Inlägg från: Suzisuze |Visa alla inlägg
  • Suzisuze

En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?

Är det inte så att det i lagen , oavsett flickan samtycke, är OLAGLIGt att ha sex med ett så pass mkt yngre barn? Dvs att ett barn under 15 år har sex med en man/kvinna som är äldre (med eventuell marginal på2-3 år, tex kan en 16 årig pojkvän förmodligen ha semalg med sin 1 år yngre flickvän, om hon fyller 15 inom loppet av några månader) Men en 16 åring får ej ha sex med en 11 åring....

Så ja, det är sexuellt utnyttjande (om tjejen som ännu ej fyllt 15 år säger JA men killen är 10 år äldre).

• Suzisuze
    puss skrev 2009-06-07 08:46:27 följande:
    om man "är med på det" trots att man inte är byxmyndig, vart går gränsen då?15?12?8?en 12åring kan säga att hon/han är med på det, en tioåring också. inget att gå efter med andra ord.
    Precis. Och de flesta 11 åringar gillar ju att uforska sin sexualitet... med då på mer åldersadekvat vis. Att ha samlag när man är 11 är inte normalt.... Det är inte passande för åldern, och därför ska ju 15 års gränsen skydda dem som är unga.
  • Suzisuze
    Verkligen skrev 2009-06-07 11:23:23 följande:
    Jodå, mamma var de bästa mamman man kunde tänka sig och hon ville ju ha med mig till Åre. Jag bodde där ett par månader men sen insåg hon att jag vantrivdes där. Pappa är en annan historia för vi frågade om jag kunde få bo där tills jag blev gammal nog att få en egen etta, men han ville inte ha "skit" i huset.Då blev min pojkvän lösningen och det fungerade mycket bra. (efter 1 år flyttade mamma hem igen)
    Då får vi skylla på din omogne far , eftersom det optimala för en 15 årig ung flicka/tjej är nog inte att hennes 25 årigen pojkvän "uppfostrar" henne.

Jag kan på rak arm säga tt min man hade avlivat den kille som hade lagt vantarna på vår dotter, om killen var 10 år äldre och dottern ännu inte myndig (eller färdig med sin gymnasieutbildning)
  • Suzisuze
    k girl skrev 2009-06-07 13:51:38 följande:
    Min poäng är att tvång kan se ut på många olika sätt. Det är en av grundförutsättningarna för den lagstiftning vi har, det vill säga att det är våldtäkt om en vuxen har samlag med ett underårigt barn, oavsett om barnet säger "ja" eller "nej". En vuxen ska ha omdöme nog att kunna säga nej till ett barn, även om det barnet kastar sig runt halsen på henne/honom och säger "knulla mig!". Det handlar inte om att lista ut om hon inte vill eller inte, utan om att ha omdöme och vett nog att förstå att barnet kanske inte är moget nog för sexuell samvaro med en så pass mycket äldre vuxen.
    Bra skrivet.

Dessutom är de väl rätt självklart att en 13 åring INTE är mogen för att ta det beslut, egentligen. Vem vill ha en 13 årin dotter/son som tex har analsex eller andra avancerade sexlekar, som i mina ögon är mer vuxenspecialiteter , än anpassade för så små barn. Jag tycker sexualiteten hos alla levande varenser ska bejakas, men som jag skrev tidigare åldersadekvat. En liten 5 årig flicka kan väl onanera men signalerar ju inte att hon vill ha "kuk" ( sorry..tar till med hårda ord)
    Lagen med 15 års gränsen vill just markera detta, man ska fålov att vfara barn och slippa allt vad sex innebär om man är så ung och inte redo. Därför får man som tjej snällt vänta ut och åtminstone närma sig 8-9 klass och förhoppningsvis lite mer koll på blommor , bin och sjukdomar(graviditeter) innan en sexuell relation startas. För mannens del (även äldre pojken) är det ju den äldre killens omdömme som är det som väger tungt- skyldigheten att avböja alla former av närmanden från en 13 åring...
    Precis som en 16 åring, som kan vara datorproffs m-m är skyddad av konsumentlagen och ej får lov att handla på kredit utan behöver en vuxens tillstånd, annars oglitigförklaras köpet, behöver våra unga vårt/lagens skydd från utnyttjande.
    Som barn var jag tänd på Kevin Costner, mkt tänd .... tur att han inte var lika intresserad av unga tjejer som vissa andra Hollywoodkändisar ha ha.
  • Suzisuze

Hde det varit en kille på 13 år och en 25 årig tjej, ja, det hade varit lika vidrigt OCH olagligt att ha samlag. Men egentligen är det även andra sexualla anspelningar, speciellt de fysiska som ska räknas in och det gör de ju också. Man kan likväl ha sex utan penetrering, och därför tycker jag att lagens "höga" ålder, 15 år , är positiv i den bemärkelse att det händer så otroligt mkt i en ungdom, både psykiskt och fysisk mellan åldrarna 12-15... tom upp emot 18.
    De som tycker att eftersom "tjejen vill ha sex" med den äldre killen så kan det också vara en tolkningsfråga. En 13 åring vill mkt, både vara rik, se ut som Paris Hilton, köpa sin bling-bling för sin veckopeng OCH ha sex med Brad Pitt (eller grannkillen på 24 år som liknar Brad ) Därför ska lagen skydda de små och ställa ansvaret på den äldfre som ska veta att ha sex med en 13 åring är lika olagligt som att stjäla en bil eller smuggla in knark ... med ett straff som följer.

Tänker vi "unga" på FL så potimisktisk på sådana relationer så undra på varför killar slipper undan när de äldre rådmännen har ännu mer liberal syn på flcikan och oskulden ....

Svar på tråden En man på 25 år har sex med 13-14 årig tjej, hon är med på det, anser du att det är våldtäkt?