Inlägg från: mamma på vift |Visa alla inlägg
  • mamma på vift

Någon som skriver???

Jag försöker skriva när tiden räcker till. Håller på med min första "riktiga" roman just nu men tagit en paus för att hitta inspiration igen. Jag har innan skrivit ganska mycket noveller och kortare historier men inte som den jag håller på med nu som ska bli en triologi är det tänkt.

Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • mamma på vift

Min historia skriver sig oxå själv fram till nu då jag helt plötsligt började ändra inriktning och måste skriva om början så att den passar med resten...därför den ligger lite på is just nu då jag måste fundera ut hur jag ska få ihop det.

Min handlar om komplicerad kärlek. Man kanske kan säga att det är lite Twilight stuk över den fast vuxnare och med en annan infallsvinkel. Eller kanske inte som Twilight ändå men vampyrer är med iaf. Älskar att ha med sagoväsen och myter i mina historier.

Tänkte tipsa om en sida, men ni kanske redan har hittat den. Den heter Kapitel 1 och där kan man lägga upp det man skrivit och få kritikn av andra som skriver. http://www.kapitel1.se/

Om jag blir nöjd men resultatet ska jag försöka få den utgiven.

• mamma på vift

Blev lite nyfiken på hur ni lägger upp ert skrivande. Börjar ni från början och skriver till slutet? Eller hoppar ni lite fram och tillbaka och skriver de scener som inspirerar just nu? Eller kanske på något annat sätt?

Jag har tidslinjen nedskriven...jag vet vad som ska hända och när. Så jag hoppar lite mellan scenerna och skriver det jag känner för just nu för att sedan skriva ihop dem med varandra så det flyter på bra. Detta funkar bra för mig och jag slipper känna att jag kör fast och inte kommer vidare...skulle det ta emot så går jag bara vidare till nästa scen och får återkomma till det jag körde fast på senare.

• mamma på vift

nu har jag äntligen skrivit om hela början, men är fortfarande inte riktigt nöjd. Men nu kan jag iaf fortsätta skriva där jag lämnade innan jag kom på att jag ville skriva om den känns skönt då jag gått och skrivit ner idéer och dialoger i snart 2 veckor.

• mamma på vift

mitt problem med de första 3 kapitlena var att när jag bytte inriktning så passade de inte ihop med resten av kapitlen. Det kändes som att det var lika bra att ta tag i det med engång så jag inte skulle tappa vinklingen. men nu är det gjort och jag kan fortsätta framåt.

• mamma på vift
    Lilloscar skrev 2009-07-11 10:18:43 följande:
    Hej! Jag började läsa igår, är inte klar än. Vill du ha lite "respons" när jag läst klart? Vill du ha de på hemsidan "kapitel.se" eller till din inbox? Eller inte alls ?mamma på vift skrev 2009-07-10 19:52:07 följande:
    Du får väldigt gärna inboxa mig
  • mamma på vift
    jelena2 skrev 2009-07-17 11:55:57 följande:
    Jag läste någonstans tidigare att det skulle vara dubbelt radavstånd eller nåt. Eller hur var det? Jag har 36 knôkade sidor, är det lite klent då, kanske...
    Det skiljer sig lite mellan de olika bokförlagen hur de vill ha texten. Vissa vill ha dubbelt radavstånd medan andra vill ha 1½. Man kan kolla på deras hemsidor och se vad de föredrar. Jag skriver med 1½ just nu.
  • mamma på vift

Jag skriver i Word...tycker att det funkar bra.

Svar på tråden Någon som skriver???