Inlägg från: Catbride |Visa alla inlägg
  • Catbride

Irriterande "punkter" i synfältet

Det är sk "floaters", eller "flugor". Det finns ett vackert franskt namn också men vågar mig inte på att stava det här
    Det är lämningar från fosterstadiet. När man e ett foster så bildas hjärnan och ögonen av samma "grundceller", man kan säga att ögonen avknoppas från hjärnan. Sen är det ju tänkt att hela glaskroppen ska bli transparent, men så är det inte alltid utan det finns lite grumlingar kvar.
    De tenderar att bli mer å mer framträdande med ökande ålder, och olika människor har olika mycket!
    Jag har as-mycket (är 32 år), men har lärt mig leva med dom. Man kan lära sig å känna igen formen på dom efter ett tag. Men tänk vad mycket grums man kommer att ha när man e typ 70!! Kommer att vara som å gå runt i ett akvarium...
    Men innan dess har dom nog kommit på en lösning får vi hoppas.

(ja, jag e optiker å lite yrkes-skadad )

• Catbride

Nejdå! Så illa blir det inte Men många i pensionsålder börjar ofta märka av dem helt plötsligt, som inte haft dem tidigare. Det beror på att glaskroppen i ögat blir mer å mer "vattnig" när man blir äldre så att de kan röra på sig mer.

Jag menar inte att skrämma upp dig, det kommer nog för dig att vara oförändrat åtminstone tills du närmar dig 65-70. Och det kommer aldrig att täcka hela synfältet! Gör det det då har man fått gråstarr eller nåt annat konstigt.

De märks ffa nu på sommaren - precis som du säger - mot ljusa bakgrunder. Ex en blå himmel eller en vit vägg. Måååååånga av mina kunder kommer in på vårkanten å tror att det har hänt nåt konstigt med sina ögon åsså är det bara floaters som de nog alltid haft men aldrig lagt märke till innan. När det händer då vet man att det är vår lixom
    Å på hösten dräller alla 40+ in och ser helt plötsligt INGENTING på när håll!! Då har det blivit lite åldersynta och så blir det lite mörkare ute så det märks, under sommaren när det är ljust är det så mycket lättare att läsa.
    Så jag skulle kunna gissa årstider efter vad kunderna säger, behöver inte ens gå ut ur mitt provrum

Svar på tråden Irriterande "punkter" i synfältet