• Nea76

Ont i magen av Niferex

Hej alla prematurföräldrar! :)

Jag ger Niferex till mina tvillingar (födda v 28 och är nu 3 mån) och nu har de fått så himla ont i magen (vi har just ökat från tre droppar till fyra), de får mestadels NAN HA i övrigt och det har fungerat bra om vi tillsätter lite lactulos för att förhindra att bajset blir för hårt.

Blir så himla trött, vi hade precis fått iordning på bajseriet och nu sket det sig igen (om nu ursäktar det dåliga skämtet). Måste man ge detta förhatliga järntillskott?? Har läst nåt om injektioner istället, fungerar inte det på så små barn?

Tips och råd mottages tacksam...

//Supertrött tvillingmamma

• Svar på tråden Ont i magen av Niferex
  • Nea76

Oj, kul med så mycket svar!

Vi ska ge till 6 månader och en droppe per kilo. Men idag har det varit så synd om stackarn att jag ringde till neo (fast vi är utskrivna...desperat!!!) och de tyckte jag skulle stanna på 3 droppar som funkar. Ska ringa BVC i morgon, har inte fått tag på dem idag.

Idag har ha n haft sura uppstötningar, tror jag, eftersom han börjar gallskrika efter varje måltid. FY så jobbigt det är att se dem så.

Ha n fick Zantac under neotiden så vi får väl se om detblir nåt sånt....skulle så gärna ge honom Gaviscon för det har jag hemma, men man måste väl prata med farbror doktorn först. Pust.

• Nea76

FavvoJonna: Ja, 10 droppar totalt om dagen isf.

• Nea76

Tänkte bara uppdatera er om läget.

Har pratat med läkaren och vi stannar på 3 droppar som har fungerat tidigare. Sen har jag börjat med Sempers magdroppar och vilken SKILLNAD det blev. Helt fantastiskt! Värt vartenda öre.

Avföringen blev lika flytande som när de fick bröstmjölk och ena pojken har börjat bajsa så smått själv igen. (Har fått hjälpa till med tempen.)

Så jag kan rekommendera Sempers magdroppar! Dyra som attan men BRA!

• Nea76

Pysen: Skönt att höra att er pojke blev så mycket gladare utan Niferexen. Tror det blir samma sak här för vi har oxå provat att sluta med Niferexen och redan efter två dygn så bajsar ena pojken själv. Vi har haft stora problem med det nämligen. Vilken LYCKA att se en blöja full med bajs!! Mindre magknip och bättre sömn har det oxå blivit.

Ska prata med deras läkare och se om vi kan få sluta helt med detta...testar lite på egen hand här.

• Nea76

Vi har slutat med järnet och tillvaron ter sig mycket lättare än innan, pojkarna är glad och "med" på ett helt annat sätt än tidigare.

E nligt deras läkare behövs inga blodprovskontroller om vi inte ser att killarna blir hängiga såklart.

Svar på tråden Ont i magen av Niferex