Inlägg från: Anonym (vill ej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vill ej)

Ska man ha sex för "husfridens" skull??

Jag är egentligen helt emot att ha sex utan att man har lust, men ofta läser man här på fl att "jag hade sex för husfridens skull" - det verkar ganska vanligt tycker jag.

Imorse ville min man ha sex och inte jag. Jag sa nej och han blev sur, vände ryggen till och somnade om. Senare på dagen var han fortfarande sur och ville inte följa med in till stan och gjorde klart för mig att han mådde dåligt av att vi har för lite sex och att han därför ville stanna hemma...SUCK...Så var denna dagen förstörd.

Vad gör man? Ska man verkligen "ställa upp" mot sin vilja?
    Det är ju inte direkt som att "ställa upp och hjälpa till med disken" eller så!! det känns ju som att man skulle bli våldtagen om man bara lät det ske utan lust..eller?

Eller måste man gå varandra till mötes ibland och inte se det som en så stor sak?

Hur gör ni?

Och vad gör era män om ni inte vill? Blir dom också sura och kan förstöra en hel dag?? Och vad gör ni då?

• Svar på tråden Ska man ha sex för "husfridens" skull??
  • Anonym (vill ej)
    BlommyNess12 skrev 2009-05-24 15:45:07 följande:
    Nej, min karl blir inte sur och surar en hel dag om jag inte vill ligga med honom.Han säger "nehepp, då får jag väl fixa det själv då!"Men oftast kan jag t.ex suga av honom, eller hjälpa honom på traven med händerna om han är sugen och jag inte är på humör.. Det skadar ju inte mig liksom..
    Det är precis ett sånt svar jag skulle önska! Ett ryck på axlarna och att det inte är hela världen..Men för min man verkar det verkligen vara HELA världen att inte få sex när han vill. Och då är det väldigt svårt att mötas...För mig är det riktigt avtändande när någon är sååå desperat..
    Polly S skrev 2009-05-24 15:50:31 följande:
    hur ska jag formulera det här?nej, jag tycker inte man ska ställa upp på sex oavsett anledning, men jag tycker man kan bjuda till lite för att försöka få igång sin egen lust och blir det sex så blir det.sex & närhet ÄR en viktig del i relationen.
    Ja..jo, jag håller med dig egentligen..Men det har blivit nåt slat maktspel hos oss - idag ville jag inte ha sex, och då vägrar han hitta på nåt ihop med mig under dagen, och då blir jag förbannad för att han är så barnlig, och vill inte ha sex nästa gång heller för då känner jag mig pressad..

Han måste ju också kunna acceptera ett nej utan att bli sur en hel dag?
  • Anonym (vill ej)

Det klart att han inte ska följa med till stan mot sin vilja, men nu ville han inte FÖR ATT han inte fick sex. En ren hämd alltså. Hur moget är det??

För mig handlar det inte om minskad lust i allmänhet utan att min lust varierar väldigt mycket under en månad. Veckan innan mens har jag INGEN lust. Jag får panik när min man rör vid mig - kanske ett pms-symtom och detta är ju knappast något jag valt. Jag lider också av detta..Därför tycker jag faktiskt att man man kan visa förståelse istället för att hämnas..

• Anonym (vill ej)
    Polly S skrev 2009-05-24 16:15:03 följande:
    skrev TS det? det missade jag!varför tycker du det TS? vad gör han?
    Nja, jag kanske utryckte mig lite oklart i ts..Jag brukar ju inte ställa upp om jag inte har lust, så jag menade att OM man gör det så borde det ju nästan kännas som våldtäkt..att ha sex helt mot sin vilja.
  • Anonym (vill ej)
    FIame skrev 2009-05-24 16:16:29 följande:
    Men han kanske blev nedstämd efter att inte fått sex, eftersom han just idag vara så kåt. Och det kanske gjorde att han inte fick lust att åka in till stan? Behöver inte vara hämnd, utan snarare en konsekvens? Jag vet inte, men jag tror som sagt på att bjuda till lite.
    Jo så känns det ju säkert för honom, för mig känns det dock som en hämd.

Tycker du alltså att jag ska ha sex trots att jag känner mig äcklad?

Så tror jag nog bara någon säger som själv inte känns olust någon gång..
  • Anonym (vill ej)
    FIame skrev 2009-05-24 16:33:31 följande:
    Anonym (vill ej) skrev 2009-05-24 16:24:20 följande:
    Jag vet inte, men att du känner dig äcklad är ett stort problem och det är enbart ditt som du i så fall måste rannsaka och jobba med dig själv.Själv har jag ställt upp många gånger när jag inte haft lust, trots att jag har stor sexualitet. I en relation ofta några gånger per dag, men det händer att jag inte har lust precis som alla andra. Och jag har ändå ställt upp. Lite tröttsamt att komma igång men det går. Is there a will is there a way.Kontentan är att alla inte inte blir äcklade av att ha sex utan lust. Mycket handlar om synsättet. Att vara äcklad av sin partner är definitivt inte bra och då finns där allvarligare fel tycker jag. Sista meningen du skrev förstod jag inte helt. I alla fall hoppas jag ni löser det till bägges förnöjsamhet. Lycka till.
    Nja, jag tror inte riktigt du förstår. Jag blir inte äcklad i vanliga fall av min partner. Jag blir äcklad av sex dagarna innan mens. Det tycker jag inte jag ska behöva rannsaka mig själv för.

Med min sista mening menade jag att det lät som att du själv aldrig hade saknat lust - om man själv aldrig varit i situationen brukar det ju vara lättare att ge andra rådet att "bjud till lite bara". Men nu skriver du ju att du visst ställt upp utan lust, så jag kan bara säga att vi är olika..Men visst, det är intressant att höra hur andra gör, det var därför jag startade ts.
  • Anonym (vill ej)
    The Man skrev 2009-05-24 16:33:31 följande:
    I princip ja. Man gråter för att man är ledsen. Man stannar hemma från "stadsturen" för att ens sinnesstämning gör att man inte har lust/inte orkar mobilisera den kraft som krävs för att följa med.Ett exakt svar på denna fråga måste dock den aktuella personen i fråga svar själv på. Det är nämligen bara han som VET om han stannar ehmma som "hämnd" eller för att hans sinnesstämning till följd av "nejet till sex" gör att han inte kan "tvinga sig själv" att följa med till staden.Vi andra kan bara spekulera i saken...
    Visst, så kan det ju vara.
    Men om det skulle vara tvärtom då?
    Låt oss säga att han hatar att gå i klädaffärer och jag ber honom följa med på en mastodontshoppingtur i 4 timmar.
    Han säger nej.
    Jag gråter inte, men tar ut min frustration på kvällen då jag är alldeles för besviken och sårad och ledsen för att ha sex. .Jag säger alltså nej till sex för att jag blev så ledsen för att han inte följde med och shoppade.

Gäller fortfarande att man ska "bjuda till" när kvinnan frågar mannen om han ska med och shoppa hela dan eller??? Tror knappast det. Då skulle man bli kallad sadistfeminist och mannen skulle bli utskrattad om han gick med på kvinnans krav..

Hmm..hoppas nån fattade min poäng..
  • Anonym (vill ej)

The man,

ok,men jag kan säga att min man hade VÄGRAT detta. (Liksom en hel del andra män också, tror jag). Han hade inte "ställt upp" och "bjudit till" eftersom han helt enkelt inte hade velat.

Men om du nu ställer upp så för din hustru, så är det ju toppen..

• Anonym (vill ej)

MEN (och nu talar jag kanske emot mig själv eftersom det var jag som drog in exemplet med shoppingen..) så tror jag att det är svårare att "ställa upp" rent fysiskt med sin kropp än att hänga med på en shoppingtur...eller?

• Anonym (vill ej)

Tack förresten alla som svarat! Det är väldigt intressant att se hur olika ni svarar..

• Anonym (vill ej)
    Anonym skrev 2009-05-25 15:36:11 följande:
    Jag förstår inte varför folk med hög sexdrift utmålas som skurkar. Det är nästan som det är otillåtet att ha det som ett personligt krav på ett förhållande. Om ett par har såpass olika drifter så kanske dessa inte borde vara tillsammans, det är varken den ena eller andras fel. Det är helt enkelt ytterligare en sak i listan med punkter man måste vara kompatibla på.
    Ibland tänker jag också så faktiskt - att man måse ha någorlunda samma behov av sex för att passa ihop och att det inte är någons fel när det inte stämmer.

Jag tror att min man skulle vilja ha sex varje dag om han fick. Själv har jag ganska sällan lust att ha sex på vardagar eftersom jag känner mig trött efter jobbet. Sedan har jag som sagt svårt att ha sex dagarna innan mens (nåt slags pms-symtom som gör att jag känner nästan obehag av kroppskontakt överhuvudtaget). Detta innebär att vi har sex ganska oregelbundet - ibland går det länge mellan gångerna och vissa helger har vi sex flera gånger. Men det är hela tiden MITT behov som styr, vilke väl känns jobbigt för min man.

Samtidigt bär det ju emot att göra nåt mot ens vilja! Det är INTE som att klippa gräset eller dammsuga - jag kan lova att vid de tillfällen som min man vill ha sex och inte jag så hade jag tusen gånger hellre städat hela huset än haft sex! Det är svårt att "ställa upp" när det gäller en sådan känslomässig sak som sex.

Efter att ha läst alla svar i tråden så är jag nog lite inne på att jag måste gå min man lite mer till mötes - inte ha sex fullt ut om jag inte har lust, men ha sex på andra sätt..Men sen tycker jag fortfarande att han är grymt löjlig när han surar en hel dag över detta, han måste kunna ta ett nej utan att ge min dåligt samvete. Så mitt förslag till kompromiss är att vara lite mer respekterande mot att han har större sexbehov, men då får han också acceptera att det blir det nej någon gång så får han ta det som en man och lägga av att sura.
  • Anonym (vill ej)
    Anonym skrev 2009-05-26 15:18:19 följande:
    Varför ha sex öht om man inte VILL eller har LUST, så himla larvigt att börja kompromissa om sex. Vill man inte VILL MAN INTE. Har ni olika sexlust, trist! Men då får ni inse fakta att ni har ett problem, inte börja deala om sex. Inte klokt!!!!!
    "Vi får inse fakta att vi har ett problem" - ja. Det är ju just det vi har insett. Hur tycker du vi ska lösa det så att båda blir nöjda då? Eller menar du att vi ska separera?
Svar på tråden Ska man ha sex för "husfridens" skull??