• Culete

Hur kan jag förbereda min dotter inför förskolestart? Så orolig!

Jag har varit hemma med min dotter sedan dag 1.
    Nu till september börjar hon förskolan. Då kommer hon vara nästan 3 år (minus 2 mån)...
    När jag tänker på att lämna henne, till en stor grupp där hon inte kan göra sej förståd (hon talar inte samma språk, även om hon förstår en del), vrider det sej i magen på mej! =(

Hon är inte van att leka med andra barn. Hon betraktar dom mer och sitter gärna och leker för sej själv i närheten, men inte "med" dom.

Usch, jag oroar mej så för hur det skall gå! Min älskade tjej!
    Hon kommer börja i mitten på september och september ut kommer det vara halva dagar. Dvs hon går mellan 09-12.30.
    Från oktober blir det 09-16.30.... Det är ju sjukt länge för en så liten!

Visst kommer hon ha mycket skoj och lek och så med, och språket kommer nog lossna snabbt - men jag kan inte hjälpa att oroa mej. Hon har inte ens varit ensam med sin pappa under en dag. Endast ett fåtal timmar någon enstaka gång.
    Som hemmamamma har det blivit att hon alltid är med mej och hon åker med sin pappa på ärenden på helgerna ibland...

Kanske är det bättre att posta under annan del av forumet men tänkte att ni hemmaföräldrar kanske har varit med om att förbereda och lämna större barn på förskola/dagis etc tidigare. Vilka tips och råd kan ni ge mej??

Tiden kommer gå så fort, snart är september här - på gott och ont.
    Vill ha min dotter så förberedd som möjligt!! (Och mej själv så klart!)

TACK!

• Svar på tråden Hur kan jag förbereda min dotter inför förskolestart? Så orolig!
  • sjöberg75

Barn är helt otroliga på att anpassa sig så du behöver nog inte oroa dig för mkt.
    Din oro skrämmer upp barnet mer än om du inte visar din oro.
    Börja med att lämna henne längre tider me sin pappa så får hon trygghet i honom oxå.

Språket kommer nog vara ett hinder men det brukar barn fixa.
    Finns det ingen besöksdag så ni kan gå o hälsa på??

ღ Vem vet...? ღ
  • FiaiMalmö

Jag tror inte du behöver förbereda henne. Du kommer ju ha inskolning. Det räcker jättebra. Hon kommer ha så himla kul på förskolan! Jag har bara glada minnen från mitt dagis när jag var liten och min dotter älskar sin förskola.

• fruis

Den enda förberedelsen jag kan tänka mig är att tala med barnet om att det snart är dags för förskola, att det finns många andra barn där och att hon ska vara där själv så småningom utan mamma och pappa. Försök prata om det i positiv anda som att det är något hon ska se fram emot.

Mitt äldsta barn började vid tre års ålder och det gick bra. Dock höll hon sig mest till sin fröken eller lekte för sig själv fram till femårsåldern. Barn är olika, en del barn trivs med att leka för sig själv. Så länge de verkar må bra och trivas behöver man inte oroa sig tycker jag.

Barn som är hemma länge är vana att umgås med vuxna och gör gärna det även efter att man lämnat dem på förskolan. Så länge det är vettig personal på förskolan som förstår att ta din dotter på allvar och prata med henne på hennes nivå funkar det ju utan problem.

• Culete

Tack för alla svar!

Problemet är väl just att jag tycker det är sjukt långa dagar och jag vet faktiskt inte om dom har inskolning här. Vi skall på möte innan hon börjar och får då reda på lite mer "detaljer". Sen är det just förSKOLA och inte "dagis". Hon skall mao lära sej räkna, skriva och läsa. Kommer ha gymnastik och massa sånt. Sen i hur stor grad och tid vet jag heller inte riktigt ännu men det kommer ju gå långsamt fram så klart. De flesta barn som börjar har ju gått "dagis" tidigare och är vana att vara hemifrån. Just därför tror jag inte det finns inskolning så som vi annars kanske ser det. Att det är korta dagar etc tror jag dom ser som inskolning nog. Min dotter har ännu blöja (fast det går otroligt bra under dagarna nu och har varit helt blöjfri med endast ytterst få missöden sen ett par dagar tillbaka) och jag hoppas hon kommer vara 100% fri när hon kommer dit - för dom måste vara torra.
    Jag har pratat om hennes skola sedan årsskiftet redan och hon har varit med varje gång vi gått dit för att fylla i papper etc. Hon ser jättemkt fram emot det men jag tror inte hon riktigt greppar att jag inte kommer vara med - även om jag nämner det med och att hon skall vara med barnen och med sin fröken etc.
    Kanske oroar jag mej i onödan men just språket och att hon är så van vid att ha mej vid sin sida gör att jag inte kan ungå min oro...

• fruis

Jag förstår inte riktigt. Bor ni inte i Sverige alltså? Termen förskola i Sverige betyder ju samma som det tidigare dagis, dvs det är ingen direkt skolundervisning och ingen skolplikt heller med fasta tider. Barnen går på förskola den tid som föräldrarna behöver arbeta.

Om det inte är svenska förhållanden vi pratar om är det ju svårare att ge råd när man inte känner till inskolningsrutiner och annat.Det enda råd som gäller från den här tråden då är väl att barn är anpassningsbara och klarar av det mesta.

• Meli

Hon är så pass stor så hon ändå är mogen. I treårsåldern är barn mogna för dagis, klarar en separation med föräldern och kan ha nytta av dagis för sin egen skull, då hennes lek kommer ändras och hon kommer leka MED andra barn mer än hon gjort tidigare.
    Tänk på det, att du har gett ditt barn en mycket lugn start, och att det nu är dags att hon vidgar sina vyer lite

Det kommer gå jättebra. ´Prata om det med henne, att nu är det dags, nu är hon så stor tjej osv. Besök dagisen innan, så det blir ett dagis som känns bra för dig, så att du kan vara lugn. DIn oro överförs till din tjej.

Om hon inte är van att leka med andra barn, kan det kanske vara bra om ni söker er till ställen där det finns mycket barn, den här sista tiden. Inga Öppna förskolor har väl öppet över sommaren tror jag, men kanseke något lekland, större lekplatser osv.

Jag har inga nadra tips, då min dotter längtar, och gärna vill stanna när jag lämnade äldste sonen till förskoleklassen, men hon får vänta tills hon blir 4.

• Culete

Tack alla! Vissa dagar känns det rätt ok men andra dagar så översköljs jag av oro.
    Jag vet ju innerst inne att hon kommer få så roligt. Mestadels oroar jag mej som sagt över att hon inte kan språket väl och att jag inte kommer kunna vara vid hennes sida och stötta henne. Jag kommer må så dåligt om hon inte "anpassar" sej snabbt utan om hon kommer vara ledsen eller inte vilja bli lämnad etc.
    Förstår verkligen inte hur andra klarar av något sådant och hoppas innerligt det inte kommer bli så med min dotter! =/

Jag har hennes bror hemma också och han kommer få vara hemma minst tills efter nyår - men eventuellt gärna till september året därpå.
    Med han är det annorlunda. Visst att han är mammig så in i bomben men han är så mkt mer framåt och tar för sej på ett helt annat sätt än min dotter.
    Är så rädd att hon inte skulle vara redo, fastän hennes vilja om att börja skolan dock är stor och hon ser jättemkt fram emot det!

För övrigt visar jag absolut inte min oro inför henne utan låter bara själv förväntansfull etc. Tyvärr kan vi heller inte besöka skolan mer än vi gjort.
    Det är lite annorlunda här och "obehöriga" får inte gå in hur som helst, mer än till sekreteraren dvs. Och dit har vi ju gått x antal ggr för att fylla i och lämna papper etc...
    Ang. lekplatser var vi mkt på dom då det fanns folk ute men nu med värmen är det helt dött. Snart har grannbarnen dock sommarlov så då blir det mer lek med och hos dom. Sen får man passa på att stanna på lekplatser när man ser andra där eller gå ut när solen inte är för stekande. Kanske kan man finna fler ute då, nu när loven börjar menar jag.
    Lekland känner jag bara till ett fåtal och tyvärr kan jag inte ta mej dit själv då jag inte har körkort. Lite böktigt med två barn och en sulky.

Nu kallar min dotter på mej - getingsmardrömmar. Stackars liten!

Svar på tråden Hur kan jag förbereda min dotter inför förskolestart? Så orolig!