• Boothwalker

Retrovagnstråden 16

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller en tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla på några av dessa ställen där har vi lagt in en del tips och annat kul för retrovagnsälskare:

www.retrovagnen.se
    retrovagnen.mylava.net
    bytes.retrovagnen.se
    www.retrovagn.blogspot.com

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
  • Svar på tråden Retrovagnstråden 16
  • jagäraf

Hemma igen efter några dagar i hufvudstaden med omnejd. Urk vad trött man blir! Folk och bilar överallt. Gotland är verkligen underbart!!!

Med mig hem, förutom lite jox från Ikea såklart, har jag en Emmaljunga från 1970. Den för 75:- i Uppsala. Lite rost på chassit och några mögelfläckar på bottenplattan men inget som stör mig så jag tycker det var ett riktigt fynd.

Så den röda Itkinvagnen från 1957. Jag har inte packat upp den än så vi får väl se om det blir positivt eller negativt.

Senare i eftermiddag ska jag, om jag hinner, hämta en vagn som jag ställt i min syrras garage. Den är troligen från 1907 (osäker uppgift). Lite halvrisig men ett måste på ett barnvagnsmuseum, tycker jag

Bilder kommer kanske senare idag.

• Familjetrollet
    oasis4ever skrev 2009-06-02 23:18:25 följande:
    Hej Allihop!Jag räddade en gammal brio sulky idag från ett grymt öde på tippen!!Via en annons på en köp/sälj sida på internet.Säljaren en gammal dagbarnvådare sålde gamla tvillingvagnar (brio duette typ)Mailade och frågade om hon hade någon sulky också, fick fotosvar några dagar senare och idag hämtade jag hem den.Den är från 1989 eller 1990. Blått chassi mestadels blått tyg med smala lodrätta ränder i okliafäger.vita hjul med Blå lackerade nav i metall. Ska fixa bild så småning omHjulen något snedgågna och något slitet grenband va skavankernaHon skule slänga den på tippen och ja gav en 50 lapp för den för hon va så gullig å maila me foto till mej..
    grattis till ditt fynd.låter som en sån sulky som jag har haft.den är från tidigt 90-tal.

här har 8 åriga tösen blivit insnöad på retro saker*skratt*hon fyndade en grön galon dockvagn med orginal väska.tyvärr är den rostig och har jättetorra hjul,men i helgen ska vi försöka rädda dockvagnen.

tror ni att det är värt att lägga ut ett chassi,emmaljunga på T?är bara själva chassit i crom och brunt.
  • tamate
    Familjetrollet skrev 2009-06-03 10:04:31 följande:
    grattis till ditt fynd.låter som en sån sulky som jag har haft.den är från tidigt 90-tal.här har 8 åriga tösen blivit insnöad på retro saker*skratt*hon fyndade en grön galon dockvagn med orginal väska.tyvärr är den rostig och har jättetorra hjul,men i helgen ska vi försöka rädda dockvagnen.tror ni att det är värt att lägga ut ett chassi,emmaljunga på T?är bara själva chassit i crom och brunt.
    det tycke jag, kan alltid finnas någon som behöver ett extra chassi till sin duo eller bara saknar delar till sitt chassi.
  • jagäraf
    Familjetrollet skrev 2009-06-03 10:04:31 följande:
    grattis till ditt fynd.låter som en sån sulky som jag har haft.den är från tidigt 90-tal.här har 8 åriga tösen blivit insnöad på retro saker*skratt*hon fyndade en grön galon dockvagn med orginal väska.tyvärr är den rostig och har jättetorra hjul,men i helgen ska vi försöka rädda dockvagnen.tror ni att det är värt att lägga ut ett chassi,emmaljunga på T?är bara själva chassit i crom och brunt.
    Det tror jag absolut! Jag har t ex köpt 75-kronorsvagnen i Uppsala mycket för att jag har en liggdel från samma år fast utan chassi så jag kommer förmodligen ta endast chassit och sen lägga överdelen "till handlingarna"/reservdelarna.

Packade just upp Itkinvagnen och den var tyvärr i lite sämre skick än jag hade önskat. Chassit är okej men det finns några lagningar/lappningar på sufletten som jag skulle gjort snyggare. Vi får se om jag lyckas fixa till det. Men det är ju en Itkin så jag är nöjd bara med det.

Jag var förresten också på Kupan i Näsbypark (Täby) och fyndade en lång turkos thaisidenklänning från 60-talet. Helt makalöst snygg! 75:- för den.
  • AlexandraK

Tamate
    Visst är här mycket loppisar! Och urbilligt! Var var du någonstans? Hehe, plastpåsarna man får fylla för 10 eller 20 kr är min mammas favorit. Verkligen smart så dom inte behöver slänga något.

• Lokatt

jag af, Du fick den vagnen för 75:- alltså!? Trodde det var ett sätt att fiska bud eller att det var fel på den, så jag kontaktade aldrig dom. Riktigt fint chassi!

alexxia, kollar du inte inboxen?

jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Lokatt
    AlexandraK skrev 2009-06-03 12:34:33 följande:
    Gör inte du?
    haha, du skickade samtidigt som jag skrev här {#lang_emotions_embarassed} 
    jag vågade vägra, men inte hundarna!
  • Boothwalker
    Swinghunny skrev 2009-06-03 12:45:44 följande:
    Vet inte om jag ska skatta eller gråta!  Jag trodde att det var ett simpelt stavfel som letat sig in, men icke! Denna säljare tycks verkligen tro att vagnen är en 60-talare! Funderar på att maila säljaren och tala om att det inte stämmer... *fniss* www.tradera.com/-9829-BRIO-9829-Dubbelvagn-60-tal-Saa-fin--auktion _93517688 
    hm
    "svart handtag i backelit"
    Tills jag kommit på nåt bättre att skriva här har jag ingen gråtext. Typ...
Svar på tråden Retrovagnstråden 16