de att de ska bygga om, men det vet man ju hur det blir med det. 10 år senare har säkert ingneting hänt.
    Man säger att alla barn har rätt till sina föräldrar när de ligger på sjukhus. Då undrar man, är prematura barn inte barn?
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Frila2
    JennyLS skrev 2009-07-07 13:14:56 följande:
    Hej Alla!Tack för tankar och kloka ord.Dagen efter kom jag tididgt och som genom ett under, (eller för att de såg mina svullna ögon och sömndruckna ansikte) frågade de om jag ville flytta in, jag skulle visserligen få dela rum med en annan mamma och hennes son men det gjorde mig inte ett dugg.Vår son ammar nästan fullt nu och han har tillochmed fått flytta in till mig istället för att ligga i övervakssalen.Tycker dock definitivt att det alltid, alltid borde finnas möjlighet för nyblivna mammor att få vara nära sina nyfödda, det måste vara det mest onaturliga att skilja på en mor och sin nyfödda precis efter att navelsträngen klippts..Hoppas ingen mer behöver utstå detta.Kram!

Härligt att det går så bra, att han ammar så bra och att ni fått rum tillsammans. Då är ni säkert snart hemma.

Det är inte realistiskt att hoppas att ingen mer ska behöva utstå att inte få rum direkt när man fått ett prematurt barn som är relativt stort. Tyvärr kommer det vara så att rum inte kommer finnas i många, många år till. Det tar minst 10 år att få igenom en byggplan och starta ett så stort projekt som att bygga nytt till sjukhus.

Det finns faktist även de föräldrar som har svårt sjuka och döende prematura barn som inte får stanna över pga platsbrist.

Svar på tråden Vad har jag rätt till?