Inlägg från: jagäraf |Visa alla inlägg
  • jagäraf

Retrovagnstråden 16

spuff skrev 2009-07-06 23:44:23 följande:
    Jag vann den för en tjuga, så går den sönder är det väl inte hela världen. Men tråkigt vore det ju.
    Grattis till vinsten! Jag tycker vagnen är snygg och en tjuga kan den helt klart vara värd. Fast jag tycker det känns konstigt när den kallas retro... 1993 köpte jag min och det kanske är retro numera.
  • jagäraf

Lokatt, du menar den här? Jag har ritat av den och fått världens enklaste mönster. Bara två delar. Sen har jag sytt upp en ny av ett otroligt härligt Ikeatyg, mönstrat till tusen, 70-talsmönster. Ska ta en bild senare idag när dottern repat sig, ligger med magont.

I morgonkväll kommer min röda princesstvilling hem. Ska bli skoj att få sätta rätt liggdel på rätt chassi och få två tvillingvagnar.

• jagäraf
    Lallan skrev 2009-07-07 10:23:58 följande:
    När ni ändå snackar syrelaterat så kan jag fortsätta! Jag gillar dom här "örngottströjorna", idiotenkla att göra, lätt att återanvända tex gamla påslakan (jag platsade inte i ett gammalt örngott) och jättesköna att ha på sig. Sydde en till igår kväll men den finns inte på bild ännu.
    Visst är det härligt att återanvända gamla tyger men man måste kolla kvaliteten först vilket inte jag gjorde en gång. Detta var på 80-talet och jag gick på sykurs. Sydde mig en knytblus med dold knäppning (avancerat till tusen för mig) av ett av min farmors gamla påslakan. Den blev jättefin men tyvärr hann jag inte använda den många ggr innan tyget blev så murket att det gick sönder.

Jag har ett tyg från Ikea som heter Gunilla. Det är orange botten och så fåglar och kvistar i svart och lite vitt. Ska sy mig en likadan klänning som den rosa fast med v-ringat liv av den tror jag. Och så skippa fodertyget och sätta svart kantband runt hals och ärmhål istället. Sylusten har verkligen vaknat! Kanske man skulle testa att sticka igen vilket jag också gjorde på 80-talet. Fast jag ser inte lika bra längre, tyvärr.
  • jagäraf
    Lallan skrev 2009-07-07 11:00:26 följande:
    Jo det är ju risken men modellen ovan är så enkel och går så snabbt så då kan den hålla så länge det håller. När man lägger ner mycket tid och arbete så är det roligare att veta att det kommer att hålla.Åh, det tyget är ju helt underbart. Kommer nog bli kanonsnyggt som klänning Du får visa bild här sen när du är klar!
    Modellen på ditt örngottsliv är ju ganska lik modellen på min gröna klänning. Den består ju bara av två delar som knäpps upp på axeln. I alla fall den jag sydde själv för den gjorde jag aningen större än den gröna som har blixtlås i sidan. Blixtlås är ju egentligen inte supersvårt men ju färre moment desto bättre.

Ja, visst är gunillatyget snyggt. Hoppas det inte är för tjockt bara. Det andra tyget jag sydde av är så pass bra att jag bara behöver tvätta klänningen och hänga den, sen är den klar. Ingen strykning alltså. Hade den med mig när jag var ute och reste förra veckan och trots at den legat nere i min bag i flera dagar var den helt skrynkelfri. Tyget kostade 49:-/meter så det får väl räknas som rena fyndet. Fast jag vet inte vad andra tycker om det. Min man säger att många tittar efter mig när jag har klänningen på mig. Om det är för att de tycker att den är snygg eller tvärtom vet jag inte Bild kommer senare.
  • jagäraf

Klänningen jag skrev om i morse. Vet som sagt inte om folk tittar på mig för att de tycker att den är snygg eller om de undrar hur sjutton man kan gå klädd i något sådant...

• jagäraf
    Lallan skrev 2009-07-07 14:36:38 följande:
    Jag tycker att den var snygg!
    Tack, jag tycker också att den är snygg (fattas bara annat när jag sytt den själv) och om folk tittar på mig är det bara en bonus !
  • jagäraf
    Boothwalker skrev 2009-07-07 22:44:55 följande:
    Regnskyddet Yukio såg... =)Jag är galet nyfiken på hur vagnen ser ut under...
    Oj, det är jag också! Nyfiken på hur vagnen ser ut alltså. Kolla vilket chassi. Yukio, var såg du denna vagn?
  • jagäraf
    annki72 skrev 2009-07-08 10:00:52 följande:
    Nu har jag fått mina däck, tog ca 1 vecka efter betalning att få dom.Trodde först att det var på tok försmå, då inner måttet var 18 och jag beställt 21,5, mejlade direkt till dom men de sa att man skulle dra riktigt hårt idom så kommer de att passa, vilket de oxå gjorde Rekomenderar verkligen att handla från den holländska sidan, så trevlig personal, snabba svar och snabb leverans!Så nu kan vi ut och gå med vår fina vagn!
    Vad kul att det gick bra med däcken. Jag har också däck som ser ut att vara alldeles för små trots att storleksangivelsen stämmer. Har inte testat att sätta på dem än. Kommer vi få se bild av vagnen med nya däck?
  • jagäraf
    Misery skrev 2009-07-08 13:49:34 följande:
    när jag sålde barnvagnar så böt vi ofta däck då kokade man däcken o ssen fick man använda handskar o trä på dem på fälgen o se till att dem hamnade rätt för när dem väl stelnat så gick d inte att ändra...
    Ska man koka dem en stund eller räcker det att vattnet kokar upp? Blir de mycket lättare att trä på när de kokat för mina är verkligen små gentemot fälgen. Fast det ska vara rätt strl.
Svar på tråden Retrovagnstråden 16