• Nea76

Ont i magen av Niferex

Hej alla prematurföräldrar! :)

Jag ger Niferex till mina tvillingar (födda v 28 och är nu 3 mån) och nu har de fått så himla ont i magen (vi har just ökat från tre droppar till fyra), de får mestadels NAN HA i övrigt och det har fungerat bra om vi tillsätter lite lactulos för att förhindra att bajset blir för hårt.

Blir så himla trött, vi hade precis fått iordning på bajseriet och nu sket det sig igen (om nu ursäktar det dåliga skämtet). Måste man ge detta förhatliga järntillskott?? Har läst nåt om injektioner istället, fungerar inte det på så små barn?

Tips och råd mottages tacksam...

//Supertrött tvillingmamma

• Svar på tråden Ont i magen av Niferex
  • Modin

Jag har inga prematur födda barn men jag vet själv hur min mage reagerar på niferexen.. Ja fick de när ja va gravid och magen paja totalt.. Och fick i dropp sen istället och magen va helt okej.. Men niferexen är helt åt satan.. Ring till bvc dom kan säkert hjälpa dig.

• freakymee

min dotter nu 2 ½ månad har ätit niferex droppar sedan hon var 6 veckor. Hon e född v 36+0 men vägde bara 1818g. Hon måste äta det tills hon e 6 månader..
    I början var det jätte jobbigt hon hade jätteproblem med magen å pruttade hela tiden å bara låg och vred sig. då fick hon 3 droppar / dag.
    Nu är jag uppe i 5 droppar men har delat upp dom så jag ger 3 på morron å 2 på kvvällen. Hon har fortfarande mkt gaser men e inte alls lika farligt som i början.
    Skulle gärna slippa ge dom, hon skulle nog vara mkt mer harmonisk då. men på lång sikt e det ju bättre. kroppen behöver ju järn.... så bara å kämpa på...
    Lycka till

• NathalieKristian

Våran lilla nova tar också niferex droppar och vi ringde till neo och fick börja om med en mjukstart.. ring in o fråga hur ni ska göra.
    Man känner sig så jäkla hjälplös när dom har så ont

• slapback

Vår son född i v 26 får endast en droppe niferex om dagen. Han har alltid haft problem med magen, är hård och gasig och bajsar bara en gång per vecka. Han får sempers magdroppar och lactulos men magen fungerar ej ändå. Vet inte hur mycket niferexen påverkar men vet av egen erfarenhet att niferex kan ge magont och hård mage. Fyra droppar niferex borde ju påverka deras små magar. Har du pratat med neonatalen eller bvc om detta? Hur länge ska ni ge niferex?

• NathalieKristian

Vi ska ge tills hon är 3mån, ni andra?

• slapback
    NathalieKristian skrev 2009-06-01 09:37:49 följande:
    Vi ska ge tills hon är 3mån, ni andra?
    Jag har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig. Måste höra mig för hur länge vi ska ge denna droppe. De har inte sagt något så jag vet inte heller om vi skulle ökat dosen någon gång.
  • NathalieKristian
    slapback skrev 2009-06-01 09:40:41 följande:
    Jag har faktiskt ingen aning om jag ska vara ärlig. Måste höra mig för hur länge vi ska ge denna droppe. De har inte sagt något så jag vet inte heller om vi skulle ökat dosen någon gång.
    Ok.. till oss sa dom två droppar efter våran mjukstart.. men man kanske får ringa in o kolla så man inte ska höja till 3..
    Hoppas eran lille son mår bra?!
  • slapback
    NathalieKristian skrev 2009-06-01 09:42:55 följande:
    Ok.. till oss sa dom två droppar efter våran mjukstart.. men man kanske får ringa in o kolla så man inte ska höja till 3.. Hoppas eran lille son mår bra?!
    Tack! Han mår fint förutom magen som krånglar. Tydligen väldigt vanligt hos prematurer samt för de som får modersmjölksersättning.

Måste nog kolla upp det där med niferexdosen idag...

Hoppas allt går bra för er med!
  • NathalieKristian
    slapback skrev 2009-06-01 09:45:38 följande:
    Tack! Han mår fint förutom magen som krånglar. Tydligen väldigt vanligt hos prematurer samt för de som får modersmjölksersättning.Måste nog kolla upp det där med niferexdosen idag...Hoppas allt går bra för er med!
    Skönt att han mår bra förutom magen.
    Nova är förskyld som bara den men är på bättringsvägen.
    men usch de är inte kul med första förskylningen kan jag säga
  • freakymee

till oss sa dom man skulle ge 1 droppe/kg. Nova väger nu 4040g är 12 v så hon får 5 droppar. Å jag ska ge det tills hon e 6 månader.

Svar på tråden Ont i magen av Niferex