• Zoya 79

För tidigt vattenavgång!!! Info önskas!!

Ni som haft för tidig vattenavgång utan att de funnit orsaken till det efteråt, hur blev nästa graviditet?? Hur följdes ni upp (extrakontroller och dylikt vid nästa graviditet?).

Vid förra förlossningen gick vattnet för mig i v 27 och de lyckades hålla honom kvar i magen till v 29 + 3. Allt gick bra, men är nu så himla orolig för hur det kommer bli denna gången......

• Svar på tråden För tidigt vattenavgång!!! Info önskas!!
  • Zoya 79

Åh vad svårt, det är ju trots allt 6 år sedan jag var i denna situation själv. Mitt började med att mina byxor blev dyngsura en kväll, men antagligen hade jag någon försvarsmekanism som gjorde att jag förnekade det + att jag fick maginfluensa dagen därpå. När jag ringde snackade de om flytningar och att man kunde ha rikligt med flytningar så eftersom jag inte heller var bra orkade jag inte tjata emot, förstod ju själv att det inte var tal om några flytningar ......... Ringde iaf några dagar senare och fick komma in efter mycket om och men när jag väl var där inne började jag blöda kraftigt efter vul och blev inlagd tills han kom ut.

Hon sa ju att man kunde ha mycket och kraftiga flytningar så vi får väl hoppas att det är det du har. Lycka till. Minns inga detaljer om lukt osv, vad jag kommer ihåg var det precis som vatten.

Håller tummen för dig!! Meddela gärna hur det gick.

• Zoya 79
    MissUnderstood80 skrev 2009-06-05 13:06:22 följande:
    O tappen kändes inte så hård tyckte sambon när han kollade mig innan, detta e mitt 4:e barn men aldrig varit med om detta innan!
    OBS!!inte bra att föra in fingrar eller annat om det nu skulle vara vattnet är det stor infektionsrisk eftersom det är öppet till barnet.
  • Zoya 79

Åh så skönt!!!!! Vad trodde de att det var då?

• Zoya 79

Kaazer: Intressant. Kan väl meddela vad de kommer fram till iaf. I vilken vecka är du nu?

Men är det verkligen INGEN på hela fl som har erfarenhet av det här????

• Zoya 79
    TinDa skrev 2009-06-07 19:06:40 följande:
    När jag väntade mina tvillingflickor hade jag vattenavgång först v 15, sen vecka 24 o sen vecka 32 så de togs med akut kejsarsnitt. Allt gick bra o de är pigga 3 ½ åriga tjejer. De kan inte förklara varför vattent gick.. Är nu gravid i vecka 32 med 1, inga tecken på vattenavgång. Gjort en massa extra kontroller...
    Men hur kunde det gå flera gånger??? Läkte det ihop emellan då?? För mig gick ju vattnet en gång och sedan låg jag ju med rinnande fostervatten under kontroll i 2,5 vecka.

Vad för slags kontroller har du gjort denna graviditet?? Skönt att det gått bra hittills och nu är ju de värsta veckorna passerade så du borde kunna andas ut.
  • Zoya 79
    Ekorrfamiljen skrev 2009-06-07 14:21:01 följande:
    Med andra barnet gick vattnet (rejält) i v. 33+? (minns ej exakt idag). Hon föddes först 14 dagar senare. När jag väntade 3:e barnet gick jag istället över 2 dagar och vattnet gick inte förrän precis när han var på väg ut. Fick inga extrakontroller pga tidigare erfarenhet, men så hade jag flyttat till annan ort också. Fostervatten luktar salt, lite som hav och sperma. Inte sött i alla fall.
    Härligt att det gick bra med nr 3 (hur var det med nr 1?) .
  • Zoya 79
    TinDa skrev 2009-06-07 19:34:04 följande:
    Det fylls på med nytt vatten o hinnorna läktes ihop mellan gångerna då de ej var infekterade.Vecka 24 var jag sängliggandes i 4 veckor p sjukhus då det tog tid innan det slutade läcka.. Har gjort 7 ultraljud denna gång o har en underbar barnmorska som jag gått till nästan varannan vecka sedan vecka 6 då jag fick reda på att jag var gravid igen.. Hon har inte gjort något speciellt men det har varit skönt att få komma på å täta besök då oron varit enorm... Nu är jag i den veckan då tjejerna kom.. kommer förmodligen å över tiden denna gång Men nu kan man iaf slappna av.. Lycka till!!
    Tack för infon. Hade ingen aning om att de kunde läka ihop igen, det var det aldrig någon som informerade mig om.... Lycka till själv nu då med förlossningen!! Hoppas min grav blir helt komplikationsfri oxå och att man får en bra bm. Har inte hunnit ringa någon än, är ju så svårt när man jobbar heltid dagtid. Vill ju inte ringa på jobbet direkt.
  • Zoya 79
    Ekorrfamiljen skrev 2009-06-07 22:22:29 följande:
    Jo, men det sa de till mig när jag fick vara inlagd med andra barnet. Det bildas nytt vatten hela tiden, så det går ingen nöd på barnet. Det som är farligt är infektionsrisken.
    Jo att det bildades nytt visste jag ju också (annars hade det varit torrt därinne ganska snabbt med tanke på hur mycket det läckte

Det som förvånade mig var att hinnorna kunde läka ihop igen och att hon inte läckte på flera veckor - det var det jag inte visste att det kunde göra.
  • Zoya 79

Ok nu har jag pratat med antenatal och efter att de läst igenom min journal och barnmorskan pratat med dr kom de fram till att jag skulle in på en extrakontroll i v 20, då skulle man ta något infektionsprov på livmodertappen och göra ett extra ul.

Tycker ju inte att jag blir särskilt lugnad av det, hade ju velat/trott att man skulle få ta några prover och undersökning rätt så tidigt.

• Zoya 79

knäppisen: OK jo så är det väl, men jag tror att det skulle kännas mer tryggt för min del iaf om de gjorde mer redan från början. För har man gjort allt man kan innan så vet man ju det och dessutom blir man ju tryggare i graviditeten förhoppningsvis. Nu känns det ganska oroväckande, speciellt som de sa att de vid nästa grav skulle kontrollera mig ordentligt då....... Jaja, vi får se hur det går. Lät ju inget pos för dig iaf. Det som ligger lite på plus för mig vad jag kan förstå är att jag haft en normal graviditet med förlossning i v 39 och då kan den andra grav vara en tillfällighet. ... Hoppas verkligen denne lille vill vara kvar iaf till v34, det skulle kännas betydligt bättre iaf.

Svar på tråden För tidigt vattenavgång!!! Info önskas!!