Mieria skrev 2009-06-04 15:10:21 följande:
Ingen har svarat på varför man inte vill ligga hos sitt barn och natta.
jag tror att det är bra för barnets självkänsla att somna själv.varför? jo, för att insomnandet kan te sig obehagligt och får man då hela tiden hjälp med att somna bekräftas denna rädsla för sömnen. föräldern säger med sin närvarande kropp att "ja, detta är farligt, men jag är här och hjälper dig" .kan barnet däremot somna själv i sin säng på kvällen lär det sig att detta inte är ngt farligt eller obehagligt utan snarare ngt skönt och nödvändigt.
jag har två kompisar som blev nattade med samsovning upp i skolåldern, de vågade inte sova borta och har faktiskt fortfarande svårt att somna. en av dem måste somna framför tvn för att senare under natten stappla in till sin säng.
jag vill heller inte ligga bredvid mina barn tills de somnar eftersom jag vet av egen erfarenhet att det kan dra ut väldigt på tiden och jag vill göra annat på kvällen än ligga och slumra ihop med dem.
till er som tror att hur man nattar sitt barn hänger ihop med hur mkt man älskar dem kan jag bara säga att jag tror att ni har fel.