5 min metoden fungerar!!!
Vad menar du med en "liten stund"?
Vad menar du med en "liten stund"?
nej det var inte det enda jag fick ut ur ditt inlägg. Du var tydlig med vad du ansåg så jag behövde inte fråga om det. Det enda som var otydligt var hur länge en stund var..
Jag trodde faktiskt i mín enfald att du skulle säga ett par minuter, kanske 5, och måste erkänna att jag blev chockad över att du inte tror att ett litet barn far riktigt illa av att få ligga och gråta i 20 minuter!!!! (var tvungen att sätta några utropstecken efter detta) 20 minuter?? är du seriös? DET är INTE att ge sitt barn trygghet...DET är fruktansvärt. Barn gråter inte bara pga, hunger som bekant. 20 minuter är en hel evighet för ett litet barn. Och det är precis sånt som jag menar skadar tilliten.
det var ett väldigt prat om ÄTANDE....Ett barn kan gråta för att det behöver närhet, och då tycker jag det är på tok för länge att låta ett litet barn vänta 20 minuter, eller en kvart eller 10 minuter.....Och jo, alla situationer där man inte svarar på barnets signaler skadar tilliten i mer eller mindre utsträckning. Om det är enstaka händelser där man inte har nåt val så går det oftast rätt lätt att reparera den lilla sprickan, men om det är nåt som sker till vardags så KOMMER det att innebära en otrygg anknytning som naturligtvis ger sig till känna på olika sätt beroende på barn, och som kanske inte ens visar sig förrän i tonåren.
Att gråta i mammans famn är en helt annan sak än att lämnas på golvet eller i sängen att gråta och trösta sig själv. Jag utgick ifrån att du menade att barnet låg själv och grät. Jag tror inte heller det är skadligt för barnet att gråta, om det är så att föräldrarna samtidigt är där och håller, bär och talar lugnande och försöker trösta. Absolut inte. Det är själva övergivandet som är det skadliga, som när man talar om 5 mm.
Finns gott om sån forskning som visar att det är högst olämpligt att låta ett barn känna sig övergiven. Vilket är vad som händer om man inte svarar på barnets signaler.
Nej, gråt i samband med att man inte svara på barnets signaler. Som vid exempelvis 5mm. Eller att man fortsätter hänga tvätt i en kvart fast barnet vaknat och gråter efter mamma.
Testa att googla eller nåt. Jag är ingen "länkare"'
Tror du mig inte så får du söka information själv
Nej, det måste man inte (står det i reglerna?) Jag talar utifrån egen kunskap och erfarenhet och åsikter. Vilken chimpans som helst kan sitta å länka å googa i förbannelse, men jag ägnar mig inte åt detta, då jag anser att det gör debatten skittråkig. Inte heller läser jag andras länkar. Om det gör att du inte tar mig på allvarr så är det upp till dig. Men så funkar jag. Länkar inte av princip. (har kanske gjort det nån enstaka gång i ren frustration dock)
Så om man inte testat det själv så kan man inte uttala sig? Men, vet du..Jag har inte testat att spöa min unge i uppfostringssyfte heller, och kan mycket väl tänka mig att det "fungerar" men min erfarenhet och kunskap om barns utveckling och psyke som jag har säger mig ändå att det inte är en bra idé. Förstår faktiskt inte varför en länk skulle göra min åsikt mer trovärdig....
så du tror inte omständigheter i ens relationer kommer till uttryck i vem barnet är och hur den mår som vuxen?
Du har mitt svar redan....
Måste ha kännts tillfredställande att vara stenhård mot ett spädbarn och låta henne gråta i 20 minuter.....Hör du inte själv hur galet det låter?
Att det funkar är det ju ingen som ifrågasatt....Däremot är vi många som hävdar att priset är för högt.
Utgick ifrån det eftersom hon beskrev ett barn som ville snutta vid bröstet i två timmar. Få äldre barn vill ju göra det. Men hon kanske kan upplysa oss om barnets ålder så kan vi sluta spekulera....?
Det kanske inte är raka språret mellan Gråt som barn, stjäl en bil som vuxen...
Däremot så finns det ett samband mellan ett barn som känt sig övergiven som barn, som inte har kunnat lita på att mamma kommer när de gråter och behöver henne och barn som bär med sig denna brist på tillit och sammanhang som tonåring och vuxen, detta kan ta sig uttryck till att man söker denna trygghet i andra sammanhang. Man kanske får en destruktiv kompisgrupp som blir väldigt viktig, eller söker sig till andra subgrupper, går med i livets ord, börjar skära sig, etc.
Man kan jämföra med en flicka som växt upp utan en bra pappagestalt kanske, oddsen för att hon ska söka sig till destruktiva förhållanden med män ökar ju markant just pga. hennes bakggrund. Det BEHÖVER inte bli så...men risken är större som sagt.
Jag håller med. Skador på tilliten kan oftast repareras någotsånär på lång sikt, men HUR kan man låta barnet lida medans det håller på?? Fattar inte hur det får till?? Deras gråt skär ju i mamma hjärtat, varenda instinkt skriker ju att man ska ta upp och trösta sitt barn......
Åsa A skrev 2009-06-08 09:23:01 följande:
Att gråta en skvätt är inte samma sak som att tillämpa 5mm som går ut på att du under en period systematiskt ignorerar barnets behov och sättet de komunicerer det på tills det ger upp. Att låta ett barn gråta 20 minuter i sin ensamhet som vi diskuterade förut är inte heller att "gråta en skvätt"
Om man har ägnat sig åt sånt, så kan man ju ändå tycka att barnet är helt normalfungerande, och så kan det ju vara. Men sånt ändrar dock barnets personlighet, och barnets personighet hade kanske varit annorlunda utan de negativa erfarenheterna. Och jodå..det kan ta tid innan saker visar sig, det som kommer upp till ytan under puberteten behöver inte alls ha synts under småbarnsåren.
3 månader??? Gud alltså, jag vill bara gråta.....
Och det där är den värsta klyschan som florerer på FL "mår mamma bra mår barnet bra" så är det fan INTE....Mamma kanske mår jättebra av att springa på krogen varannan dag, lämna den nyfödda till barnvakt och allt möjligt. Det innebär INTE att barnet mår bra. BARNET mår BRA om föräldarna förmår att sätta sina egna behov åt sidan under en kort period av livet och låta barnets behov vara i focus. DÅ mår barnet bra.....
Det var ett exempel på att det inte är så enkelt som att säga att om mamma mår bra så mår barnet bra. Att utöva 5mm på en 3 månaders anser jag är att jämföra med misshandel och grov omsorgsbrist.