Puls skrev 2009-06-23 00:09:01 följande:
Nej, det är naturligtvis inte hennes fel hur han beter sig. Men om hon ger honom en möjlighet att slippa ta ansvar för sina handlingar (läs ta konsekvenserna) utan istället försöker få honom att ändra sig, så sanktionerar hon hans beteende. T ex, en man som inte gör något hemma och hon gör det åt honom oxå, tvättar hans kläder, städar rubbet etc........så slipper han ju konsekvensen, hon fixar ju hushållsarbetet åt honom. Istället försöker hon med alla andra medel få honom att göra det hon vill, vilket är att göra sin del av hushållsarbetet (fullt rimligt krav) . Då öppnar hon också för möjligheten att han ska avvisa hennes krav, tjat, vädjanden etc......hon placerar sig själv i en situation där han kan välja att tillgodose hennes önskan eller låta bli. Skulle hon istället ge fan i att tvätta hans kläder, diska hans tallrik, laga hans mat, så blir han ju tvungen att göra det själv, eller svälta och gå i skitiga kläder. Svårt att förklara, men jag hoppas du förstår hur jag menar.
Fast det där funkar inte så bra som det låter
Ungefär lika bra som det är som metod för att få barn att städa. Tjatar man inte eller gör det själv kommer en stor del av "nödvändig" städning etc helt enkelt inte ske. Vi skulle leva i en svinstia, han skulle vara jättenöjd och jag skulle må väldigt dåligt. Inte så kul heller.