• ThomasKBA

Umgängesavtal

Hej alla har en underbar dotter som fyller 7 nu på söndag , men hennes mamma har inte gjort annat än jävlats med mig sen vi separerade 2005. sommaren 2007 fick jag en ny flickvän, och då anmälde hon mig 2 veckor efter dottern berättat att det fanns en ny tjej som desutom hade ett eget barn, Då började problemen på allvar, men nu hoppar vi fram lite i tiden, Nu har ho skaffat advokat och försöker få egen vårdad, för att jag "inte" visar intresse samt inte samarbetar, Det roliga är att jag är den som fått ta tag i skola, dagis, mm mm, finns även på papper att jag sköter allt sånt bättre, men nu är min fråga eftersom jag såklart oxo skaffat advokat,

Jag skall utforma ett umgängesavtal och skulle vilja veta lite hur ni har tänkt och hur ni har strukturerat upp era sådana. det skall ju i min mening inte gynna nån förälder utan det skall vara för barnets bästa.

men som sagt ider åsikter, eller om nån har ett som dom kan dela med sig av, punkter man skall ta upp, typ semester, resor, skola,sjukdom, mm mm

Tack..

• Svar på tråden Umgängesavtal
  • ThomasKBA
    pegga skrev 2009-05-15 11:43:25 följande:
    Eftersom mamman är på krigsstigen så kommer nog ditt förslag till umgängesavtal inte vara något hon vill skriva på, men det är såklart alltid värt att försöka, plus att det ger dig möjlighet att för egen del strukturera upp hur du tycker det bör vara, vilket du kan ha som yrkande i tingsrätten, om ni inte lyckas förlikas tidigare. Dessutom är det alltid bra att visa att man försökt lösa saken utanför domstolen.Umgängesavtal bör (som alla avtal) vara maximalt tydligt skrivet. Dvs. reglera tider, platser, datum etc. så noga att det inte går att missförstå.Att hon skulle få ensam vårdnad pga av att du visar bristande intresse kan du glömma, sånt lyssnar inte domstolen på (om det inte råkar vara sant, vilket jag knappast tror här). Däremot är det här med "samarbete" ett svårt vapen, eftersom det kan leda till att hon gör allt för att skapa konflikter. Sättet att bemöta det på är såklart att vara ett under av samarbete, och se till att dokumentera det. Bra är också att inte själv försöka bemöta det med "jamen det är hennes fel" och så börja räkna upp alla hennes brister. Det som händer då är att man bekräftar att det finns samarbetssvårigheter
    nä skulle aldrig sjunka till den låga nivån, skall komma fram att det är mamman som är problemet vid Tingsrättens förhandling, Utan att nämna skit, hon har fixat sånt bra själv genom att bråka och inte sköta skola/dagis mm, Skönt när folk äntligen får upp ögonen. Men skall ju som sagt vara till dotterns bästa, allt annat är ovesäntligt, får jag oxo igenom min vilja
Svar på tråden Umgängesavtal