• Zoya 79

För tidigt vattenavgång!!! Info önskas!!

Ni som haft för tidig vattenavgång utan att de funnit orsaken till det efteråt, hur blev nästa graviditet?? Hur följdes ni upp (extrakontroller och dylikt vid nästa graviditet?).

Vid förra förlossningen gick vattnet för mig i v 27 och de lyckades hålla honom kvar i magen till v 29 + 3. Allt gick bra, men är nu så himla orolig för hur det kommer bli denna gången......

• Svar på tråden För tidigt vattenavgång!!! Info önskas!!
  • Kazeer

Jag är också nyfiken på vad det finns för erfarenheter kring det som tas upp i trådstarten.

Jag hade tidig vattenavgång i vecka 32+3 och sonen föddes fyra veckor senare efter igångsättning och då var han tillväxthämmad (25%). Innan vi lämnade Neonatalavdelningen hade jag ett samtal med en läkare som sade att om/när jag blev gravid igen, så skulle den graviditeten övervakas mer.

Nu är jag gravid igen och har tyvärr flyttat till ett nytt landsting. Jag har berättat om mina erfarenheter för min BM och hon skulle tala med de andra BM på MVC och kolla om jag ska ha ett tidigt läkarbesök.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Zoya 79

Kaazer: Intressant. Kan väl meddela vad de kommer fram till iaf. I vilken vecka är du nu?

Men är det verkligen INGEN på hela fl som har erfarenhet av det här????

• Kazeer
    Zoya 79 skrev 2009-06-06 18:18:03 följande:
    Kaazer: Intressant. Kan väl meddela vad de kommer fram till iaf. I vilken vecka är du nu?Men är det verkligen INGEN på hela fl som har erfarenhet av det här????
    I morgon har det gått 7 veckor. Och du?
    Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Tanis82
    MissUnderstood80 skrev 2009-06-05 22:12:46 följande:
    Zoya 79 skrev 2009-06-05 20:42:59 följande: Riktigt rikligt med vattniga flytningar, inte ovanligt under graviditet tydligen!
    Jag har med mycket vattniga flytningar får byta trosor både morgon och kväll och ibland mitt på dagen med. Har ej kontaktat min bm men misstänker att som ni  att det inte är någon fara!!
  • jojjo78

Med min son gick vattnet två veckor innan förlossning men nu har jag sju dagar kvar tills bf och inget vatten har gått än.

• Ekorrfamiljen

Med andra barnet gick vattnet (rejält) i v. 33+? (minns ej exakt idag). Hon föddes först 14 dagar senare. När jag väntade 3:e barnet gick jag istället över 2 dagar och vattnet gick inte förrän precis när han var på väg ut. Fick inga extrakontroller pga tidigare erfarenhet, men så hade jag flyttat till annan ort också.

Fostervatten luktar salt, lite som hav och sperma. Inte sött i alla fall.

The confused squirrel strikes again...
  • TinDa

När jag väntade mina tvillingflickor hade jag vattenavgång först v 15, sen vecka 24 o sen vecka 32 så de togs med akut kejsarsnitt. Allt gick bra o de är pigga 3 ½ åriga tjejer. De kan inte förklara varför vattent gick.. Är nu gravid i vecka 32 med 1, inga tecken på vattenavgång. Gjort en massa extra kontroller...

• Zoya 79
    TinDa skrev 2009-06-07 19:06:40 följande:
    När jag väntade mina tvillingflickor hade jag vattenavgång först v 15, sen vecka 24 o sen vecka 32 så de togs med akut kejsarsnitt. Allt gick bra o de är pigga 3 ½ åriga tjejer. De kan inte förklara varför vattent gick.. Är nu gravid i vecka 32 med 1, inga tecken på vattenavgång. Gjort en massa extra kontroller...
    Men hur kunde det gå flera gånger??? Läkte det ihop emellan då?? För mig gick ju vattnet en gång och sedan låg jag ju med rinnande fostervatten under kontroll i 2,5 vecka.

Vad för slags kontroller har du gjort denna graviditet?? Skönt att det gått bra hittills och nu är ju de värsta veckorna passerade så du borde kunna andas ut.
  • Zoya 79
    Ekorrfamiljen skrev 2009-06-07 14:21:01 följande:
    Med andra barnet gick vattnet (rejält) i v. 33+? (minns ej exakt idag). Hon föddes först 14 dagar senare. När jag väntade 3:e barnet gick jag istället över 2 dagar och vattnet gick inte förrän precis när han var på väg ut. Fick inga extrakontroller pga tidigare erfarenhet, men så hade jag flyttat till annan ort också. Fostervatten luktar salt, lite som hav och sperma. Inte sött i alla fall.
    Härligt att det gick bra med nr 3 (hur var det med nr 1?) .
  • TinDa

Det fylls på med nytt vatten o hinnorna läktes ihop mellan gångerna då de ej var infekterade.Vecka 24 var jag sängliggandes i 4 veckor p sjukhus då det tog tid innan det slutade läcka..

Har gjort 7 ultraljud denna gång o har en underbar barnmorska som jag gått till nästan varannan vecka sedan vecka 6 då jag fick reda på att jag var gravid igen.. Hon har inte gjort något speciellt men det har varit skönt att få komma på å täta besök då oron varit enorm... Nu är jag i den veckan då tjejerna kom.. kommer förmodligen å över tiden denna gång Men nu kan man iaf slappna av.. Lycka till!!

• Ekorrfamiljen
    Zoya 79 skrev 2009-06-07 19:14:52 följande:
    Härligt att det gick bra med nr 3 (hur var det med nr 1?) .
    Med Ettan gick vattnet på bf + 7, därefter värkar och så förlossning samma dag. Helt normalt med andra ord. Det var inga problem.
  • Zoya 79
    TinDa skrev 2009-06-07 19:34:04 följande:
    Det fylls på med nytt vatten o hinnorna läktes ihop mellan gångerna då de ej var infekterade.Vecka 24 var jag sängliggandes i 4 veckor p sjukhus då det tog tid innan det slutade läcka.. Har gjort 7 ultraljud denna gång o har en underbar barnmorska som jag gått till nästan varannan vecka sedan vecka 6 då jag fick reda på att jag var gravid igen.. Hon har inte gjort något speciellt men det har varit skönt att få komma på å täta besök då oron varit enorm... Nu är jag i den veckan då tjejerna kom.. kommer förmodligen å över tiden denna gång Men nu kan man iaf slappna av.. Lycka till!!
    Tack för infon. Hade ingen aning om att de kunde läka ihop igen, det var det aldrig någon som informerade mig om.... Lycka till själv nu då med förlossningen!! Hoppas min grav blir helt komplikationsfri oxå och att man får en bra bm. Har inte hunnit ringa någon än, är ju så svårt när man jobbar heltid dagtid. Vill ju inte ringa på jobbet direkt.
  • Ekorrfamiljen

Jo, men det sa de till mig när jag fick vara inlagd med andra barnet. Det bildas nytt vatten hela tiden, så det går ingen nöd på barnet. Det som är farligt är infektionsrisken.

• Zoya 79
    Ekorrfamiljen skrev 2009-06-07 22:22:29 följande:
    Jo, men det sa de till mig när jag fick vara inlagd med andra barnet. Det bildas nytt vatten hela tiden, så det går ingen nöd på barnet. Det som är farligt är infektionsrisken.
    Jo att det bildades nytt visste jag ju också (annars hade det varit torrt därinne ganska snabbt med tanke på hur mycket det läckte

Det som förvånade mig var att hinnorna kunde läka ihop igen och att hon inte läckte på flera veckor - det var det jag inte visste att det kunde göra.
  • Zoya 79

Ok nu har jag pratat med antenatal och efter att de läst igenom min journal och barnmorskan pratat med dr kom de fram till att jag skulle in på en extrakontroll i v 20, då skulle man ta något infektionsprov på livmodertappen och göra ett extra ul.

Tycker ju inte att jag blir särskilt lugnad av det, hade ju velat/trott att man skulle få ta några prover och undersökning rätt så tidigt.

• knäppisen

Om vattnet gick utan anledning första gången så vet de ju inte vad de ska kolla efter för att förhindra att det händer igen. Det blir lite att famla i blindo. Visst kan de kolla tappen, att man inte har infektioner, men för många finns ingen känd orsak o då vet man heller inte hur man ska förhindra det.

Jag gick på extra kontroller med grav 2 (grav 1 gick vattnet i v 33+2, barnet föddes 3 dgr senare), de kollade infektioner mm. Allting var toppenbra, men vattnet gick i v 28+6 ändå, alla kontroller till trots.
    Eftersom bebisen hade bajsat i fostervattnet så kunde de inte stoppa förlossningen utan han var tvungen att komma ut.

• Zoya 79

knäppisen: OK jo så är det väl, men jag tror att det skulle kännas mer tryggt för min del iaf om de gjorde mer redan från början. För har man gjort allt man kan innan så vet man ju det och dessutom blir man ju tryggare i graviditeten förhoppningsvis. Nu känns det ganska oroväckande, speciellt som de sa att de vid nästa grav skulle kontrollera mig ordentligt då....... Jaja, vi får se hur det går. Lät ju inget pos för dig iaf. Det som ligger lite på plus för mig vad jag kan förstå är att jag haft en normal graviditet med förlossning i v 39 och då kan den andra grav vara en tillfällighet. ... Hoppas verkligen denne lille vill vara kvar iaf till v34, det skulle kännas betydligt bättre iaf.

• knäppisen

Jag förstår dej till fullo, jag hade också velat bli kollad både en, två och tusen gånger om jag skulle bli gravid igen, även om ingen vet varför jag föder förtidigt. Jag gick till privat mvc o träffade läkaren en gång i månaden under hela graviditeten, sålänge den nu varade
    Jag hoppas din lilla vill stanna länge till i magen.

• Minleon

Jag är i vecka 19+1 och hos mig började det sippra ut fostervatten. Ultraljuden visar att det finns normalt med  fostervatten kvar. jag är så himla rädd att det inte komma gå hela vägen. Är det nån som ha gått igenom samma här som kan förklara lite mer ? Hur stor är chansen att bebis överlever. 
    mvh förtvivlad 

Svar på tråden För tidigt vattenavgång!!! Info önskas!!