• Carla

Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9

pågmamman skrev 2009-05-22 19:47:29 följande:
    Tar ytterst sällan oxascand men tyvärr funkar ej antihistamin som lugnande för mig när hjärtat stökar som värst - funkar däremot utmärkt för sömn. Antidepp har jag som sagt fortf ej vågat pröva. Fickl du ej mer stök med hjärtat efter att du börjat med antidepp?Ett par glas vin el öl funkar bra. Men "festa" till det rejält är inte att tänka på..
    Jag tycker att hjärtat lugna ner sig och de berodde på att jag mådde bättre med citalopram. jag har varit livrädd för att ta antidepp, men kom till en toppen läkare som förstod va dproblemet var när jag ofta kom och sökte för kroppsliga besvär. Hade jag börjat för några år sen tror jag inte detta problemet med x-slag brutit ut!
    Prova!!!!
  • Carla
    LiBä007 skrev 2009-05-22 21:33:58 följande:
    Hej !Nu är jag också här, skönt att tråden inte dör ut...Skriver inte så ofta men läser desto oftare.Mina extraslag går väldigt upp och ned för tillfäller, vissa dagar är skit jobbiga och vissa är jag helt utan.Men dagarna går och nu är det 7 år sedan detta elände började.Ang medecin så är jag nu helt fri, inte ens p-piller.... satte in kopparspiral för att bli av med allt som hade med hormoner att göra.Under många år var dock seloken min länk omgivningen, men efter månader av nedtrappning är jag nu helt utan sedan 2 år tillbaks.Till skillnad från många av er andra har jag aldrig problem vid intag av alkohol, jag är en riktig "vinpimplare" och känner inte att extraslagen ökar när jag dricker.Stress och mens är just nu den största boven..Ska jobba i morgon så nu ska jag kojsa..Ta hand om er !!Kram
    Jag har aldrig tidigare varit kass när jag druckit men senare fick jag hjärtklappning dagen efter. Jag började äta citalpram och seloken ocg de rekomenderar inte att dricka i samband med antidepp, men jag festade ändå. Ofta funkade men så fick jag oftare och oftare att jag vakna på natten och hjärtat rusade och de stack /brännde i kroppen och jag var skiträdd och selokenen hjälpte inte jag trodde jag skulle dö! Sen har detta med att de bränner i kroppen kommit vid flera till fälle när jag drack alkohol o´ch en natt i julas när de var för jävlig och jag märkte att jag gick tillbaka till ruta ett efter varje gång jag druckit och hamnade i dessa
  • Carla

obehagliga tillstånd(panikångest)?? men då bestämde jag mig för att sluta dricka eller i alla fall dra ner på de och de har jag gjort sen i julas och jag har mått så mycket bättre och inte råkat ut för detta obehagliga på samma sätt. Jag tror och även läkare säger att är man orostypen som är känslig så hjälper sprit för stunden, men att man får återhämta sig så myckt mer efter och för mig e de inte värt det. Lite om mig!

• Carla

Hallå väldigt tomt väldigt länge....

• Carla
    LillaPinglan skrev 2009-05-28 20:41:44 följande:
    hej. jag här var det lite lugnt.. Nu ligger jag sjuk hemma. Dunder förkyld,. Har klarat mig rätt bra från extraslag mm den senaste perioden, men så fort jag blir sjuk så kommer extraslagen och hjärtklappningen tillbax som ett brev på posten. Att vara sjuk utlöser en ångest hos mig som triggar igång resten.. Läkaren har sagt till mig flera gånger att när man är sjuk så har man alltid högre puls än vanligt, men jag kan allt oroa mig ändå.Har en vilopuls just nu på ca 75 slag per min.Mot mina 60 annars.Känns direkt , obehagligt ändå tycker jag. Måste bara sluta oroa mig för allt. Så jobbig hjärna har jag!!puh. Får ni andra det oxå värre med hjärtat när ni är sjuka?
    Jag har en vilopuls på 80 med seloken och annars hade jag över 90 så du fattar hur stressad jag blir.När jag får hjärtklappning pratar jag om 110-140 i puls vilket jag tycker är hemskt!
  • Carla
    pågmamman skrev 2009-05-31 22:28:58 följande:
    Lilla Pinglan: Har de sagt till dig oxå att det kanske är ngn form av panikångest &/alt stressreaktion? Propanolol e det ngn betablockare? Har det hjälpt?
    Hej vill inte lägga mig i men har frågor...
    De är väll skillnaad på att ha en nervbana som Lilla Pinglan har som man kan operera och även kallad (hjärtflimmer)??
    Jag ha inte de problemet utan som (ALLASVÄL) skriver att jag har ofarliga x-slag som blir värre med stress/ångest.- Jag äter därför antidepp sen ett år tillbaka och de har förbättrat mina x-slag enormt. Pnikångest/Hjärtrusning har jag fått mest när jg druckit alkohol och det gör jag ytterst sällan nu och de har oxå hjälptmig.

Jag ska till min VC läkare där även kardiologen finns imorgon och gå igenom mina problem och hur jag ska göra med medicinerna..Vet ju ine om man kan äta betablock vid graviditiet???
  • Carla
    pågmamman skrev 2009-06-02 20:20:01 följande:
    Carla: Trro inte extra banor e samma som hjärtflimmer (förmaksflimmer)?! Men kardiologen som jag träffat som i och sig verkligen försökt förklara har lagt det på en lite för hög nivå - så har nog inte riktigt hängt med. I mitt fall har de nog inte riktigt koll på om det e extraslag & extra bana el extraslag & "bara" hjärtklappning... Föresten e du gravid ? :)
    Oki jag förstod fel. De som min läkare sagt är att de är x-slagen som kommer från sinusknutan som är ofarliga som jag har...
    Nä inte gravid men planerar framöver STORT steg...
  • Carla
    Mirjami skrev 2009-06-03 15:14:55 följande:
    Hej allaNu har min mamma gjort en så kallad ablation för sina hjärtrusningar. Behandlingen gjordes i Linköping igår och hon fick komma hem idag :) Otroligt skickliga läkare som kan göra såna här ingrepp, alltså dom bränner av en extra nervbana som orsakar hjärtrusningar. Innan behandlingen var över så försöker dom att reta den nervbanan som dom bränt för att se om dom lyckats få igång hjärtrusningen igen. Lyckas dom inte så är man förhoppningsvis fri från hjärtrusningar och det verkar som att dom lyckats på min mamma!Håller tummarna för mamma nu!
    De gör jag med! Kram
  • Carla

Vill berätta om mitt besök hos VCläkaren igår
    Var på återbesök och jag trivs verkligen där och de får mig att känna mig trygg, men igår åkte jag dit själv(brukar ha någon med mig)

När jag satt där under 20 min så stressade jag upp mig nått fruktansvärt och när ajg såg kardiologen vill jag bara gråta och be honom göra ettt EKG.
    Men vuxen som man e(28 år) så bet jag ihop tills jag kom in till min VC-läkare där jag började gråta och förlara att mitt hjärta var stressat och att jag kände av obehag/sticknngar i bröstet och att de känns som (halvaslag)

Läkaren lyssnade på mitt hjärta och sa att de inte var något att oroa sig för jag hade puls på 100/min och att de slog snabbt,
    Han sa att detta ÄR mitt problem att jag frå hjärtat att rusa när jag blir orolig/rädd.Han undradde om de var nått speciellt nu, men de är de inte utan jag har mått helt ok till då! De som är att jag är 4 dagar innan mens och då är hjärtat helt lustigt!!!

Vi pratade vidare och han sa att vi inte behövde göra EKG som jag önskat utan vänta tills aug då de är ett år sen ja gjorde de!

• Carla

Fortsättning.....

Jag lugnade ner mig och när jag gick där ifrån lyssnade han igen och då va pulsen på 80/min.
    Han tittade mig i ögonen och sa Carla du är frisk!!
    Bara mycket x-slag som orsakas av oro stress och de är ofarliga...

När jag gick därifrån kändes de bättre och jag drack kaffe som jag bestämt! Jag klarade trots allt! Jag bröt ett negativtmönster med läkare som oroar ännu mer mer kollar mm

Jag har tankar kvar i huvudet som jag jobbar med ex:

-Han måste ha vatat att x-slagen är ofarliga anars hade han inte släppt i väg mig?!
    -De blir inte farliga x-slag!

Svar på tråden Fortsättningstråd för oss med mycket extraslag del 9