• Anonym (Knepigt!!!!!!!!!)

Het på min psykolog!!! Vad göra???

Jag är het på min psykolog!!! Psykologen är absolut dejtingmaterial!! Jag skulle kunna bli kär tror jag till och med!!! Vad ska jag göra??? Kan/bör jag säga nåt?? Eller ska jag bara skjuta de känslorna åt sidan??? Vad hade ni gjort?? Någon som varit med om liknande??? HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!!

• Svar på tråden Het på min psykolog!!! Vad göra???
  • arianne03

Vad går du i terapi för? Kan det störa dina framsteg, dina känslor alltså? Du behöver inte svara om du inte vill såklart!

• Anonym (Psykologstudent)

Anonym (Knepigt!!!!!!!!!) skrev 2009-05-19 22:23:27 följande:

Jag förstår vad du menar i att de inte ska känna nåt under tiden de behandlar eller att de skall utnyttja eller så. Men då man är färdig så att säga? Är det fel då? Alltså, är det en kass psykolog om man då, när man är färdig, kan ta en personlig kontakt?
    Man skall inte som psykolog inleda någonting med en fd patient, det är mycket oetiskt. Detta därför att patienten är/har varit i en beroendeställning och risken finns att patienten kan bli utnyttjad, om än omedvetet, av psykologen även efter avslutad behandling.
  • Anonym (inlägg 3)

Anonym (Knepigt!!!!!!!!!) skrev 2009-05-19 21:57:35 följande:

Men kanske senare tänkte jag? Att man kan försöka få till en dejt, då man avslutat kontakten? Eller ser en psykolog bara ner på en och tänker att man är ett nutcase om man försöker bjuda ut dem?? :-s
    (Jag är anonym i inlägg tre, glömde skriva signatur)

Jag tror inte att det är särskilt lämpligt att dejta sin psykolog. Ni har haft en relation med fokus på dig och du har lämnat ut dig till honom i syfte att han ska kunna hjälpa dig. Om ni ska dejta så ska ni omformulera eran relation och ni ska ha en jämställt relation. Jag har svårt att se hur man får det att fungera. Jag är själv i "behandlarens" situation (ej psykolog utan socionom) i vissa fall. Jag skulle inte vilja ha en privat relation till mina klienter oavsett om jag tycker att de är underbara människor. Det är inte lämpligt. Dessutom så känns det inte lockande.

Men visst finns det tillfällen där människor blir förälskade i märkliga situationer. Ingen kan säga till dig att du har "fel". Det kan du själv bara avgöra.

Att din psykolog är snygg kan han ju inte hjälpa. Du måste se honom som professionell ändå.

Anonym (inlägg 3) skrev 2009-05-19 22:42:01 följande:

Anonym (Knepigt!!!!!!!!!) skrev 2009-05-19 21:57:35 följande:
    (Jag är anonym i inlägg tre, glömde skriva signatur)Jag tror inte att det är särskilt lämpligt att dejta sin psykolog. Ni har haft en relation med fokus på dig och du har lämnat ut dig till honom i syfte att han ska kunna hjälpa dig. Om ni ska dejta så ska ni omformulera eran relation och ni ska ha en jämställt relation. Jag har svårt att se hur man får det att fungera. Jag är själv i "behandlarens" situation (ej psykolog utan socionom) i vissa fall. Jag skulle inte vilja ha en privat relation till mina klienter oavsett om jag tycker att de är underbara människor. Det är inte lämpligt. Dessutom så känns det inte lockande.Men visst finns det tillfällen där människor blir förälskade i märkliga situationer. Ingen kan säga till dig att du har "fel". Det kan du själv bara avgöra.Att din psykolog är snygg kan han ju inte hjälpa. Du måste se honom som professionell ändå.
    Jag ser honom som otroligt professionell! Inget snack om saken. Men som du skriver, han kan ju inte hjälpa att han är såå sjukt het!
    arianne03 skrev 2009-05-19 22:41:19 följande:
    Vad går du i terapi för? Kan det störa dina framsteg, dina känslor alltså? Du behöver inte svara om du inte vill såklart!
    Jag har ingen "svår" psykisk sjukdom, utan en form av depression. Det kommer inte, som jag ser det nu, att störa mina framsteg. Ingen fara, jag svarar gärna.
  • Anonym

Jag håller med föregående inlägg, rätt av. De har helt rätt till 100%. Han är körd som dejting material. Han är din psykolog, thats it. Han må vara snygg men det är kanske busschauffören på vägen dit också. Se dig alltså om efter nån annan.
    Lycka till!

Anonym skrev 2009-05-19 22:54:08 följande:
    Jag håller med föregående inlägg, rätt av. De har helt rätt till 100%. Han är körd som dejting material. Han är din psykolog, thats it. Han må vara snygg men det är kanske busschauffören på vägen dit också. Se dig alltså om efter nån annan.Lycka till!
    Får nog göra så. Busschauffören på vägen dit? he he. Åker aldrig buss, men man kanske ska börja göra det?
    Skit! Jag faller alltid för "fel" killar, alltså de som är omöjliga att få typ. Vad är det för feeeeel på mej egentligen??
  • Anonym

Anonym (Knepigt!!!!!!!!!) skrev 2009-05-19 22:13:12 följande:

Hm. Finns det ingen chans att han känner detsamma för mig, så lär jag inte göra bort mig genom att berätta för honom. :-sMen kan man klassa en psykolog som kass, för att denne kan få känslor för en fd patient? Varför?
    vad får dig att tro att han skulle känna samma då?
    har han på något sätt visat dig något speciellt utöver att vara din psykolog?

för varför kasta bort något om de kan finnas en möjlighet menar jag?
  • Anonym (Psykologen)

Jag jobbar som psykolog och det är väldigt, väldigt vanligt att patienter blir kära i sin behandlare. Och nej, vi får inte dejta våra patienter eller f d patienter (vet inte hur lång "karantän" det är).

Kanske ligger svaret där - att du faller för killar som är omöjliga att få samtidigt som denna kille säkert får dig att uppleva att han förstår dig, att han lyssnar etc.

Tycker du ska berätta för honom, han har med all säkerhet hört det förut. Och genom att det är på bordet så kan ni jobba med det. Blir det ihållande är det dessutom olämpligt att han fortsätter ha dig som patient.

• Anonym (lilla jag)

Det finns väl ändå ingen lag på att en psykolog inte får vara tillsammans med sin patient EFTER avslutad behandling?!! (Även om det i de flesta fall förmodligen inte är lämpligt, just p g a maktasymmetri m m.)
    Det finns ju dessutom så många olika typer av behandling.
    Får en läkare dejta en f d patient? En sjukgymnast? En snickare...? Vart går gränsen för när man får bli kär i någon man hjälper/säljer sina tjänster till?
    Intressant.

• Anonym (klassiker)

Är det inte en "klassiker" att bli förälskad i den första person som verkligen lyssnar på en och förstår en - alltså ens psykolog. Kolla In treatment SVT 19.00. Går varje veckodag men på måndagar handlar det speciellt om en tjej som är kär i sin psykolog.

• Anonym
    Anonym (Psykologen) skrev 2009-05-29 21:05:14 följande:
    Jag jobbar som psykolog och det är väldigt, väldigt vanligt att patienter blir kära i sin behandlare. Och nej, vi får inte dejta våra patienter eller f d patienter (vet inte hur lång "karantän" det är).

Kanske ligger svaret där - att du faller för killar som är omöjliga att få samtidigt som denna kille säkert får dig att uppleva att han förstår dig, att han lyssnar etc.

Tycker du ska berätta för honom, han har med all säkerhet hört det förut. Och genom att det är på bordet så kan ni jobba med det. Blir det ihållande är det dessutom olämpligt att han fortsätter ha dig som patient.
    Får ni vara vänner med patienten eller fd patient då??
  • Anonym (..)

Hur gick det? Hade du kontakt med honom utanför din vårdcentral?

Svar på tråden Het på min psykolog!!! Vad göra???