• JennyLS

Vad har jag rätt till?

Jag måste bara får skriva av mig...
    Är en nybliven prematurmamma, I måndags föddes vår son i v33+6.
    Hade legat inne länge och fått kortisonsprutor för lungmognaden så han mår jättebra och utvecklas fort. Han skrevs givietvis in på neo direkt medan jag fick ligga kvar på BB pga att de säger att det är fullt på neo/barn.
    Efter 3 dagar blev jag utskriven från BB och fortfarande fanns ingen plats på neo/barn så jag fick åka hem och får nu åka mellan hemmet och nyfödda sonen, en resa på 2 mil dit, 2 mil hem. Inget man gör på en handvändning.
    i ett egenvårdsrum de har finns 2 "mammaplatser" och är de fulla får inga pappor sova över. Till det hör att det just nu bara ligger en mamma/barn där MEN pappan sover över och de har icke erbjudit mig platsen.
    Hormonell och svag litar man på vad de säger men nu börjar mitt psyke brytas ner.
    Det måste vara det mest onaturliga som finns att skilja på en mamma och hennes barn och jag kan verkligen inte sova för jag är bara så fylld av sorg och saknad.
    Någon annan tar hand om mitt barn på nätterna och mina bröst bara värker, (pumpar ju regelbundet för produktionen och ammar när jag är där men ändå) Nu har vi märkt att han är jättesnuttig och allt känns genast värre.
    Två gånger nu har jag kommit dit och längtat efter att få amma men då har han varit så hungrig 1 timme tidigare så de har gett han (vilket de SJÄLVKLART ska göra om han är hungrig!!) Men hade jag varit där hade de ju bara kunnat meddela mig.
    En av skötarna sa också hur många plaster de hade och att det var några "vanliga" platser kvar men de kan de ju inte ge bort till oss prematurmammor för då skulle det ju vara fullt för de "vanliga" barnpatienterna.
    De har sagt att jag får flytta in så fort de får en plats men jag är rädd att jag sjunker in i en förlossningsdepp om det fortsätter en dag längre. Ska höra om de har någon bra kurator imorgon också.

Vad har jag rätt till? Har någon varit i samma situation?

• Svar på tråden Vad har jag rätt till?
  • Psykoangel
    först o främst stort grattis till sonen:D
    jag har ingen erfarenhet direkt av prematurbarn o neo avdelningen men det låter inte alls rättvist..det är nog inte enkelt för dom som jobbar där heller att dom vill nog gärna ge plats till alla mammor men svårt då avdelningarna oftast inte har råd att tex bygga ut för flera rum..men klart att man vill ha närhet till sitt barn o kunna amma. Tycker du och din pojkvän båda ska stå på er så du kan få en plats och pratar med en kurator låter som en bra ide...
    jag hoppas allt löser sig och att ni snart istället får ta hem eran son och njuta av att ammar och lära känna honom
    stor kram till dig
  • JennyLS

Självklart litar jag på att de gör vad de kan men i känslornas blinda värld kan minsta lilla kännas fruktansvärt orättvist.
    Tack för grattis!

Vi får se hur morgondagen ter sig..

• Psykoangel

ja ens hormoner gör ju oxå att man tänker/reagera på ett annat vis men tyvärr finns det ju dom som tappar bort sin röst och glömmer bort vad dom har rätt till för att man når en gräns då man inte orkar mera...hoppas bara att allt löser sig och som du sa imorgon är en annan dag:D 

• Erkens mamma

Jag har barn född i vecka 29...

Jag bestämde själv när jag skulle flytta in. De kan ju inte hindra dig från att vara på avdelningen....
    Jag beslutade mig för att flytta in och occuperade ett dagrum som mitt de första nätterna. Nu ser ju inte alla avdelningar lika ut men de kan ju inte slänga ut dig.
    Var inte rädd för att ställa krav.

• Fru U

Min kusin gjorde också som Erkens mamma. Hon ringde dit och sa att nu kommer jag och jag tänker inte åka hem, ni får fixa det på nåt sätt

(hon hade lagt sig bredvid kuvösen och sovit om det krävts)

När hon väl ställde krav så ordnade de fram en extra säng och inom två tre dagar hade hon fått ett rum (tyvärr kunde inte pappan bo där också då de har barn sen innan)

• NinnaBus

Vår yngsta var prematurfödd, 33v+4dgr.
    De första två nätterna sov jag i 4-bäddssal på vanliga BB och fick gå in till Neo när jag skulle mata min son... Sen fick vi plats på ett familjerum. De hade flera sådana. Där bodde jag tills min son var stor nog att åka hem...
    Har aldrig tidigare hört talas om att en mamma blir hemskickad när barnet är kvar på Neo, inte här i Sberige i alla fall... (visst har man sett det på "förlossningskliniken på tv, men då har det ju varit i USA)
    På "vårt" sjukhus får hela familjen stanna (om de får plats i de pyttesmå familjerummen). Min sambo och vår stora pojk sov också där ibland...
    Man fick ha egen mat laga till och sådant....

Stå på dig. Inte sjutton ska du behöva vara hemma när pojken är kvar.
    Jag hade vägrat om någon skulle ha försökt göra så mot mig... Sovit på nån soffa eller nåt...
    Om de nu har 2 platser och det bara är en mamma där så kräv att du ska ha den andra platsen. De får slänga ut den andra pappan... Det måste väl de fatta själva tycker man... Att du inte ska behöva åka 2 mil för att mata ditt barn när det egentligen finns en plats åt dig där...

• Dr Mupp

Personligen hade jag satt mig brevid kuvösen och sagt att jag åker inte härifrån. Hade sovit i stolen om det hade krävts.

• Frila2

Grattis till sonen!

Bara för att du ska få ett annat perspektiv så.. Jag fick en dotter i v 28+4 som låg tre veckor på iva, två veckor på en sal för de som var lite mer stabila, sedan flyttades hon och fick vara på ett annat sjukhus för mer stabila barn i 4 veckor innan hemgång. Vi tilläts sova över sista veckan. Vi fick resa 4 mil enkel väg (8 mil t.o.r)varje dag i 8 veckor. Övernattning var det aldrig tal om. Det fanns helt enkelt inga platser för föräldrar. Det är inte menat som att det är mest synd om mig utan att det faktiskt idag i Sverige inte är en självklarhet att prematurföräldrar får stanna.

Det föräldrapar som är där på natten båda två har säkert en anledning till det. Den anledningen får personalen inte lov att berätta för er om. Jättetråkigt att ni inte kan sova över men jag lovar att det kommer du snart få. Visst är det jobbigt att lämna sitt barn, speciellt om man över på amning och barnet visar intresse och är snuttigt. Men personalen måste se till alla barn och föräldrar på avdelningen. Snart får du stanna där och om inte allt för länge kommer du vara hemma med din son och bara njuta. 

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Proletariatet

Jag tycker att det borde vara självklart att du som har fått en såpass stor son som kan amma borde få sova där-för att främja amningen,pumpning är ju inte alls samma sak!

Grattis till sonen,och lycka till!
    Mvh,Nanna mamma till Tyra född v.24+1 och Eyvind född v.35+1

• Dr Mupp
    Frila2 skrev 2009-07-05 09:32:39 följande:
    Grattis till sonen!   Bara för att du ska få ett annat perspektiv så.. Jag fick en dotter i v 28+4 som låg tre veckor på iva, två veckor på en sal för de som var lite mer stabila, sedan flyttades hon och fick vara på ett annat sjukhus för mer stabila barn i 4 veckor innan hemgång. Vi tilläts sova över sista veckan. Vi fick resa 4 mil enkel väg (8 mil t.o.r)varje dag i 8 veckor. Övernattning var det aldrig tal om. Det fanns helt enkelt inga platser för föräldrar. Det är inte menat som att det är mest synd om mig utan att det faktiskt idag i Sverige inte är en självklarhet att prematurföräldrar får stanna.   Det föräldrapar som är där på natten båda två har säkert en anledning till det. Den anledningen får personalen inte lov att berätta för er om. Jättetråkigt att ni inte kan sova över men jag lovar att det kommer du snart få. Visst är det jobbigt att lämna sitt barn, speciellt om man över på amning och barnet visar intresse och är snuttigt. Men personalen måste se till alla barn och föräldrar på avdelningen. Snart får du stanna där och om inte allt för länge kommer du vara hemma med din son och bara njuta. 
    Det är helt sjukt att det inte är själkklart att föräldrar till prematurer får stanna. Om barnet som 1 åring blir sjuk och hamna på sjukhus kommer det ju vara självklart att förälder stannar. Varför ska ettåringar få ha sina föräldrar men inte prematurer?
Svar på tråden Vad har jag rätt till?