Ska man ha sex för "husfridens" skull??
Faktiskt så tycker jag att det beror lite på...
Om man har ett någotsånär fungerande sexliv, så att båda är i alla fall i stort sett nöjda, då tycker jag helt klart att man måste respektera att den andra inte vill ibland. Och det självklart UTAN att bli sur....för som nån sa ovan, hur kul är det att HA sex med en som egentligen inte vill utan bara uppoffrar sig...?
Men om sexlivet är sparsamt eller håller på att bli alltmer sällan så får man se upp! Det är ju så att sex föder sexlust, och tvärtom, om man har mindre sex så blir man mindre och mindre sugen, och till slut kanske det är i princip dött....I såna fall tycker jag faktiskt att man kan göra en liten ansträngning och försöka att ha sex...för att locka fram sexlusten igen.
Men det är såklart en viss fingertoppskänsla som gäller...ibland kan det ju finnas andra skäl till att inte vilja (eller kunna) och i princip tycker jag väl att man måste respektera varandras sexdrifter. Men det gäller åt båda hållen! Det talas mycket om att man måste respektera att den ena INTE vill...men jag menar att man självklart måste respektera den som vill också! Och om det inte är fråga om att göra våld på sig själv, så tycker jag faktiskt att man kan ställa upp lite för sakens skull...i alla fall inte säga nej helt slentrianmässigt utan att känna efter lite först.
Jag vet faktiskt flera bekanta som i stort sett avsexualiserat sitt förhållande, och där vill man ju inte heller hamna....