Nej, det är nog så att de flesta som tycker 5mm är ok och inte tror det är att jämföra med misshandel, inte är så insatta i spädbarnets psyke. Jag är i alla fall tillräckligt insatt för att veta att det är skadligt för barnet, som inte har nåt begrepp om tid, eller tålamod. Ett litet barn skriker inte av trots för att de är argt,utanför att det är det enda sättet för dem att komunicera. Deras liv hänger på att någon svarar på deras signaler och när mamma som är den största tryyggheten plötsligt INTE svarar på barnet signaler är detta förknippat med dödsångest, och 5 minuter, eller 3 minuter för den delen är en hel evighet för ett spädbarn. Att detta sedan upprepas gång på gång, kväll efter kväll, tills barnet inte längre orkar skrika, skadar grundtryggheten hos barnet. har på FL läst skräckexempel på föräldrar som glatt meddelar att de använt 5mm på 2 månaders bebisar, och att det tog ty 2 veckor av gråtande innan det stackars barnet gett upp. fruktansvärt är det. Tror fan ungen skulle fara mindre illa av en rak höger i vissa fall faktiskt.
clarens skrev 2009-06-04 20:07:00 följande:
jag vet inte om jag tycker den är "ok". jag är inte tillräckligt insatt i ett så litet barns psyke. och jag tror inte att ni andra är det
heller.själv skulle jag inte kunna vänta så länge som fem min, och jag har själv tagit upp och lugnat mina barn när de har gråtit på kvällen.men, att kalla det för misshandel tycker jag är fel. jag tror faktiskt att barnet i första hand är argt och undrande varför det plötsöigt går till på ett annat sätt än det är vant vid, snarare än förtvivlat med en känsla av övergivenhet. ni som anser att det är misshandel, vad grundar ni det på? alltså vilka känslor tror ni att barnet har där i sängen?och, jag har aldrig hört talas om någon förälder som väntat så länge som 5 min. inte heller har jag hört om ngn som bara går in tyst och visar sig. är det verkligen så vanligt att det är så man använder sig av metoden?