Inlägg från: MaraBella Korpfot |Visa alla inlägg
  • MaraBella Korpfot

Pumpning

Hej
    Hoppas att sprejen har hjälpt.

Det viktigaste rådet jag kan ge, förutom att dricka mycket, är att försöka att inte stressa upp dig över hur mycket du pumpar. Jag vet att det inte är lätt men försök, det blir annars lätt en ond spiral eftersom stressen och oron i sig gör att productionen kan minska. Jag försökte hela tiden tänka på att lite är bättre än inget och på att det inte är hela världen om mitt bidrag måste drygas ut med ersättning.

Att pumpa på natten är bra eftersom det stimulerar productionen men gå inte upp mer än en gång max innan det är dags att börja ta hand om den lilla också på nätterna. Sömn är viktigt, passa på att sova medans du kan.

Glömm inte att torrpumpa. Det är inte skönt men barnet torrsuger för att tala om att det vill ha mer mat så att productionen går upp. Så torrpumpa alltid en liten stund efter att det inte kommer mer.

Prova handmjölka om du inte redan provat. Jag tyckte att det ibland kunde vara lättare att få mjölken att rinna till om jag använde händerna istället för pumpen. Det mekaniska i pumpen kan störa. Jag brukade mjölka för hand efter att jag inte fick ut mer med pumpen och kunde då få ut några ml till. Eller prova att starta för hand för att sen använda pumpen.

Lycka till

Svar på tråden Pumpning