• StoltPappa

Allmän värnplikt

Nu äntligen behöver jag varken betala eller vara äldre än tjejerna när jag gå på krogen och det var ju bra.
    Men blir det krig då ska jag och alla andra killar ut och kriga i skogen och dö, varför då?
    Jag vill att det ska vara jämställt på alla områden åt båda hållen.
    Jag har faktiskt blivit tvingad ett år av mitt liv med jäkligt dåligt betalt och det finns ingen motsvarighet där ni blir behandlade på samma sätt.
    När jag gjorde värnplikten så fick jag 4000 efter MUCK och några tior per dag, är det någon som kan påstå att ni har sämre villkor så skriv gärna och berätta var.
    Allmän och då menar jag allmän värnplikt för båda könen, punkt slut

• Svar på tråden Allmän värnplikt
  • fabt

Knappast.
    Låt dem som är intresserade av att göra lumpen göra den istället för att tvinga en massa stackare som inte vill.
    Värnplikten är omänsklig i och med att man tvingar unga killar, som har en massa frihet normalt sett, att äta, sova, röra sig i grupp.
    Allmän värnplikt skulle bara innebära att man tvingar fler människor och det skulle bara kosta mer pengar och det är dumt.

(Naturligtvis i ren jämlikhetsanda så borde den vara allmän dock)
    Sen innebär inte direkt värnplikten längre att man tvingas ut i krig, dels för att Sverige inte har krigat på länge och dessutom slopat dödsstraffet i krigstid så du är lika fri att vägra kriga i skogen som alla andra ;)

• Bonanza

Den ska inte vara allmän alls. Låt de som vill göra lumpen och de som inte vill slippa. Och skrota försvaret helt. Jättebra och jämställt.

• Mamali

Jepp, håller med ovanstående talare! Värnplikt för alla i "sämsta" fall, annars yrkesarmé, öppen för alla: man, kvinna, lång, kort, tjock, smal, blond, brunhårig .

• Björkeli

Frivillig för båda könen.

Sen kan det nog allt dras ner en jäkla massa på försvaret!

• JsN

Håller med ovan! Antingen mönstring och värnplikt för alla eller ren yrkesarmé!

• Babette

Hihi, det skulle MYCKET till för att få ut mig i skogen och leka krig kan jag säga *ler*
    Tycker dock inte att man ska dra ner på försvaret, tycker redan att dom har dratt ner nog på den fronten!

• Joker

Håller med de flesta här. Mönstring och värnplikt för alla, eller frivilligt för båda könen.

• A73H

Håller med alla ovanstående, men du - riktigt jämställda blir vi väl aldrig ändå? Herregud, du gjorde värnplikt ett år och fick taskigt betalt...jag o mina döttrar kommer att ha mens i flera år sammanlagt och dessutom BETALA för det...=)
    Vi skulle ÖNSKA att vi hade fått göra lumpen istället....gnällspik! *asg*

• StoltPappa

Det är ju lite som att jämföra äpplen och päron, jämföra mens med värnplikt. Det är ju klart att ni inte vill ha allmän värnplikt när ni sitter i stugorna och har det skööönt när andra hälften fryser baken av sig.
    Har vi en arme tycker jag värnplikten är ett bra sett att utbilda soldater på förutsatt att ni kvinnor rycker in i samma omfattning och inte är så jäkla beväma av er.

• Mentat

Värnplikten är ett exempel på att Sverige dels lagstiftar mot könsdiskriminering och samtidigt lagstiftar om just könsdiskriminering. Fast alla sådana exempel är ju fall där män diskrimineras, så då räknas det plötsligt inte av någon anledning?

Vad det militära beträffar vore det betydligt bättre att satsa på en yrkesarmé. Om vi dessutom officiellt går med i NATO, och inte bara som det senaste halvseklet inofficiellt räknar med dem, så behöver vi inte ha ett försvar som kan allt utan kan koncentrera oss på vissa saker.

Svar på tråden Allmän värnplikt