k girl skrev 2009-06-07 13:51:38 följande:
Min poäng är att tvång kan se ut på många olika sätt. Det är en av grundförutsättningarna för den lagstiftning vi har, det vill säga att det är våldtäkt om en vuxen har samlag med ett underårigt barn, oavsett om barnet säger "ja" eller "nej". En vuxen ska ha omdöme nog att kunna säga nej till ett barn, även om det barnet kastar sig runt halsen på henne/honom och säger "knulla mig!". Det handlar inte om att lista ut om hon inte vill eller inte, utan om att ha omdöme och vett nog att förstå att barnet kanske inte är moget nog för sexuell samvaro med en så pass mycket äldre vuxen.
Bra skrivet.
Dessutom är de väl rätt självklart att en 13 åring INTE är mogen för att ta det beslut, egentligen. Vem vill ha en 13 årin dotter/son som tex har analsex eller andra avancerade sexlekar, som i mina ögon är mer vuxenspecialiteter , än anpassade för så små barn. Jag tycker sexualiteten hos alla levande varenser ska bejakas, men som jag skrev tidigare åldersadekvat. En liten 5 årig flicka kan väl onanera men signalerar ju inte att hon vill ha "kuk" ( sorry..tar till med hårda ord)
Lagen med 15 års gränsen vill just markera detta, man ska fålov att vfara barn och slippa allt vad sex innebär om man är så ung och inte redo. Därför får man som tjej snällt vänta ut och åtminstone närma sig 8-9 klass och förhoppningsvis lite mer koll på blommor , bin och sjukdomar(graviditeter) innan en sexuell relation startas. För mannens del (även äldre pojken) är det ju den äldre killens omdömme som är det som väger tungt- skyldigheten att avböja alla former av närmanden från en 13 åring...
Precis som en 16 åring, som kan vara datorproffs m-m är skyddad av konsumentlagen och ej får lov att handla på kredit utan behöver en vuxens tillstånd, annars oglitigförklaras köpet, behöver våra unga vårt/lagens skydd från utnyttjande.
Som barn var jag tänd på Kevin Costner, mkt tänd
.... tur att han inte var lika intresserad av unga tjejer som vissa andra Hollywoodkändisar ha ha.