• Carla

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9

Tack!! Kramar

• Carla
    LiBä007 skrev 2009-06-04 22:18:42 följande:
    Hej !Hua va jobbigt mitt hjärta vart ett par dagar, är förkyld, sovit dåligt och stressad... Fixar inte alla måsten just nu, massa att göra på jobbet, sambon e bortrest o givetvis blir minstingen sjuk.. Räcker för att mitt hjärta ska flippa..Ska dessutom på bröllop i helgen o jag är inte nöjd med mina kläder...Försöker påminna migsjälv om att när hjärtat flippar borde jag lugna ned mig lit o ta hand om mig själv lite mer, men hur får man tid över till det ?Visst, efter kl 20 på kvällen när barnen somnat men vem orkar göra nått roligt då ?Har heller inte kunnat röra på mig nu när jag är förkyld och det får mig att må ännu kassare.Satt i soffan innan o barnen började bråka, hjärtat bara bubblade i bröstet på mig.Gnäll, gnäll, gnäll....Måste fixa min tillvaro..Hur tar ni hand om er själva ? Har ni mycket tid för er själva o vad gör ni då ?Jag hamnar i en ond cirkel när mina extraslag ökar o får ångest o panik, vill bara fly..Har säkert frågat förut, men påverkar er andning extraslagen ?Ta hand om er...
    Jag har inte barn själv men jobbar på skola/fritids och é de nån gång jag kan känna mitt hjärta slå en massa x-slag så e du just vid stress när barnen bråkar och man får reda i konflikter. Vi hade ett uppträde med barnen för någon vecka sen och då ficka jag samma obehag som jag har fått på nätterna.Då förstod jag ännu tydligare att jag FÅR x-slag av min inre stress och de som hjälper mig mest är att jobba förebyggande och jag går på Basal Kroppskännedon 1 timme i veckan på förmiddagen hos sjukgymnast och de har verkligen hjälpt mig med kropplsiga övningar som ska hjälpa i dessa jobbiga situationerna, googla de och läs får gärna fråga mer...

Ang andningen var de ett STORT roblem för mig innan men de har ja oxå fått hjlälp med på sk BK! De slutade trycka i bröstet , för när andningnen är just i bröstet och inte i magen slår hjärtat snabbare och de kommer ev mer x-slag ...
    När du väl kännner lugn innom dig eller efter träning lägg dig ner och mag andad och håll in mage en stund får du väl ner andninggen en i de stressade situationerna kan magandningen hjälpa! Lycka till
  • Carla
    pågmamman skrev 2009-06-07 15:50:29 följande:
    Carla: Var kan man få hjälp med BK?
    Där jag bor e de hos sjukgymnasten som harr kunskap i detta kolla där och fråga om de känne igen de??
  • Carla
    snartvår skrev 2009-06-15 18:53:11 följande:
    Hej!Min puls ligger normalt på ca 70. Jag äter ju T Seloken kontinuerligt 25 mg morgon och kväll och mår mycket bättre på det än utan då jag också hade mycket högre puls upp mot 90. Min dr säger att det blir mindre extraslag då man äter seloken= betablockerare och det tror jag bla beror på en lägre puls. Jag har ju mer exstraslag då jag är aktiv och vid återhämtningen efter. Jag tror inte att extraslag och hjärtrusningen är kopplat till varann.
    Din text fram tills ovan stämmer på mig oxå, men jag tar en halv 25mg seloken morogn/eftermiddag pga att jag redan har lågt BT.
    Just nu har jag x-slag precis efter mens och innan mens suck jobbigt trots allt!
  • Carla
    pågmamman skrev 2009-06-16 19:02:07 följande:
    Carla: Men du mår bättre i alla fall eller? Vad ligger din vilopuls på?
    Min vilop. brukra nu när jag äter seloken zoc ligga på runt 80, innan över 90
  • Carla
    LillaPinglan skrev 2009-07-06 09:00:18 följande:
    Allasväl: Japp jag tar medicin för mitt hjärta. Propanolol Merck, och Atarax för oron..Hur skönt som helst att ha Propanololen, den lugnar mig bara vetskapen att jag har den om det behövs. tar ca 1 tablett om dagen av den, plus minus typ.Extraslagen har varit rätt regelbundna nu sen 1 vecka tillbaka, då semestern började. Känner väl av dom mer nu när man är ledig antar jag. Igår vaknade jag av att hjärtat rusade 1 på natten..Puh vilken ångest det utlöste. Men men aldrig mer nattetid hoppas jag..
    Du tar oxå atarax! Ja me och de har hjälpt mig mycket isamband för oron runt x-slagen....
  • Carla
    pågmamman skrev 2009-07-06 21:02:19 följande:
    Jag tar lergigan - som precis som atarax e ett antihistamin. Tar 25 mg inför natten - sover mkt lugnare, knappt uppvak & sällan rusning på natten när jag tar dem. Läkarna har dock tyckt att jag skulle ha en grund medicin som SSRI & bar ata lergigan vid behov! Men vågar ej testa SSRI - skulle inte orka med att få hjärtklappning mm som man ju kan få som biverkan....
    Jag blev bättre med x-slag sen jag började med citalopram, var rädd innan, meen ser de verkliga fördelarna och hjälpen. Äter 30 mg sen ett år tillbaka, jag är precis samma person fast lgnare och inte så orolig för allt,inklsive hjärtat!
    Jag äter seloken 1/2, 25mg seloken zok varjedag och atarax1st per dag! 10mg
    Vet du om de är skillnad om man kan dricka alkohol fast att man tar lergigian??
  • Carla
    pågmamman skrev 2009-07-09 19:14:49 följande:
    Carla:Så himla härligt det är att höra att du faktiskt blivit hjälpt med medicin. Jag e ju nästan "sjukligt" rädd för mediciner... Men har inte släppt tanken att våga testa citalopram el liknande... Men inte kommit dit hän att jag vågar än.Jag kan dricka 1 - 2 glas vin trots lergigan - men har ej testat med mer alkohol än så. Däremot ska man nog vara försiktig för vissa kan nog reagera på att kombinera alkohol och lergigan om än så lite!Hade du ngr insättningsbesvär med citalopramen? Trappade du upp långsamt:Vad började du med först seloken el citalopram el började du samtidigt?
    Jag började med seloken ,men de funkade bara när jag ffick hjärtrusningar, men jag var lika orolig för hjäärtat vilket gjorde att min VC-läkare ansåg att de var bra att testa citalopram, men jag var skit rädd så jag vet va du menar jag trodde att jag skulle bli allergisk eller bli konstig och helt säker på bivekningar!
    När jag tagit min första tablett och de funkade utan störra förändringar så fortsatte jag började med 10 mg två veckor sen 20 mg min läkare sa att biverkninga är "bara" om man tar högdos och de gör jag inte. Jag hade bverknigar av seloken ,men ytterst lite illamående om jag inte tog citalopramen till frukosten ,men de gör jag alltid och nu har jag verkligen märkt skillnad jag har inte dödsågest varje kväll och så ofta oro som maler de har ju i sin tur gjort att hjärtat lugnat sig! Min läkare säger att de är hjärnan och oron som triggar så att jag får x-slag...
    Om du tycker de är jobbigt att börja ta citalopramen så sitt i väntrummet på VC centarlen och om de är nått e de ju bara att kontakta, jag frågade om jag kunde göra så för min VCläkare och de var ok, men jag gjorde de inte utan pappa kom på fika och sen jobbade jag och de har bara blivit bättre! Lycka till
  • Carla
    pågmamman skrev 2009-07-10 22:57:18 följande:
    Carla: Dn verkar ha en bra & klok läkare! Jag har haft lite otur på den fronten - behöver en läkare jag har förtroende för och som lovar att följa upp mig... men har träffat 1 sådan - och hon slutade tyvärr på VC - för hon stod inte ut med att inte få ge patienterna den tid & den behandling hon ansåg behövdes... :( Du råkar inte bo i Skåne-trakten? Då skulle jag kunna uppsöka din läkare.... :)
    Göingekliniken=)
  • Carla
    pågmamman skrev 2009-07-12 19:02:51 följande:
    Carla: Attan - lite väl långt i från där jag bor! Men håll hårt i den läkaren - värt mycket att känna förtroende för sin läkare.Har efter många om och men nu fått tid till en KBT psykolog - hoppas det kan vara min väg mot större LUGN....
    Synd, men de finns fler bra läkare, men de är svåra att få tag i!
    KBT går jag på 1 gång imånaden bra! Kolla med henne/honom om BasalKroppskännedom
  • Carla
    LiBä007 skrev 2009-07-16 22:37:35 följande:
    Hej !Vart på VC i dag och träffat en "sommar läkare" dansk var han mä... Han lyssnade på mig och jag fick ta ett EKG samt BT. EKG utan anmärkning och Bt lite högt 150/80.Han tyckte inte jag skulle oroa mig utan kvarstod mina problem om 2 veckor skulle jag ringa igen och en remiss till långtids EKG skulle skickas.Han sa också att eftersom jag levt med dessa problem så länge borde jag få fler symptomer om det verkligen skulle vara något fel på mitt hjärta typ svimmning el yrsel.Ska också göra 2 bt måtningar till nästa vecka och veckan därpå, om de är högt ska även där göras en långtidsregistrering.Idag har det annars vart lungt, men jag har då inte varit ute och motionerat...Drar i morgon till Falkenberg ett par dagar..God Natt !!
    Skönt att du fick komma till läkare och de var de som fick mig att lugna mig bra förr när jag va så orolig och uppmärksamma de mesta, visst e de så ibland, men jag har blivit starkare!!!! Måste skryta och vet att de är skitjobbigt när hjärtat strular, men vet oxå att man kan få lov och må bättre! Seloken äterjag och de är bäde bt sänkande och bra för x-slag!! Lycka till
  • Carla
    LiBä007 skrev 2009-07-19 18:50:42 följande:
    Hej !Jag får ingen ro i kroppen.Har varit ett par dagar i Falkenberg med min Mamma och barnen men oron bara gnager.Inte haft mycket extraslag men å andra sidan har jag också tagit det lungt, ingen motion.Idag fram vid middagen tänkte jag att i em ska jag nog ge mig ut på en promenad o genast kommer klumpen i magen smygandes.Jag kan inte släppa tanken på hur det ska gå.Vi gav oss ut och då hade jag inte kännat av något på hela dagen, jag fick med mig barnen då sambon är bortrest.Kändes väl ganska bra, men kände några små o klumpen i magen fanns med mig hela tiden.Fattar inte vad problemet är, hela kroppen är påverkad. Käkarna ömmar då jag bite ihop så hårt, spännd i hela kroppen, lite huvudvärk.... jag exploderar nog när som helst.Har ni andra här blivit av med era extraslag eller har ni det fortfarande jobbigt ?Mitt har ju varit bättre periodvis, var längesedan jag kände såhär.Vad ska jag ta mig till ?Äter ni mediciner allihop ? Ja åt Seloken förr men inte nu.Kram !
    Låter tufft de va så som jag hade de när jag fick antidepp och de har verkligen förändrat mig som människa, trots att jag fortfarande är sårbar åh så och har x-slag men paniken jag kunde känna innan har blivit mycket bättre! Se åh komma till VC läkare efter sem. och är citalopram!!! Lovar dig de kommar att bli bättre, sen äter jag atarax vid behov och de kan du ju börja med redan nu om du ringer och får på resept, de är antihistamin tablett=allergitablett som hjälper oxå vid oro och ångest och är ej beroendeframkallande!
    Andras i magen om du kan och hjärtat mår bra av att röra sig och stresshormonet (kortisol) blir du bara av med i fysiskaktivitet! Lycka till
Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9