• Kary

Irriterande "punkter" i synfältet

Hej,

Jag har nu i flera år haft något som nog närmast kan beskrivas som något genomskinliga/mörkare, punkter/streck/partiklar när jag tittar framför mig, och speciellt mot en ljus yta eller om det är ljust ute. De liksom följer med hur man rör ögonen. Ibland tänker man inte på dem och då ser man dem inte riktigt heller...menf ör det mesta är de där, liksom framför annat man ser. Och de senaste dagarna har jag i princip sett och stört mig på dem hela tiden. Är det någon som vet vad detta är för något? Kan man göra något åt dem? Jag kanske kan nämna att jag i flera år haft glasögon (är 28) och har nog haft detta sen jag vara typ 12 eller något i alla fall.

• Svar på tråden Irriterande "punkter" i synfältet
  • Catbride

Det är sk "floaters", eller "flugor". Det finns ett vackert franskt namn också men vågar mig inte på att stava det här
    Det är lämningar från fosterstadiet. När man e ett foster så bildas hjärnan och ögonen av samma "grundceller", man kan säga att ögonen avknoppas från hjärnan. Sen är det ju tänkt att hela glaskroppen ska bli transparent, men så är det inte alltid utan det finns lite grumlingar kvar.
    De tenderar att bli mer å mer framträdande med ökande ålder, och olika människor har olika mycket!
    Jag har as-mycket (är 32 år), men har lärt mig leva med dom. Man kan lära sig å känna igen formen på dom efter ett tag. Men tänk vad mycket grums man kommer att ha när man e typ 70!! Kommer att vara som å gå runt i ett akvarium...
    Men innan dess har dom nog kommit på en lösning får vi hoppas.

(ja, jag e optiker å lite yrkes-skadad )

• Kary

Usch vad hemskt, så det kommer att bli mer och mer? Jo jag har märkt att det är samma former hela tiden. Men gillar inte alls tanken på att det ska bli mer. Får man hela synfältet fullt till sist då? Och inget man kan göra...wunderbar. :-P

• Catbride

Nejdå! Så illa blir det inte Men många i pensionsålder börjar ofta märka av dem helt plötsligt, som inte haft dem tidigare. Det beror på att glaskroppen i ögat blir mer å mer "vattnig" när man blir äldre så att de kan röra på sig mer.

Jag menar inte att skrämma upp dig, det kommer nog för dig att vara oförändrat åtminstone tills du närmar dig 65-70. Och det kommer aldrig att täcka hela synfältet! Gör det det då har man fått gråstarr eller nåt annat konstigt.

De märks ffa nu på sommaren - precis som du säger - mot ljusa bakgrunder. Ex en blå himmel eller en vit vägg. Måååååånga av mina kunder kommer in på vårkanten å tror att det har hänt nåt konstigt med sina ögon åsså är det bara floaters som de nog alltid haft men aldrig lagt märke till innan. När det händer då vet man att det är vår lixom
    Å på hösten dräller alla 40+ in och ser helt plötsligt INGENTING på när håll!! Då har det blivit lite åldersynta och så blir det lite mörkare ute så det märks, under sommaren när det är ljust är det så mycket lättare att läsa.
    Så jag skulle kunna gissa årstider efter vad kunderna säger, behöver inte ens gå ut ur mitt provrum

• Kary

Heh. Ok. Men jag har varit medveten om detta i flera år som sagt, och "vant mig" vid det...men plötsligt de sista dagarna har jag märkt av det här mycket mer än vanligt. Vet inte om det betyder att de har blivit fler, eller om jag helt enkelt märker det mer eftersom jag tänker på det. Typ som när man tänker på att man andas automatiskt och då plötsligt inte kan sluta tänka på det (om det nu är någon som tänkt på det någon gång).

• Anonym (Rädd)
    Catbride skrev 2009-05-07 14:57:19 följande:
    Irriterande "punkter" i synfältet

Det är sk "floaters", eller "flugor". Det finns ett vackert franskt namn också men vågar mig inte på att stava det här
    Det är lämningar från fosterstadiet. När man e ett foster så bildas hjärnan och ögonen av samma "grundceller", man kan säga att ögonen avknoppas från hjärnan. Sen är det ju tänkt att hela glaskroppen ska bli transparent, men så är det inte alltid utan det finns lite grumlingar kvar.
    De tenderar att bli mer å mer framträdande med ökande ålder, och olika människor har olika mycket!
    Jag har as-mycket (är 32 år), men har lärt mig leva med dom. Man kan lära sig å känna igen formen på dom efter ett tag. Men tänk vad mycket grums man kommer att ha när man e typ 70!! Kommer att vara som å gå runt i ett akvarium...
    Men innan dess har dom nog kommit på en lösning får vi hoppas.

(ja, jag e optiker å lite yrkes-skadad )

Hoppas du ser detta!

Kan vi skicka privat meddelande till varandra? Är jätterädd 😞🥺
Svar på tråden Irriterande "punkter" i synfältet