Pumpning
Jag fick min son i 27+5 pga havandeskapsförgiftning. Det var inte lätt att pumpa. Var ständigt "efter" hans behov. Jag pumpade ut för 22ml/mål och han låg på 25ml. Pumpade enl. Lund instruktionerna 5 gånger per dag och när jag skulle öka 6 ggr per dag. De tyckte inte man skulle pumpa på nätterna då man behöver sin sömn också.
Men vändningen kom när han ÄNTLIGEN sög från mitt bröst. Jag fick värsta dollyparton brösten
. Jag kunde helamma när han blev fullgången och har nu ammat sista gången på hans 1-års dag.
Mitt råd är försök att inte hetsa upp dig över mjölkproduktionen. Jag höll på att ge upp många gånger, dessutom var jag ju svårt sjuk i början. Men det är nu i efterhand helt klart värt att fortsätta att pumpa och övningsamma. Från att han slickade på bröstet första gången till att jag kunde helamma tog det 1,5 månader.
Var beredd på att det tar tid, hetsa inte upp dig men försök att ha i åttanke att sitta på en parkbänk på ett mysigt torg i skuggan och kunna amma. Det är väldigt mycket enklare och nyttigare för barnet att ammas än att äta ersättning. Men skulle det inte gå så mår ju flaskbarnen också ypperligt
.