• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

plupp: Grattis!

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

icka: Gumman då. Vad skönt att få gråta ut, men vilken hemsk dröm. Rent statistiskt (jag gillar statistik) är det MYCKET osannolikt att du kommer att drabbas av fler missfall. Ett missfall är oerhört vanligt, två är heller inte särskilt ovanligt, men det är betydligt ovanligare att drabbas av tre eller fler. Så förhoppningsvis har du fått din beskärda del av helvete. *hoppashoppas*

sissela: Kul att se dig. Skönt att höra att sommaren varit bra och att du känner dig i form. Ang skk: jag håller på och försöker läsa in mig. Verkar onekligen som om även mycket små ökningar i TSH kan göra skillnad. Även antikroppar bör kollas noga. Länken som nämndes häromsisten var kanonbra. Skrev även ut några av de andra artiklarna som nämndes där.
    HUR lyckades du få levaxin? Hur mycket tar du? Vad har du för värden. Mååånga frågor. .-)

Btw; jag är på dag 59 utan mens efter skrapning. Är SÅ rädd att det är något fel.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    SisselaM skrev 2009-08-22 17:14:18 följande:
    Hej Bettan Tingeling och ni andra, Kul att se er också. :) Tingeling: tack. Bettan svar i all hast: har haft TSH på 1,8 någon gång, och runt 2 ett par gånger om jag minns rätt. Låg nästan på gränsen när det gällde T3 el T4, minns inte vilket. Ingen läkare har velat bry sig om det och till slut gav jag upp. Men så i somras när jag ännu en gång läste i en tråd här på FL om att TSH bör vara långt under 2 när man gör IVF, gjorde jag en "drive" till och kontaktade en läkare till och förklarade alltihop. Hon höll med om mina teorier, hade själv satt sig in i det för länge sen, och menade att det hur som helst inte kunde skada. Jag har bara tagit 25 mg än så länge, tänkte börja lågt.
    Shit, vilken bra läkare. TSH 1,8 och 2,0 är ju verkligen inte högt, vad bra att du ändå fick testa levaxin.
    Jag har haft 4,8 en gång och 2,3 andra gången så jag vill absolu testa levaxin. Och gärna ta TPO-ak och Tg-ak också. Har ju så pass mycket symptom på underfuktion, så jag hoppas ju få min vilja igenom. Kan man kräva remiss till endokrinologen annars tro?

Ingen som vet läkare i Gbg m omnejd som skriver ut levaxin även om man har TSH inom "normal" intervallen?
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

TT: "TG-antikroppar = tyroglobulinantikroppar. Antikroppar mot thyreoglobulin, förekommer ffa. vid Hashimoto sjukdom men inte vid de Quervains sjukdom. Har sitt största värde vid uppföljning efter behandlad cancer i sköldkörteln. Kan ge information om ev. överdosering av tyroxinpreparat, Levaxin, Thyroid.

Vid sköldkörtelsjukdom, typ underfunktion, förekommer i de flesta fall TG-antikroppar samtidigt TPO-antikroppar. Det är troligt att TG-antikroppar kommer före TPO-ak. Förhöjda nivåer, men i nedre referensintervallet, kan förekomma hos friska individer."

Fick tips om värdet att kolla dessa på ett sköldkörtelforum. Lät som en bra idé

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    TantTingeling skrev 2009-08-22 23:04:22 följande:
    Bettan: TPO är känsliga för att detektera hashimoto, vet inte hur mkt tg-ak skulle tillföra, det kan vara falskt förhöjt och används normalt inte för att diagnositsera underfunktion. Så ta åtminstone TPO först, och får man inget napp där kan man fundera vidare kanske?!
    Ja, som sagt så vill jag ta TPO-ak också. TPO-ak är väl vanligast att ta öht. Var mest inne på TPO-ak, men fick rådet att försöka få ta Tg-ak också.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

LillaD: Har ingen annan gyn. Brukar man ha det? Jag brukar sällan gå till läkare öht annars... Men nu skall jag ju till Repro på måndag så.

TT: Ja, om jag ens får ta något mer prov alls förstås. Inte säkert alls att han lyssnar. *muttrar* Ja, får se vad han säger om den försvunna mensen då.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Poppy: Tack för de lugnande orden. Nu känns det lite bättre.
    Nej, gravid kan jag inte vara. Vi pausar ett tag nu.

Håller tummarna hårt för att din räka skall ha vuxit till sig sen sist och vifta på bra där inne på tisdag. *kram*

Sissela: Ja, det måste det ju finnas. Hur 17 hittar man dem bara?

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

feia: Skit också. *kram*

Ego:
    Var hos läkaren idag; känns inte som om han är intresserad av att hjälpa oss öht. Tog upp frågan om TSH och TPO-ak. Han slog bort min oro direkt och ville inte diskutera saken. Jag stod dock på mig och höll på att TSH 4,8 ÄR för högt. Speciellt då jag haft 5 missfall och har symptom på hypo. Han har inte ens velat ta TPO innan. *morrar*
    Han ifrågasatte mig rätt rejält (tror ett "lilla gumman" låg på lut), men fick nog lite av en chock när han insåg att jag var påläst och att jag med forskning menade vetenskapliga artiklar publicerade i år. Jag gick på rätt hårt. Till slut gick han med på att låta mig ta TSH, T4 (?!) och TPO. Han skall ringa ang provsvar på fredag.
    Innan jag han klämma in det här med sköldkörteln sa han att det inte finns mer att göra och att det bara är att gå hem och försöka igen. Så jäkla ointresserad. Hade inte ens läst igenom journalen innan han hämtade oss i väntrummet.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Men jag fick provera för att få igång mensen iaf. Alltid något.

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11