Inlägg från: enola |Visa alla inlägg
  • enola

Någon som skriver???

Jag håller på med en bok för barn i nio- tolvårsåldern ungefär. Har nyligen kommit igång efter åratal av skrivkramp och det här är mitt första "riktiga" projekt. Tidigare har jag mest skrivit dikter och en och annan novell.

• enola
    sofiefitness skrev 2009-06-18 20:18:51 följande:
    den lämnar mig liksom inte ifred, jag vaknar pånätterna och skriver ner dialoger och idéer, så jag var helt enkelt tvungen att börja skriva!
    Härligt när historien tränger sig på sådär! Blir så mycket roligare att skriva då :)

Min är en hästbok med inslag av spökhistoria och lite deckare(!) Låter rörigt, jag vet, men den blir nog ganska bra tror jag. Om jag bara får den att hålla ihop till slutet...
  • enola
    sofiefitness skrev 2009-06-18 20:40:47 följande:
    ja, den här historien skriver verkligen sig själv!b igår satt jag uppe och skrev 7 sidor i ett nafs, sådär bara. Det tråkigaste med att skriva är helt klart redigeringen. Den som är klar har jag säkert läst 7 ggr och kan inte avgöra om den är bra eller inte eftersom jag är så trött på den. och så hittar man alltid saker man vill ändra igen, hela tiden! har den ute hos några testläsare nu, men de läser lite långsamt! har ni planer på att försöka få era romaner utgivna?
    Ja visst blir man trött på att läsa om och om igen! Nu kommer ju inte min bok bli så lång eftersom det är en barnbok, så den blir väl mer lättredigerad. Min sambo får läsa och kritisera emellanåt.
    Jag planerar att försöka få den publicerad. Du då?
  • enola

Tycker hemskt illa om min bok just nu. Känns som om jag är på något slags transportsträcka till nästa del i handlingen och det går så segt och blir så dåligt! Jag vet att det inte gör något, att det bara är att gå vidare och ändra senare, men det känns ändå så trist.
    Men jag antar att det bara är att jobba på. Lite motstånd måste man väl räkna med, vem har sagt att det ska vara enkelt att skriva böcker?

• enola
    Mrs Moneybags skrev 2009-06-23 13:31:37 följande:
    Jag är på g och ska skriva en bok hade jag tänkt Wish me luck!
    Good luck! ;)
  • enola
    jelena2 skrev 2009-07-17 08:54:11 följande:
    Finns det någon "önskelängd" för böcker? Förstår ni vad jag menar? Alltså, hur många sidor "bör" en bok ha för att räknas som en riktig bok?
    Det beror ju lite på vad det är för bok. Den jag skriver riktar sig till barn i tioårsåldern och då är 100 sidor ganska lagom, med dubbelt radavstånd och 12 punker. Det brukar stå på förlagens hemsidor hur de vill att manus ska vara utformade.
  • enola
    Anova skrev 2009-07-17 15:52:34 följande:
    Skiver ni i ett ordbehandlingsprogram, typ word? Eller använder ni ett "riktigt" författarprogram? T.ex. storYbook
    Jag använder Works, då jag inte har officepaketet på min mini-pc. Tycker att det funkar jättebra.
  • enola
    Barba Söt skrev 2009-07-17 16:43:17 följande:
    Hej!Jag skriver också lite... ibland... eller rättare sagt jag är rätt bra på att börja... men inte lika bra på att avsluta...
    Hehe, känner igen det där! Har påbörjat hur många projekt som helst, men det är inte mycket som blir avslutat. Men den här gången SKA det bli klart, och det SNART! {#lang_emotions_laughing}
  • enola
    Barba Söt skrev 2009-07-17 17:00:52 följande:
    enola, vad skriver du för sorts text nu?
    Jag skriver en bok för barn i nio-elvaårsåldern ungefär. Hästar, spöken och lite deckare. {#lang_emotions_smile}

Du då?
  • enola
    Sofies värld skrev 2009-07-25 22:37:19 följande:
    jag låter absolut ingen läsa innan jag har renskrivit ALLT och det gör jag inten förrän jag skrivit ner hela storyn. För när jag skriver så skriver jag bara och i efterhand kan jag ibland inte fatta hur dumt det låter!
    Jag brukar låta sambon läsa och kommentera emellanåt. Han är själv duktig på att skriva och har gått skrivarkurser och så, så jag litar någorlunda på hans omdöme. Vilket inte innebär att jag ändrar som han tycker om jag inte håller med, men det är bra med lite konstruktiv kritik tycker jag. Sedan läser jag det jag skrivit för äldsta sonen emellanåt eftersom jag skriver en barnbok. Han tycker f.ö. att den är jättespännande {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Någon som skriver???