• Protection

Nyblivna Pappor i december ´09

Jag sitter här och väntar på att det ska bli fredag för då ska vi till Barnmorskegruppen för vår första kontroll och få reda på exakt hur "gammal" vår bebis är och det känns så spännande då det är vårt första barn.

jag undrar nu om det finns fler blivande fäder som är i samma situation som jag är som bor i Göteborg och som söker likasinnade.

Skulle vara kul att lära känna andra grabbar eftersom tjejerna har sina grupper där dom lär känna andra mödrar och pratar om allt och ingenting.

För hur kul är det inte med nya bekantskaper då barnen är lika gamla och man kan ha lite barnvagnsrally vid caféerna i stan och få gå med barnvagn och visa hur stolt man är som nybliven farsa :)

Hoppas att någon/några hör av sig i denna tråd !!

/Magnus

• Svar på tråden Nyblivna Pappor i december ´09
  • Sammi

Som jag skrev i andra tråden så ska jag bli farsa i augusti men jag kan bara skriva gott om barnmorskegruppen, de är jättetrevliga där. Det enda som strulade var att de råkat avboka våran första tid men det löste sig på plats, vilket var skönt!

• Protection

Såg nog inte det i andra tråden. Har försökt läsa igenom den stora ´09 tråden men svårt att se när och var på den. Man borde nästan ha ett "auto-sign" med stad & BFmånad efter inläggen.

aj då, men det var ju skönt att det löste sig ändå då. Det verkar vara svårt att få tider "i tid" där. Längtar till imorgon. Men det är skönt för när denna dagen har passerat och det är morgon står vi på tröskeln till inbokat möte med kamera i högsta hugg..

• drakfluga

Hejsan!

Jag och min sambo bor i Tynnered, fyller båda 30 i sommar. Vi är i vecka 12+3 idag, så BF är 30 november, men första barnet brukar gå över tiden så jag antar att vi kan sikta på en tidig december-förlossning.
    Vi fick reda på graviditeten för snart två månader sen, så det börjar sjunka in nu, men det känns såklart fortfarande fantastiskt stort.
    Vi var på första UL tidigare i veckan, det var väldigt skönt att få bekräftat att det faktiskt fanns något där, och att allt såg helt och riktigt ut. Jag är ruskigt orolig att nåt ska gå fel, men jag försöker att bearbeta det, det tjänar ju inget till att gå omkring och oroa sig när man egentligen borde glädjas. Om nåt händer får man ju hantera det då.

Magnus, jättekul att du startade tråden! Det har känts lite ensamt här sen jag skapade min användare, det känns mest som att jag talar för min sambo hela tiden, talar om vad hon gör och hur hon mår. Det är förstås givande att få ta del av andra kvinnors insikt och erfarenhet, men det manliga perspektivet saknas ofta. Förhoppningsvis kan vi ändra lite på det!
    Lycka till imorgon!

Cheers!

-- Anders

• Protection

tjena Anders,

Ja jag kände att det var dags att skapa en egen tråd för det finn ju så många.
    Nu snart ska vi iväg till BM och det pirrar i magen nu. Sambon är som vanligt sen på morgonen, du vet smink o allt sånt som ska på och sen när hon fick tiden emot sig o stressade så kom det härliga illamåendet. Fick tjata på henne att äta lite skorpor o ta lite Yoggi..

Så nu bär det iväg dit och sen vidare iväg till jobbet. Men kameran är laddad. Hoppas det blir ngn kul bild. Om inte annat så får sambon hamna på bild :)

/Magnus

• drakfluga

Magnus, hur gick det på BM? Hoppas att allt var bra.

• Protection

Ja, det var jättebra, hjärtat tickade så fint på skärmen och bebis var 9+0 igår =)
    Ska lägga upp några bilder framöver som jag tog på UL. Nu har vi bokat in besök hela vägen och det känns så spännande. Kan inte vänta tills magen börjar synas. Beräknad BF 26 december som det såg ut igår. Får se om det är samma vid nästa UL.
    Dags att sticka till NS o jobba nu.

• drakfluga
    Protection skrev 2009-05-23 10:55:06 följande:
    Ja, det var jättebra, hjärtat tickade så fint på skärmen och bebis var 9+0 igår =) Ska lägga upp några bilder framöver som jag tog på UL. Nu har vi bokat in besök hela vägen och det känns så spännande. Kan inte vänta tills magen börjar synas. Beräknad BF 26 december som det såg ut igår. Får se om det är samma vid nästa UL. Dags att sticka till NS o jobba nu.
    Härligt att höra! Kul att ta bilder också, för att dela med sig men också för att det är så roligt att ha kvar att komplettera minnena med sen. ;)
    Jag tog en bild på UL-besöket med mobilen, glömde kameran hemma i all hast, men den ska absolut med på RUL i juli! Vi fick bilder från UL-maskinen också, tänkte scanna dem och lägger väl upp dem om ett tag när det gått lite mer tid och allt känns mer safe. Det känns vettigt att lägga band på sig med att posta bilder på forum, prata med folk öppet och så när det fortfarande är så pass tidigt. Efter RUL, om allt är fint då, känns som en bra tidpunkt att börja berätta öppet, lägga upp UL-bilder och sånt. Om något skulle hända så är det ju inte roligt att hela bekantskapskretsen görs medvetna om det.

Det börjar faktiskt synas lite på Lena nu, fast mest så att man funderar på om hon gått upp några kilon, inte så att det är jättetydligt att hon är gravid.
    Tiden går så sjukt fort, det känns som om vi var 9+0 för bara några dagar sen. Man måste verkligen ta vara på varje dag den här tiden. Vi har planerat en lång bilsemester till Nordnorge i sommar bara vi två, det känns skönt att få tid för semester innan allvaret börjar. Det blev nästan ingen semester förra sommaren pga jobb, hade jag behövt jobba hela den här sommaren också så vet jag inte hur jag hade mått. Det lär ju dröja innan man kan ägna sig bara åt varandra igen.

Cheers!
  • Protection

Ja, jag håller med dig. Vi tog både med mobil o med kamera så man ser både sambo och maskinen bredvid samtidigt som jag tog lite närbild med mobilen på skärmen och det blev faktiskt bra trots att det är så tidigt. Vilken vecka görs RUL? När ni fick bilder från UL var det andra UL då eller första? Vi fick inga bilder på första för det var mest för att se att det var ett foster och att hjärtat tickade.

Jag tycker att man både vill och inte vill säga något för tidigt. I vårt fall är det ju så att min samb0 har svårt att jobba och kan inte ta extrapass vilket gör att folk blir griniga när hon sjukskriver sig. Dom vet ju inte anledningen (än) så det är nackdelen.
    Hon försöker samtidigt hitta något annat att arbeta med då hon inte kommer kunna jobba med det hon gör, så länge i graviditeten pga riskerna. Och som behovare kan man inte ställa några krav :s
    Vi funderar på att sticka iväg till Spanien i september o njuta lite innan höstmörkret kommer. Senare blir det ju lite svårt att komma iväg på ett tag.

• drakfluga

Hallå! Nu var det ett tag sen jag var här och präntade, så nu får jag skärpa till mig och skriva nåt.
    Inte så mycket har hänt sen sist, mer än att tiden går förbannat fort som sagt, vi är 16+1 idag och det känns som om v12 var i förrgår. :S
    Lena mådde riktigt illa i några veckor runt v13-14 men det har gått över nu. Det börjar synas tydligt, hon börjar få pikar och kommentarer från kolleger och så. :P
    Själv har jag gått och blivit arbetslös, så nu är jag i färd med att väcka upp min gamla firma och ta konsultjobb igen - inte så kul, jag var glad att slippa det så länge jag hade fast tjänst, men branschen är liten och konkurrensen enorm. Jag funderar på att börja plugga igen, får väl se efter semestern hur det känns då. Det hade varit skönt att ha ett fast jobb när pappaledigheten börjar smyga sig närmre, om jag fortfarande måste frilansa efter jul är risken stor att jag inte kan vara ledig så mycket, vilket skulle vara fruktansvärt tråkigt.
    RUL rycker närmare, två veckor kvar. Jag längtar, att få se den lilla krabaten på NUPP-testet var helt fantastiskt och jag inbillar mig att RUL kommer att vara ännu mer otroligt, eftersom det hunnit så mycket längre i utvecklingen då och ser mycket mer ut som en "riktig" människa. Och såklart för att det blir ännu mer verkligt när man får en chans att se det med egna ögon.

Magnus, RUL görs i vecka 18. Första UL vi gjorde var NUPP-testet, och det görs i vecka 11-13, så nära 12+0 som möjligt. När var ni på första UL? Jag antar att det var för tidigt för att man skulle kunna få några bra bilder i så fall? Det är bara att be om en bild så brukar man få en eller flera.

Hoppas allt är fint!

-- A.

• Protection

Tjena igen,

Tråkigt med ditt arbete. Hoppas att det löser sig på något vis.

Vi var på BMG första gången 22 maj och då var tjejen i 9+0. Då fick vi bara se Pyret på UL och jag fotade med kameran på bilden =). Vi funderade på om vi skulle göra ett KUB-test men gjorde aldrig det. Nästa besök är 17 juli och då torde hon vara 17+0 och det ska vi göra på Östra. Fick höra att de inte gör någon könsbestämning automatiskt på den undersökningen och att det inte heller är säkert man kan få veta könet även om man ber om det. Vi pratade med BMG och vi kunde i så fall få göra en sådan koll hos dom ca v.26 för 300-500 kr. Känns som lite onödig byrokrati.

Annars har vi börjat släppa lite på vår "hemlis" till kollegor idag och det är ju skönt att kunna få berätta för omgivningen. Tjejen mår väldigt dåligt till o från fortfarande och idag kunde hon inte jobba. Magvärken var för mycket så det blev soffan hela dagen. Hon blev lite orolig och ringde BMG och de berättade att det var normalt då det troligen är livmodern som växer och spänner.

Nu är det dags att ta en dusch efter jobbet och sova lite så man kommer upp i tid imorgon och kan njuta av en ledig dag.

Händer det något kul till Midsommar ???

/Magnus

Svar på tråden Nyblivna Pappor i december ´09