• Noiis

Jag är stämd på verkställighet

boföräldern har ett ansvar att uppmuntra barnet att besöka umgängesföräldern och att inte motverka ett umgänge genom att underblåsa en mer eller mindre tillfällig viljeyttring från barnets sida. Boföräldern har ansvar för att barnets behov av umgängesföräldern tillgodoses så långt det är möjligt. I takt med barnets mognad bör man dock ta allt större hänsyn till dess egen inställning i umgängesfrågan.

En viktig faktor är också föräldrarnas förhållande till varandra. Om umgänget skapar alltför stora konflikter mellan föräldrarna kan barnet ta skada. Man måste då väga barnets behov och intresse av umgänge mot dess behov av trygga uppväxtförhållanden.

texten är tagen härifrån

När det så gäller umgängessabotage finns det skäl att inta en sträng hållning. I föräldrabalken slås också uttryckligen fast att barnets behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna skall ges en särskilt framträdande plats vid bedömningen av frågor om vårdnad.

Om en förälder utan godtagbara skäl för sitt handlande motarbetar ett umgänge mellan barnet och den andra föräldern, kan detta vara ett tecken på att vårdnaden eller boendet kan behöva ändras.

taget härifrån antar att det är detta ni kommer att få diskuteras då jag inte tror att ditt skäl att han inte kör tillbaka barnet är tillräkligt giltigt för att du ska vägra umgänge

Här finns de en del domslut från hovrätten där dom har fastslagit vem/vilka som ska bekosta barnets resor till!

• Noiis

Om barnet bor tillsammans med endast en förälder skal den föräldern ta del av kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andre föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldranas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. (6 kap 15 b paragraf FB) frågan om fördelning av resekostnader skall ses som en del av frågan om umgänge (6 kap 17 paragraf FB)

texten kommer härifrån ligger under 6.

• Noiis
    h8him skrev 2009-06-06 01:40:53 följande:
    Noas mamma skrev 2009-06-06 01:07:43 följande: Ja, ta del av kostnaderna ja (om det överstiger 10 mil som är praxis) men inte genomföra resorna! Stor skillnad!
    nu har jag ju bara kopierat texter som jag oxå har refererat till JAG har alltså inte skrivit detta själv utan de är taget från familjerätt och soc
  • Noiis
    Noas mamma skrev 2009-06-07 01:19:03 följande:
    nu har jag ju bara kopierat texter som jag oxå har refererat till JAG har alltså inte skrivit detta själv utan de är taget från familjerätt och soc
    OCH om jag hade hittat nåt om dessa 10 mil som du pratar om så hade jag refererat till det oxå! men de har jag inte hittat! så du kan kanske leta fram de så att TS kan kolla på det!
    det enda jag hittade om dessa 10 mil (40 mil) va från passagen. och passagen debatt finner jag inte som en trovärdig källa
Svar på tråden Jag är stämd på verkställighet