• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

Måste avreagera mig lite. Har en diskussion i min andra tråd. Motparten hävdar att vi som upplever att vi fått dåligt bemötande i vården inbillar oss och att vi får ta det eftersom läkare också har dåliga dagar. Hon menar att jag (vi?) blandar ihop empatilöshet med att inte bli sjukskriven när man vill. *morrar*
    Inte nog med all praktisk övning jag fått i att bli empatilöst behandlad (sen jag ramlade in i mf-träsket) så har jag även skrivit en magisteruppsats i ämnet (inte empatilöshet i mf-träsket alltså; om empati hos behandlare bara ). *muttrar*

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    TantTingeling: Tack. För FASS och för din kommentar. Höll på att få krupp på människan igår när hon la all upplevd orättvisa på den svage. "Om ni upplever läkare som oempatiska så är det fel på er" *morrar* Så nedlåtande och respektlöst, så det finns inte. Hennes man är läkare, så hon måste visst försvara alla läkare... Gah. Som om jag skulle tycka att alla psykologer är toppen bara för att jag är psykolog. Himla korkat.
    Nåväl....

Sushikatten
    : Hoppas att MB har fel. Bäst vore ju om det ÄR en normal graviditet (det ÄR ju inte omöjligt alls ), men hoppas för 17 att du slipper X. *kram*

MB: Sorry! Fixat.   *kram*

Finesssan: Shit! Värsta apoteket. Vill du vara vår pillertrillare?

FL tjejen: Hej och välkommen. Beklagar dina missfall. Spännande att få höra om behandling "over there". Var i USA bor du? Min läkare är i USA just nu och hälsar på en kollega som forskar på upprepade missfall. Tydligen ganska framgångsrik snubbe.

Spirit: Aha. Så tänker hon. Fast det låter ju lite konstigt att kortison skulle vara sånt supermedel, som lurar kroppen helt.... Hur som helst, såna missbildningar skulle ju ändå upptäckas på KUB och andra ultraljud. Tänker jag...
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    Copkat: Min läkare påstår att 75% av alla missfall beror på kromosomfel och att kromosomprovet är ett av de allra viktigaste. Tyvärr är det ett av de dyraste också... Jag håller inte med henne; jag tror mer på immunologispåret, men jag tror tillräckligt mycket på henne för att understryka vikten av det provet. I faktatråden skall finnas en länk till SUs rapport. Läs den.
    Jag fick tom beviljat analys av embryot den här gången (just för att kromosomskador är så vanliga). Sen vet jag ju inte om de lyckades lokalisera det yttepyttelilla embryot, men jag hoppas ju.

HÄRLIGT att höra dock att du trivs med din läkare och att han tar sig tid och är tydligt visar att han vill att det skall bli bra. Det är verkligen guld värt!
    Och BRA att du får gå och prata med någon. Det borde nog jag också göra. Konstigt att ingen ens påtalat det ännu...

Och *kram* på dig.
    Överväger nog att jobba nästa vecka, men jag får se hur jag mår under helgen.

TantTingeling: Javisst är det korkat. Jag är också HELT annorlunda i min yrkesroll. Jag trivs med mig själv såsom jag är i den rollen, men jag skulle aldrig orka med det privat.
    Får verkligen psykbryt av hennes konstiga anförande i vart fall. Att det skall ligga på patienten att omtolka sin upplevelse av empati och inte hos läkaren att bemöda sig om att omtanke och värme verkligen lyser igenom. Jisses, tänk om jag hade resonerat så som psykolog! Då hade jag förlorat jobbet (och kanske även legitimationen) för länge sen.

Och håller med. Fantastisk tråd! Vet inte vad jag skulle ha gjort utan er.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    TantTingeling skrev 2009-06-25 10:21:56 följande:
    Copkat: Vad skönt att du hittat en bra dr, mkt värt och inte så vanligt verkar det som. Kromosomanalysen kan man väl alltid komplettera med sen, om ni inte får ngt napp på övriga prover. Men som jag förstått det så tar det lååång tid att få svar på den.
    4 veckor
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Ja, tror att det stod något sådant konstigt nog. Det stämmer inte enligt mina läkare i vart fall.
    Tyvärr är jag ingen expert på kromosombiten. Det enda jag vet är att det är viktigt att kunna utesluta. Handlar det om kromosomfel kan man ju medicinera till f*n byter av utan att det hjälper. Bättre då att veta hur det ser ut med de riskerna.

Sushikatten: Fy för dåligt bemötande. Tyvärr tycker jag det verkar på tok för vanligt i den värld där vi rör oss.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

sushikatten: hade det gått lång tid sen du tog proverna eller varför fick du göra om dem? Vi har tanke på att plocka ut journalen och traska till Carlanderska snart, men inte 17 vill vi göra om de tester vi redan gjort. Finns ju så många andra viktiga att ta.
    Härnäst vill jag ta MTHFR i vart fall. Och fler koagulationsprover.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

sushikatten: Jag gör inte IVF. Har blivit gravid på egen hand alla gångerna. På senaste tiden har det *ta-i-trä* gått tämligen snabbt och enkelt också. Det enda jag vill ha är mf-utredning och hjälp med behandling.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    BettanB skrev 2009-06-25 14:07:23 följande:
    sushikatten: Jag gör inte IVF. Har blivit gravid på egen hand alla gångerna. På senaste tiden har det *ta-i-trä* gått tämligen snabbt och enkelt också. Det enda jag vill ha är mf-utredning och hjälp med behandling.
    Inte helt egen hand då'rå. Sambon har ju varit med.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Oh, så skönt. Nu fick jag svar från drLM. Han tycker att jag skall börja med sprutorna vid ÄL nästa gång vi försöker och höra av mig direkt vid plus för bokning av tidigt vul. Vad skönt det kändes att höra av honom.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11