-
Hur skulle en "optimal lag" se ut i ditt tycke?enny signatur skrev 2009-06-07 21:01:28 följande:k girl skrev 2009-06-07 20:59:25 följande: Det betyder ju inte att det stämmer för det första dvs lagen är ju inte optimal. Gällande en 25åring och veta bättre så kanske den inte tycker det är något att veta bättre om?
-
Hur ska man göra det?enny signatur skrev 2009-06-07 21:28:33 följande:k girl skrev 2009-06-07 21:10:44 följande: Jag kan inte formulera en lagtext just nu, men den ska ta hänsyn till mognaden hos individen både psykiskt och fysiskt men även situationen.
Är det inte väldigt godtyckligt att bedöma sådana saker?
Är det tänkt att man själv ska göra en sådan bedömning medan rätten kanske bedömer annorlunda? Hur ska man i så fall förhålla sig till vad som skulle vara lagligt respektive olagligt? "Hon ser ut att vara över tjugo, men har en mental mognad som en tioåring" - hur ska det bedömas? Eller för den delen: Hon ser ut som en tioåring, men har en mental mognad som vilken tjugoåring som helst. Enligt dig, ja. Rätten kanske dömer helt annorlunda. Så hur ska man veta vad som är över gränsen eller inte? -
Som sagt, enligt lagen är det definitionsmässigt våldtäkt för en vuxen att ha sex med en underårig, oavsett om våld eller tvång brukats eller inte.Starkast skrev 2009-06-07 22:05:03 följande:Det är absolut INTE okej, men tycker att ordet våldtäkt missbrukas.
-
Miss Maya skrev 2009-06-07 22:06:15 följande:
Det håller jag dock inte med om. Att tvinga ungdomar att smussla med sex när det är 16-17 för att det enligt lagen är olagligt, är ju rena dumheterna. Plötsligt står vi där med en drös 19-20-åringar som blir fällda för att de haft sex med sin 16 eller 17-åriga flickvän?Nja, inte riktigt va. -
Mamma 2b skrev 2009-06-07 22:16:09 följande:
Våldtäkt är att våldta någon mot dennes vilja.Våldtäkt är:
- Att ha samlag eller företa handling jämförbart med samlag medelst misshandel, våld eller hot om brottslig gärning.
- Att ha samlag eller företa handling jämförbart med samlag med en person som befinner sig i hjälplöst tillstånd pga medvetslöshet, sömn, berusning, droger, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning.
- Att ha samlag med barn under 15 år. -
Din definition säger i och för sig inte så mycket. "Våldtäkt är att våldta någon". Nähä, vad skulle det annars vara?Mamma 2b skrev 2009-06-07 22:20:15 följande:Jag gav min åsikt tillika min defintion av våldtäkt. Juridiken får du predika för nån annan.
-
Ja, självklart.Flytning skrev 2009-06-07 22:54:16 följande:Intressantare att veta om folk anser det som våldtäkt eller uttnyttjande av minderårig om 13-14 åringen var en kåt pubertetskille och 25-åringen en kvinna.
-
Suzy QX skrev 2009-06-08 09:14:12 följande:
Så du skulle inte våldtäktsanmäla en 15-16 åring som hade sex med din dotter då?Det skulle nog heller inte anses vara våldtäkt, eftersom lagen tar hänsyn till ifall åldersskillnaden mellan de två är ringa och omständigheterna i övrigt inte talar för att det skett något övergrepp. -
Det är väl egentligen inte någon fråga om att det finns tjejer - och killar - som har haft det jättebra tillsammans med äldre män/kvinnor även i sina unga tonår. Men det finns också de som far väldigt, väldigt illa av att ha sexuella relationer tillsammans med äldre. Det finns barn som inte är mogna nog att ta sådana beslut för sig själva, och det finns barn som inte klarar av att säga nej för att de befinner sig i en beroendeposition. Det är ju DE som är problemet, inte de som träffade sin 30-åriga kille när de var 13 och som tio år senare har barn med samma kille och mådde toppenbra. Och det är DE som lagen är till för. Generellt sett är det få 13-14-åringar som är mentalt mogna för att ha sex och ta ansvar för det.
Nej, jag tycker inte riktigt att det är jämförbart med att "leka" och upptäcka sin sexualitet med en jämnårig kille som befinner sig på samma mentala och sexuella nivå. Det vuxensex jag har idag och det sex jag hade när jag var 18-19 (när jag förlorade min oskuld) är väsensskilt. Idag är jag glad att jag väntade så länge, även om jag trodde mig vara redo betydligt tidigare.
Hur som helst: lagen är till för att skydda de som är svagare, inte för att kriminalisera de som är starkare. Tänk på det. -
Folk skriker ju "pedofilvarning" här på FL om långtidsamning, om att pussa sin bebis på rumpan och fan och hans moster. Det är bara fånigt och tillför inte debatten någonting, precis som att sitta och raljera.BlommyNess12 skrev 2009-06-08 15:13:12 följande:Men om man läser igenom denna tråd så är det äckligt hemskt och pedofilbeteende om en man som t.ex min sambo var precis fyllda 23 när vi träffades, tände på en 14 åring.
Däremot finns det faktiskt något som kallas hebefili, en parafili (avvikande sexuell läggning) som till skillnad från pedofili innebär att man sexuellt orienterar sig gentemot barn och ungdomar i puberteten. Så jodå, vissa har en poäng när de säger att någonting är off. De är bara inte bekanta med terminologin.