Pumpning
Jag läste inte igenom svaren så noga nu, så många har nog redan sagt samma sak. Annars så får du höra det för första gången nu.
Känns det rätt att pumpa, så gör det. Det kan dröja länge innan mjölken kommer igång såpass att du kan helamma ditt barn när hon väl börjar ta bröstet. Det kan också vara så att mjölken kommer igång redan om nån vecka, och att du pumpar fulla måltider var tredje timma.
Jag födde i v. 33+5 och sonen var alldeles för svag för att kunna amma, så jag fick sitta i det där j*vla pumprummet var tredje timma. Bara ljudet av maskinen kunde få ens mjölk att sina. Från början var det 15-20 ml per gång. Men när Lilleman blev stark nog att söka sig till bröstet och snutta lite, lite, lite, så ökade mjölkproduktionen enormt. Jag pumpade 50-60 per gång och gjorde det ett par dagar. Sen blev Lilleman matt, orkeslös och ville inte alls hjälpa mamma. Då sinade också mjölken, men istället för att sätta mig i pumprummet och bara få ut 10-15 ml igen så gav jag upp. Försökte med handpump när vi kommit hem från sjukhuset, men utan resultat. Nu växer han och går spikrakt uppåt på tillväxtkurvorna, och det tack vare ersättning.