• Anonym (La mere)

Måste jag bjuda honom på blöjor?

Jag har en liten fråga.
    Jag har ensam vårdnad om min dotter och hennes pappa gjorde slut med mig när jag var i 6te veckan för att han träffat en ny som han fick barn med några veckor efter vår dotter föddes.
    De har iallafall, efter många om och men, äntligen börjat umgås.

Till saken hör dock att han vägrar att köpa tex blöjor och mat till henne när de ses. Menar på att den som är vårdnadshavare ska stå för allt detta, så han vill att jag ger honom pengar (till mat åt henne) och skickar med passande kläder till alla typer av väder och blöjor.
    Den gången jag inte skickade med extra blöjor kom hon hem i samma som jag släppt av henne i, full av både bajs och kiss.
    Jag tycker att det är barnmisshandel, men han säger att det är mitt fel, med tanke på att det är min vårdnad = mitt ansvar.

Så jag vill bara veta, är det så? Att jag ska stå för alla kostnader trots att hon är under hans 'vård' varannan helg?

• Svar på tråden Måste jag bjuda honom på blöjor?
  • beEMbe

vilket svin till människa. Hoppas han aldrig mer får se sitt barn.

• Anonym (Mamma M)

Jag vet hur du har det, för min sons far var precis likada'n för några år sedan när sonen var mindre!
    Det är väl tragiskt nog deras sätt att ta ut sina frustrationer på den andre föräldern - som de uppenbarligen är mycket arga på. Plus att de är omogna människor som inte begriper vad ett barn behöver.
    Det säger sig väl självt att man har ett paket blöjor hemma om man har ett blöjbarn - oavsett om man har barnet hos sig bara varannan helg! Och likaså något litet ombyte i klädväg - även om den andre föräldern skickar med ombyte så är det väl enklast för ens egen skull att ha något ombyte hemma??
    Hur kan man vara så dum/snål/envis och tro att bara för att man vackert betalar sina 1273:- i underhåll i månaden (och ibland inte ens det) så är man fri från alla framtida kostnader vad gäller barnet sen!!

Jag har fått höra att när man har umgänge med sitt barn så är ju kostnaderna för den tiden oxå ett sätt att försörja barnet. Är barnet där en längre tid (tex under semestrar och lov o.dyl) så kan man ju göra avdrag på underhållet, men därutöver så är umgängesföräldern lika skyldig att försörja abrnet på "sin tid" med barnet som boendeföräldern är.

• Fridolino

Men herregud, vilken människa!!

• Anonym
    snuttizan skrev 2009-06-26 12:00:24 följande:
    Nej självklart inte upphör barnets rätt till båda sina föräldrar men när en fader kan låta sin lilla dotter ha samma blöja på sig i två hela dagar innehållande både kiss och bajs handlar det faktiskt då om barnets hälsa. Vilket litet barn tycker förresten att det är kul att komma till någon som inte byter blöjan utan får ha frätande urin och bajs på huden i ett par dagar. Där får man som mamma se till barnets bästa, hålla barnet hemma och kontakta familjerätten och begära information och hjälp..
    Det hade ju kunnat avhjälpas om mamman skickade med ett par blöjor? Jag förstår inte problemet från hennes sida, att gaffla om ett par blöjor?
  • FH Mamma

Bor han ihop med barn nr 2?

Isåfall hade de ju haft blöjor hemma iaf och då kan han inte skulla på dig.

Jag skulle nog skickat med blöjor även om pappan eg borde skaffa det själv om nu inte barn nr 2 bodde där.

• Lovebug

Visst hade problemet kanske inte uppstått om TS hade skickat med extrablöjor. Men samtidigt, pappan är ändå en vuxen och borde verkligen haft mer vett i sin skalle än att låta sin dotter gå omkring i en skitig blöja i ett dygn. Med en sån pappa så tror jag nog att TS dotter har det bättre utan honom. Om mamman glömmer att skicka med mat en helg, måste dottern då svälta också? Vart går gränsen för vad den här pappan gör egentligen bara för att "hävda" vad han anser är mammans skyldighet?

Anonym skrev 2009-06-28 10:37:12 följande:
    Det hade ju kunnat avhjälpas om mamman skickade med ett par blöjor? Jag förstår inte problemet från hennes sida, att gaffla om ett par blöjor?
  • Anonym

Betalar han underhåll, är det upp till mamman att skicka med mat och blöjpr och kläder. Det sa familjerätten till mig när min dotter kom varannan helg.

• jenny99

Fy vad rutten han är.
    För ditt barns skull och säkerhet tycker jag du ska försöka hålla pappan borta.
    Om han nu inte vill ha barnet så är det toppen,för barnet lär inte må bra där hos pappan.

Fy vilken gris.

• Anonym (Mamma M)
    Anonym skrev 2009-06-28 13:38:55 följande:
    Betalar han underhåll, är det upp till mamman att skicka med mat och blöjpr och kläder. Det sa familjerätten till mig när min dotter kom varannan helg.
    Då uppgav familjerätten fel till dig för det finns inte en chans att boendeföräldern ska vara skyldig att skicka med både mat o hygienartiklar (i detta fall blöjor).
    Det rör sig ju inte precis om "ett par" blöjor över en helg, utan det är väl ändå fler som går åt?
    Naturligtvis kan man väl som boendeföälder skicka med blöjor, hellre än att barnet vanvårdas hos umgängesföräldern - men var ska man dra gränsen?
    Om nu famrätten menar att man ska skicka med mat (vilket jag antar är burkmat då barnet är litet?) - ska boende föräldern då skicka med matlåda när barnet är större? O toalettpapper? O tandkräm? O schampo? Osv osv.

Var går gränsen?
    Är man förälder - oavsett hur ofta/lite man har sitt barn - så är det väl en SJÄLVKLARHET att tillgodose de dagliga behoven i form av mat o hygienartiklar medans barnet är där???

Att påstå o tro något annat är bara ren snålhet!
    Hur tänker du Anonym som ens har tagit upp frågan hos famrätten ifall du ska behöva köpa blöjor eller ej till ditt eget barn???? O mat?
    Fy fan säger jag, det får mig att må illa!!
  • Cat3

Anonym (La mere) skrev 2009-06-25 19:25:04 följande:

Jag har en liten fråga.Jag har ensam vårdnad om min dotter och hennes pappa gjorde slut med mig när jag var i 6te veckan för att han träffat en ny som han fick barn med några veckor efter vår dotter föddes.De har iallafall, efter många om och men, äntligen börjat umgås.Till saken hör dock att han vägrar att köpa tex blöjor och mat till henne när de ses. Menar på att den som är vårdnadshavare ska stå för allt detta, så han vill att jag ger honom pengar (till mat åt henne) och skickar med passande kläder till alla typer av väder och blöjor.Den gången jag inte skickade med extra blöjor kom hon hem i samma som jag släppt av henne i, full av både bajs och kiss.Jag tycker att det är barnmisshandel, men han säger att det är mitt fel, med tanke på att det är min vårdnad = mitt ansvar.Så jag vill bara veta, är det så? Att jag ska stå för alla kostnader trots att hon är under hans 'vård' varannan helg?
    Jag har inte läst tråden men jag tycker du ska ringa till soc och anmäla honom för det. Skulle inte släppa iväg barnet till honom igen om jag var du.
  • Glesmustaschio

Betalar han underhall?

Han verkar vara riktigt snal i alla fall.

En människa som later ett spädbarn ga runt med smutsig blöja för att "straffa" en vuxen människa för nagot denne finner orättvist är inte värd att ha hand om ett barn. Sa gör man bara inte.

Ville han själv träffa barnet eller hur gick det till?

Jag hade faktiskt rapporterat honom i hopp om att nagon myndighet skulle säga till honom att man inte gör sa, han verkar ju inte ha sunt förnuft.

Svar på tråden Måste jag bjuda honom på blöjor?