• Culete

Hur kan jag förbereda min dotter inför förskolestart? Så orolig!

Jag har varit hemma med min dotter sedan dag 1.
    Nu till september börjar hon förskolan. Då kommer hon vara nästan 3 år (minus 2 mån)...
    När jag tänker på att lämna henne, till en stor grupp där hon inte kan göra sej förståd (hon talar inte samma språk, även om hon förstår en del), vrider det sej i magen på mej! =(

Hon är inte van att leka med andra barn. Hon betraktar dom mer och sitter gärna och leker för sej själv i närheten, men inte "med" dom.

Usch, jag oroar mej så för hur det skall gå! Min älskade tjej!
    Hon kommer börja i mitten på september och september ut kommer det vara halva dagar. Dvs hon går mellan 09-12.30.
    Från oktober blir det 09-16.30.... Det är ju sjukt länge för en så liten!

Visst kommer hon ha mycket skoj och lek och så med, och språket kommer nog lossna snabbt - men jag kan inte hjälpa att oroa mej. Hon har inte ens varit ensam med sin pappa under en dag. Endast ett fåtal timmar någon enstaka gång.
    Som hemmamamma har det blivit att hon alltid är med mej och hon åker med sin pappa på ärenden på helgerna ibland...

Kanske är det bättre att posta under annan del av forumet men tänkte att ni hemmaföräldrar kanske har varit med om att förbereda och lämna större barn på förskola/dagis etc tidigare. Vilka tips och råd kan ni ge mej??

Tiden kommer gå så fort, snart är september här - på gott och ont.
    Vill ha min dotter så förberedd som möjligt!! (Och mej själv så klart!)

TACK!

• Svar på tråden Hur kan jag förbereda min dotter inför förskolestart? Så orolig!
  • Culete

Tack för alla svar!

Problemet är väl just att jag tycker det är sjukt långa dagar och jag vet faktiskt inte om dom har inskolning här. Vi skall på möte innan hon börjar och får då reda på lite mer "detaljer". Sen är det just förSKOLA och inte "dagis". Hon skall mao lära sej räkna, skriva och läsa. Kommer ha gymnastik och massa sånt. Sen i hur stor grad och tid vet jag heller inte riktigt ännu men det kommer ju gå långsamt fram så klart. De flesta barn som börjar har ju gått "dagis" tidigare och är vana att vara hemifrån. Just därför tror jag inte det finns inskolning så som vi annars kanske ser det. Att det är korta dagar etc tror jag dom ser som inskolning nog. Min dotter har ännu blöja (fast det går otroligt bra under dagarna nu och har varit helt blöjfri med endast ytterst få missöden sen ett par dagar tillbaka) och jag hoppas hon kommer vara 100% fri när hon kommer dit - för dom måste vara torra.
    Jag har pratat om hennes skola sedan årsskiftet redan och hon har varit med varje gång vi gått dit för att fylla i papper etc. Hon ser jättemkt fram emot det men jag tror inte hon riktigt greppar att jag inte kommer vara med - även om jag nämner det med och att hon skall vara med barnen och med sin fröken etc.
    Kanske oroar jag mej i onödan men just språket och att hon är så van vid att ha mej vid sin sida gör att jag inte kan ungå min oro...

• Culete

Tack alla! Vissa dagar känns det rätt ok men andra dagar så översköljs jag av oro.
    Jag vet ju innerst inne att hon kommer få så roligt. Mestadels oroar jag mej som sagt över att hon inte kan språket väl och att jag inte kommer kunna vara vid hennes sida och stötta henne. Jag kommer må så dåligt om hon inte "anpassar" sej snabbt utan om hon kommer vara ledsen eller inte vilja bli lämnad etc.
    Förstår verkligen inte hur andra klarar av något sådant och hoppas innerligt det inte kommer bli så med min dotter! =/

Jag har hennes bror hemma också och han kommer få vara hemma minst tills efter nyår - men eventuellt gärna till september året därpå.
    Med han är det annorlunda. Visst att han är mammig så in i bomben men han är så mkt mer framåt och tar för sej på ett helt annat sätt än min dotter.
    Är så rädd att hon inte skulle vara redo, fastän hennes vilja om att börja skolan dock är stor och hon ser jättemkt fram emot det!

För övrigt visar jag absolut inte min oro inför henne utan låter bara själv förväntansfull etc. Tyvärr kan vi heller inte besöka skolan mer än vi gjort.
    Det är lite annorlunda här och "obehöriga" får inte gå in hur som helst, mer än till sekreteraren dvs. Och dit har vi ju gått x antal ggr för att fylla i och lämna papper etc...
    Ang. lekplatser var vi mkt på dom då det fanns folk ute men nu med värmen är det helt dött. Snart har grannbarnen dock sommarlov så då blir det mer lek med och hos dom. Sen får man passa på att stanna på lekplatser när man ser andra där eller gå ut när solen inte är för stekande. Kanske kan man finna fler ute då, nu när loven börjar menar jag.
    Lekland känner jag bara till ett fåtal och tyvärr kan jag inte ta mej dit själv då jag inte har körkort. Lite böktigt med två barn och en sulky.

Nu kallar min dotter på mej - getingsmardrömmar. Stackars liten!

Svar på tråden Hur kan jag förbereda min dotter inför förskolestart? Så orolig!