• StoltPappa

Allmän värnplikt

Nu äntligen behöver jag varken betala eller vara äldre än tjejerna när jag gå på krogen och det var ju bra.
    Men blir det krig då ska jag och alla andra killar ut och kriga i skogen och dö, varför då?
    Jag vill att det ska vara jämställt på alla områden åt båda hållen.
    Jag har faktiskt blivit tvingad ett år av mitt liv med jäkligt dåligt betalt och det finns ingen motsvarighet där ni blir behandlade på samma sätt.
    När jag gjorde värnplikten så fick jag 4000 efter MUCK och några tior per dag, är det någon som kan påstå att ni har sämre villkor så skriv gärna och berätta var.
    Allmän och då menar jag allmän värnplikt för båda könen, punkt slut

• Svar på tråden Allmän värnplikt
  • Arachne

Krig leker jag gärna med helst då med battlefield

Tycker ingen ska bli tvingad att göra lumpen, varken kille eller tjej.

• boardtodeath

Det är väl ingen som har hävdat att det är BRA att det är så. Speciellt inte feminister. Bara för att det är ojämställt ur ett manligt perspektiv betyder det inte att vi tycker det ska vara så eftersom vi vill ha det jämställt. På alla plan. Trots att vi kvinnor kanske har det "bättre" just nu...

Jag håller med föregående talare att värnplikten borde vara för de som vill - oavsett kön.

• A73H

Stolt pappa: Hahahaha!!! Har inte varit inne på några dagar o såg ditt svar först nu!!! Det är klart att jag inte vill ut o frysa om fötterna! Jag vill sitta framför brasan med värmekrus på magen o luddiga tofflor på fötterna å inte springa runt i nån jädra skog och huttra å leka krig!!!! Nämnde jag all choklad jag mumsar? Och vinet som är så bra för att lindra min mensvärk?...

• Shoegal

"Nu äntligen behöver jag varken betala eller vara äldre än tjejerna när jag gå på krogen och det var ju bra."

Lite OT visserligen, men vad behöver du inte betala numera? Krogen? Och varför behöver du isf inte betala nu?? Förstår inte riktigt sambandet mellan samma åldersgränser och att betala...

• Tjalle

Skägget kan du väl klippa med en sax som man oftast hittar i köket:). Lönlös diskussion tror jag visst att detta är! Kvinnor har i alla tider och så även idag haft sämre villkor på arbetsmarknaden och i alla andra sammanhang där ekonomi råder. Tänk på pensionsgrundande inkomst efter att ha varit hemma med familjens tr barn i ca fem år. Eller, pensionsgrundande inkomst efter att ha arbetat halvtid för att kunna ta hand om marktjänst och familj när barnen börjat skolan. Vad tror du att dessa år med familjen i första rummet gör för en kvinnas löneutveckling. Varför är kvinnan hemma och inte mannen? jo för att mannen tjänar mer och därför är det billigare att låta mamman vara hemma. Alla män borde sätta in minst tvåtusen kr av sin lön per månad på ett konto för kvinnas pensionsparande. VARJE månad som hon är hemma med deras gemensamma barn!!!!! Här kommer du nog inte att värva många röster för din sak, men du kanske är snäll ändå...

• Sarah 28

Vadå; sitta hemma i våra varma stugor?! Blir det krig så kommer ju vi kvinnor inte ha en aning om hur man silar urin genom mossa för att kunna dricka den, eller ha ihjäl en våldtäktsman med ett par tops och en gammal papperspåse, som ni. Allt ni lär er i lumpen, typ värma förfrusna fötter i varandras armhålor o.d. har vi ingen aning om...
    Så jag håller med! Antingen frivillig för alla, eller (helst) värnplikt för alla, oavsett kön.

• piffan

Jag gjorde lumpen-99,det bästa jag...en toppen upplevelse..jobbigt som f*n men kul.

• Kagi

Man får inte glömma att värnplikten i dag räknas som en stor merit nästan oavsett yrkesval. Så man kanske har en kämpig tid med uselt betalt, men det lönar sig ofta senare.

Detta till skillnad från föräldraledighet, som kvinnor fortfarande tar allra största delen av. Det anses enbart kompetenssänkande och en orsak att missa de årens löneökning...

• Utopia

En del anser ju att man växer väldigt som människa av att göra lumpen. Att det är en bra tid för att man måste ta ansvar, vara med om en massa nytt, utvecklas. Ett år som alltså inte är bortslösat personligen. Och det är ju bra.

MEN jag tycker ABSOLUT inte att det bara ska vara för män! Jag kan bara inte fatta att det är kvar som det är idag och är bara för män och frivilligt för kvinnor - i sverige Men det visar ju på hur låångsamt utvecklingen går även här och hur jobbigt det tydligen är att vara konsekvent med principer och att förändra saker på landsnivå, för hela landet.

I tyskland har de en väldigt intressant lösning på det. Där får man välja militärtjänst eller socialtjänst eller vad man nu kallar det. Man får då istället jobba med gamla eller sjuka människor i 1 år. Och DET är en erfarenhet utan like!!! Min kille växte säkert en tio år mentalt efter det året. Han jobbade inom hemtjänsten och åkte runt och tog hand om gamla. Sen träffades de ofta, "civilservice-arna" och pratade om hur det gick och så, för det vara tungt mentalt, och det kan man förstå. Men de lärde sig massor. Jag skulle gärna ha gjort något sånt här. En insats som är lärorik.

Detta är något jag tycker vi skulle kunna fundera över. Det blir arbete gjort, som behövs, och som är en erfarenhet. Man ersätter inte de andra som jobbar med det, för man har ju inte samma kunskap och erfarenhet. Det går iof åt ett år, men om det är samma för alla...? Fast det blir det ju inte för utländska medborgare. Hm. Jag vet inte hur de löst detta i tyskland, men där är det alltså bara männen som måste göra detta och välja. Men här skulle det vara alla tycker jag. Vad säger ni?

Svar på tråden Allmän värnplikt